Hej,
Jag kollade på kallvinden nu och såg en bräda som var jättemörk och den kändes fuktig/blöt. Hur kan man göra vidare kontroll för att se om det är några problem?
 
Försök lokalisera var den ev läckan kommer från. Om det inte syns inifrån vinden bör du gå upp på taket och titta i området där läckan finns för att se om ngt är spräckt/trasigt.
 
Hej Savett

Jag kollade på taket uppifrån men såg inget, ingen skarv, kan det läcka i en skarv i pappen kanske? Kan det vara så att brädan var missfärgad från början och känns fuktig pga kallvinden?
 
  • taket 016.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • taket 066.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag testade med den fuktmätaren nu, i sponten precis utanför den mörka brädan så har jag mätvärden på 12-13% och den mörka brädan har 14-15%.

Så verkar som den har förhöjt fuktvärde, men jag kan inget om detta, är det nån fara och varför har den högre mätvärde och vad det beror på kan man undra?
 
Redigerat:
Bambi skrev:
Jag testade med den fuktmätaren nu, i sponten precis utanför den mörka brädan så har jag mätvärden på 12-13% och den mörka brädan har 14-15%.

Så verkar som den har förhöjt fuktvärde, men jag kan inget om detta, är det nån fara och varför har den högre mätvärde och vad det beror på kan man undra?
Hej Bambi.

Kan ge min syn på den spåntade brädan, är inte ingenjör så det finns säkert någon som med uträkning kan tala om det exakta svaret.

Om en bräda, regel har under 18% i normala utetemperaturer så är det bara att spika på. Du hade en skillnad på 3% vilket inte enligt mig skulle spela någon roll.

Däremot är den ju som synes mörkare än de andra. Har den varit det från början så har den nog legat i mitten på virkeshögen och inte fått samma chans att torka som de andra. Om jag hade monterat ditt tak, då när det begav sig hade jag lagt den åt sidan ett tag och tagit nästa, men ibland när man har ångan uppe så följer det med en sådan ibland.

Skillnaden är att den har lättare att dra åt sig fukten på något vis, vet inte varför.

Oavsett så mät brädorna igen när det inte är så fuktigt i luften och all snö har smält undan, ökar den i fukthalt med tiden så är det troligtvis en liten läcka som får för sig att lättaste stället att komma in på är vid den brädan.

Men personligen skulle jag bli förvånad om det är en läcka, såvida inte brädan var lika fin som de andra i höstas.

Ja, hoppas du fick lite info varje fall. :S
 
Ser ut som att det av misstag kommit med en fur bräda bland gran brädorna. Alternativt en gran som innehållit extra mycket kåda. Blir så ibland om träden är i dålig kondition och växer utsatt. Normalt så sorteras en sådan bräda bort och kommer inte med hela vägen till ditt hus.
 
janwide
Om det är en läcka borde den inte bara fukta en bräda utan du skulle få en fläck som var mer utbredd oberoende av brädorna. I ditt fall är det exakt begränsat till en hel bräda vilket tyder på att det inte är en läcka.
 
Tack för svaren!

Jag ska hålla koll, men summan av svaren verkar vara att det är ofarligt.
 
Bambi skrev:
Tack för svaren!

Jag ska hålla koll, men summan av svaren verkar vara att det är ofarligt.
Exakt, men som sagt hålla koll.:)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.