Det visade sig vara ett rör in i tanken under termometern. Flyttar givaren under kvällen. Brännaren avstängd för att kyla tanken. Fortsättning följer....
 
En sak kan man vara säker på. Det blir aldrig som man tänkt men man lär sig nått på kuppen...

Jag har lärt mig att laddomaten blandar in varmvatten så att kallt vatten inte går in som retur till pannan. Mina mätningar visar att oavsett returtemp så går 50-60 gradigt vatten in i pannan.
P.g.a. av ett stop på pannan så fick jag elda länge och då inställde sig en jämnvikt med pannan på 96 grader då invattnet blandas till konstant intemp och brännaren har sin konstanta effekt.
Efter ett tag inställde sig toppen på pannan till 80 grader. Jag mätte temperaturen på ledningen mellan panna med en kontakttermometer men den visade 70 grader så den måste visa 10 grader för lågt då toppen av pannan var 80. Precis som Matss påpekade så är det någon termometer som visar fel. Min gissning är att termometern i pannan och sensorn till överhettningsskyddet sitter på en plats i pannan som är lokalt för varm och inte återspeglar temperaturen ut ur pannan utan ett lokalt max.

Installatören ska komma senare i veckan och titta på detta och vi har kommit överens om att sänka effekten på brännaren då den vid given temperatur in ger hög temperatur i pannan. Ser inga nakdelar att sänka effekten något.
 
Laddomat 10 har 72° termostat standard o det är den tempen som går in i pannbotten sen beror det på vilken effekt brännaren/pannan är el ger hur hög utgående temp blir..

Att tempen åker upp högt kan bero på hur laddpumpens start styrs, Styrs den som i mitt fall via termostat på utgående rör i toppen på pannan blir tempen hög just då pumpen startar för att sedan sjunka o stabilisera sej på 10° över ingående temp till tanken..
Detta då jag kör brännaren med 15 kW effekt, Ökar jag effekten till 20 kW så är utgående vatten 86°
 
Nu fungerar allt mycket bättre! Installatören var här och sänkte effekten på brännaren som dessutom hade gått med för mycket pellets. Panntermometern visade dessutom som jag trodde för högt och överhettningsskyddet hade såklart ställts in med den som referens.
Jag ska övervaka lite men det ser klart mycket bättre ut och den är inte i närheten att lösa överhettningsskyddet. Den lägre brännareffekten ser jag inte någon nakdel med.
 
Antar att det är en 20 kW MiniQ du har o då är det lämpligt med brännareffekt på 15 kW, Installatören har väl justerat in brännaren med rökgasinstrument??
 
Han sa att det kanske var så att brännaren gick på till och med något över de 20 kW som eg. ska vara max och då är det högt åt 20 kW MiniQ. Han skruvade ner till något under 15 kW. Han tippade på 13 kW. Nu går det så lugt och fint nere i pannrummet och det känns som det tar evigheter att köra varje cykel. Så länge den inte går dygnet runt på årets kallaste dygn så är det ok för mig.

Rökgastemperaturen sänktes en del också. Kunde maxa något över 200 innan. Nu ligger de på max 150. Detta gör att jag inte upplever det så varmt i pannrummet när brännaren går. Mindre förluster dit alltså.

Exprementerar just nu med laddomatpumpen som innan stod på 3 och nu går på 2. Ingen stor skillnad som jag upplevt så långt.
 
Kör laddomatpumpen på 1:an, Drar bara mer ström att köra på högre hastighet samt att laddtempen blir något högre med lägre hastighet..
Verkar som ni hamnat rätt vad det gäller effekten, 150° är bra men iof gör det inget om den gick få lägre med samma effekt heller ;)
Så lågt som möjligt ut ur pannan men över 60° i skorstenstoppen är det man ska sträva efter :)

Går den dygnet runt kallaste dagen men innetemp o vv finns så gör det inget, Bara om comforten blir lidande måste effekten ökas..

Gjorde han rökgasanalys??
Kollade Co2 halt mm??
 
Jag var inte med men jag vet ifrån installationen att jag har remsor från rökgasanalys och jag såg spår av att rökgastermometern var borttagen så min gissning är det gjordes även nu. Min uppfattning är att han är kunnig men som många på detta forumet vet måste man vara påläst själv även om man inte lyfter ett finger.

Nu när det mest akuta problemet är löst ska jag ta mig en funderare på bästa placeringen av tempgivaren till brännaren i lugn och ro. När den ligger lågt som den gör nu har man alltid vamt vatten men man startar eventuellt lite för ofta. Returen går nu mellan ca. 60 och 80 och toppen (mätt ovanför returen från radiatorslingan) går mellan ca 75-85. Termometrarna ska nu visa rätt men säker kan man aldrig vara.

Passar på att tacka för goda råd. Uppskattas.
 
Då har han nog gjort mätning nu oxå, Jag undrade bara för att många installatörer säger att dom "ska göra det senare" men ibland blir det aldrig av..

Du kan sätta givaren 35 cm från toppen men inte släppa ner tanken lägre än t.ex 60/65°, Bara testa hur långt du kan gå utan attt vv comforten blir lidande.. Har du ett stort bad så går det inte släppa den lika lågt som om man bara har dusch, Men ett vanlig badkar fyller jag med 110 l beredaren om tanken är 55° 35 cm från toppen utan problem o det går rätt fort sedan att få vv igen om man tömmet beredaren.. Finns vv 20-30 min efter man tömt den så 2 st kan duscha iaf.. :)

Så det är bara flytta upp givaren till översta mätaren o kolla hur långt du kan släppa ner tanken innan comforten blir lidande ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.