magnu skrev:
Beror väl på om maskinen går åt höger eller vänster
Jo, det förutsätter naturligtvis högervarv. Har aldrig stött på någon maskin som inte kan snurra åt detta håll:) Många (alla kanske?) vispar går dessutom bara åt höger.
 
Jag har en bra visp så i mitt fall var det borrmaskinen som inte stod pall.
Om jag nu skulle köpa en borrmaskin som även klarar att blanda med så borde ju denna funka, http://www.proffsmagasinet.se/verktyg/slagborrmaskiner/slagborrmaskin-bosch-gsb-21-2-rct.html för det står ju till och med att den ska klara av detta.
Men för att krångla till det, jag har ett framtida projekt där jag troligtvis måste gjuta plint på en berghäll och då antar jag att man måste borra ner några armeringsjärn i berget. Klarar denna maskin detta eller måste man upp på ännu större maskin då, typ borrhammare? Det går ju naturligtvis att hya en maskin till just detta men när man ändå går i köpastankar så är det ju bra och se frammåt så man inte köper för smått.
 
Tomas J skrev:
Jag har en bra visp så i mitt fall var det borrmaskinen som inte stod pall.
Om jag nu skulle köpa en borrmaskin som även klarar att blanda med så borde ju denna funka, [länk] för det står ju till och med att den ska klara av detta.
Men för att krångla till det, jag har ett framtida projekt där jag troligtvis måste gjuta plint på en berghäll och då antar jag att man måste borra ner några armeringsjärn i berget. Klarar denna maskin detta eller måste man upp på ännu större maskin då, typ borrhammare? Det går ju naturligtvis att hya en maskin till just detta men när man ändå går i köpastankar så är det ju bra och se frammåt så man inte köper för smått.
Nej, slagborrmaskin klarar inte berg. Kanske kan du hyra en maskin till det? I annat fall hade jag satsat på en borrhammare direkt.
 
Jo, hyra maskin till bergborrning var väl tanken från början men nu när jag ändock ska köpa en ny borrmaskin så kanske det är lika bra att köpa en maskin som klarar det mesta. Vad är det för skilland på en borrhammare och en slagborrmaskin då, det verka ju inte vara effekten som skiljer, i alla fall inte på de mindre borrhammrarna(stavning?) Är en borrhammare tex. sämre som borrmaskin i trä?
 
Skillnaden är energin i slaget. Den mäts i Joule [J].

I praktiken betyder det att en betongvägg är problematisk att borra i med en slagborrmaskin, medan en borrhammare äter sig igenom väggen utan större problem än att det dammar ordentligt.

Lite kuriosa, jag äger en 6-7 år gammal B&D borrhammare minsta modellen. Den klarade av att borra hålen för ett tjockTV-fäste (8 hål dia 12mm djup 80 ) utan besvär. Det var nästan som att borra i trä med en vanlig borrmaskin. Jag fick däremot hjälp att hålla dammsugaren intill borrhålet, så vi slapp att damma ner.

Näe TVn ramlade aldrig ner.
 
Hur stor borrhammare måste man ha då om man ska klara av borra i berg? Kom gärna med förslag då jag aldrig ens hållit i en borrhammare.
 
Tomas J skrev:
Hur stor borrhammare måste man ha då om man ska klara av borra i berg? Kom gärna med förslag då jag aldrig ens hållit i en borrhammare.
Till några armeringsjärn så duger vilken som. Köp bra borr och kör. Eller hyr en maskin.
 
Redigerat:
Skall ni blanda en del framöver så kan jag tipsa om harald nyborg som för tillfället säljer en blandare för 599:-, väldigt skönt att ha i verktygsarsenalen.
 
joflopp skrev:
Finns det någon maskin som inte kan gå åt båda hållen? När man blandar bruk, spackel och betong ska man använda den stora blandaren och ställa maskinen så blandaren drar massan uppåt. Det är en väldig skillnad att försöka blanda bruk när blandaren går åt fel håll och trycker ner massan i behållaren.
Jag har försökt blanda "baklänges" med en borrmaskin men det ledde bara till att chucken skruvades loss.
 
  • Gilla
fiskarn87
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.