Hejsan

har ett kylskåp Elektrohelios ca 5 år gammalt. Den kyler nu inte utan håller ca 18 grader. Kompressorn går igång och stänger av sig efter ca 10-15 sekunder. Efter några minuter så startar kompressorn igen. Och så håller det på utan att det blir kallt i kylskåpet.

Några förslag??
 
Hur mycket kan du om el?

Om du vet vad du gör, så testa att koppla kompressorn direkt till 230V via en timer. Lasta in lite vattenflaskor i kylen så du har gott om "kylreserv" för att lättare kunna mäta "medeltempen" - in med en termometer.
Kör via en enkel timer 15-30min på - 15-30 min av. Kommer du ner i en temp runt ~3-4grader efter 1/2-1 dygn, så är kompressorn ok och troligen är det bara termostatet som lagt av!

/R
 
Om kompressorn stannar efter några sekunder skulle jag tro att du har nått fel på kompressorn så att det inbyggda överhettnings/motorskyddet löser ut. Är det fel på termostaten brukar kompressorn gå hela tiden eller inte alls
 
Kan vara överhettningsskydet, men min kyl beteede sig liknande som rolros gör - testade enligt ovan - bytte sedan termostat och nu fungerar den prima igen!

(Bosch med elektroniskt termostat)

Bara att prova - blir den överhettad, så lär det märkas snabbt!

* Tänk på att hemförsäkringen ofta gäller för kyl/frys, så ibland är det inte lönt att laga!

/R
 
Redigerat:
Hejsan alla!

har gått och väntat på svar i 2-3 dagar och ringde Elektroservice imorse. De svarade att det antingen kan vara kompressorn eller termostaten och skall ha 827 kr. för felsökning som de drar av på ev rep.jobb.
Skall testa era olika förslag och kommer att återkomma.

Tack så länge:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.