hej har rivit gammalt trägolv som gnissla och var ojämn. Nu är det bara två betongplattor kvar först tänkte jag flytspackla. Men nu har grannar underifrån kommit och klagat på att de hör allt jag gör. Så jag måste på något sätt ljudisolera. sist ska jag lägga laminat 8mm klick golv eller vad det heter. hur är det bäst att bygga golv?? träregler + golvspån?

img1301al.th.jpg
 
ok blev lite oklart men jag har följande frågor.

1 hur tätt ska jag lägga träregler??

2 ska lummpapp limmas på träregler, varpå plattorna limmas på lummpapp och skruvas?

3 om jag ska lägga isover glasull mellan träregler för ljudisoleringens skull behöver jag lägga 2mm plastmatta över och under det för fuktspärr?

4 vilket ska jag välja om jag vill kunna rulla piano fram och tillbaka?:

mdf skiva täthet 735kg/м3 15mm
spånskiva täthet 584kg/м3 12mm
580kg/м3 15mm
580kg/м3 18mm
575kg/м3 22mm
 
Redigerat:
Uppriktigt sagt så är dina kunskaper och erfarenheter så pass begränsade att bör hitta någon, som kan mer än du, för att hjälpa dig på plats.
 
tack dock är jag ekonomiskt begränsad och därför sökte jag mig till byggahus.se för att skaffa mig lite kunskap
 
Har du ingen god vän eller granne med erfarenhet? Risken är att du ställer ”felaktiga frågor” och får svar som gör att du utför ett mindre bra jobb.
 
läppglans skrev:
tack dock är jag ekonomiskt begränsad och därför sökte jag mig till byggahus.se för att skaffa mig lite kunskap
Tjena läppglans.

Din frågeställning gjorde att som föregående sa, det är svårt att bistå med korrekt information eftersom man inte ser hela golvytan.

Har inte höjden, men är det ett undergolv av betong och du exempelvis har rivit bort ett golv som gissningsvis var byggt med 2 tum 4 och 22mm spån. Så enklast är väl att fylla det med cellplast höjd ca 70mm, flytspackla upp det till önskad höjd. Lägg ett laminatgolv enligt tillverkarens föreskrifter.

Men det kan ju finnas faktorer som gör att det inte går, eftersom man inte har hela bilden.

Lycka till.

/ Bara jag.
 
betongplattorna ligger flera cm ojämnt så jag räknade att det skulle gå åt många säckar cement för räta till innan man kan lägga cellplast, därför trodde jag att det skulle vara enklare och billigare med att regla om på nytt.
Gamla golvet var uppreglat på stora brädor som justerats till rätt höjd genom små trä bitar som tryckts in under brädorna
bild: img1303v.th.jpg

det jag tänkte är om man kunde regla om golvet med gamla träplankor som är 35mm tjocka??

img1304c.th.jpg img1305c.th.jpg
det handlar om 13^m ca 5.6x 2.35m

bara cellplast 50mm tjockt skulle gå på 900kr

sen kanske 2000-3000tusen på flytspackel + flytcement

eller regla upp och köpa 13^2m 18mm träspån för 1000kr
 
Redigerat:
Snickar-Urban skrev:
Har du ingen god vän eller granne med erfarenhet? Risken är att du ställer ”felaktiga frågor” och får svar som gör att du utför ett mindre bra jobb.
har en granna som ska vara proffs här i området han förslog att jag skulle låta golvet va och lägga laminat på. jag befinner mig utomlands och här följs inga byggregler man bygger på det sättet man tjänar mest pengar på och utför minst jobb =S
 
läppglans skrev:
har en granna som ska vara proffs här i området han förslog att jag skulle låta golvet va och lägga laminat på. jag befinner mig utomlands och här följs inga byggregler man bygger på det sättet man tjänar mest pengar på och utför minst jobb =S
Är du i Estland?:)

Varför rev du det i förstahand?

Till sist: Om du bara ska slå igen det och har blandmaterial så är det väl bara å spika å le.:D cc60 med kryss stag i cc golv. hellimma golvspån, lite underlagspapp på med golvet.:)

Lycka till
 
Hej alla glada.
Har hitintills lyckats vara helt tyst på detta forum, men nu var jag bara tvungen att tala om att detta var den mest underhållande tråden jag läst på väldigt länge. Sitter på jobbet o tjuter av garv! Tack för lite stöd på det sega kvällspasset d^_^b
 
kom med något vettigt istället:D
färdigt golvregelsystem skulle vara optimalat om det fanns här

men jag tänkte i allafall köpa nya reglar imorgon funkar 50x50 trä reglar??

reglarna kommer vara max 2.5m långa ska man köra på cc30 cc45 cc50 eller cc60? (ska limma osb3 22mm sen)

ska ställa in allt med laser men frågan är hur jag ska jag höja alla reglar till samma nivå lägga slipade träklossar under reglarna eller kan man använda ngt annat?

tacksam för svar
 
Kul om tråden underhåller:D

Inte för att jag såg något men abstrakt humor är ju den mest komiska.:S

Angående bygget!!

Eftersom du har tillgång till laser, mät den högsta punkten från färdigt golv, dra av golvskiktet då har du måttet på regelverket är det bara 50, så då blir det 50.

Du kanske är i Norge förresten?:D Då är virket 48/48.

Börja med att bygga en ram som står i våg, klossa med klyvet hårt trä eller hårdplast ( finns att köpa färdiga klossar nu för tiden) Regla mellan på cc60 för skivorna är 240.( första regeln skasitta på 58 cm om du inte cnetrerar vill säga, men känns ju äverarbetat för då får du kapa spånet i båda ändorna.
Montera spånet med lim både mot regelverket och i varandra skruva tätt ca 20cm mellan varje skruv.

/ Lycka till
 
tack för svaret.

men ang reglar läste jag att cc ska vara mindre 50 för Konstruktioner som förbättrar ljudisoleringen eller??
namnlsgolv.th.png
 
Redigerat:
Ok du vill ha det så seriöst som möjligt? Uppfattade att du vill ha igen det bara.:S
läppglans skrev:
har en granna som ska vara proffs här i området han förslog att jag skulle låta golvet va och lägga laminat på. jag befinner mig utomlands och här följs inga byggregler man bygger på det sättet man tjänar mest pengar på och utför minst jobb =S
Ja då är du väl tillbaka till cellplast eventuellt stepisol. eventuellt vanlig isolering och limmade skivor utan skruv.

Att regla under cc60 är ju overkill, möjligtvis om du ska ha pensionärsdans där inne.:)

Eller du kanske bara skojar, vad vet jag.

Lycka till
 
kan man regla upp med vinkeljärn eller håller det inte för golv??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.