Är ute efter ett hyffsat billigt elaggregat till min blivande bastu. Det kommer bli ca 6,5 m3 luft samt ett vanligt fönster på 0,6 m2 samt en enkel oisolerad dörr på 1,3 m2.
Om jag fattat rätt hamnar jag då på mellan 8,5 och 9 m3 att dimensionera aggregatet efter. Blir alltså mest troligt ett 8 kw aggregat även om det på vissa 6 kw står att de ska klara upp till 9 m3, vill inte riskera att underdimensionera.
Har jag räknat på rätt sätt?

Frågan är då vilket märke man bör välja om man inte vill lägga ut mer än max 3-4000 kr. Har tittat på Harvia, Narvi och Helo men blir inte riktigt klok på kvaliten i förhållande till priserna. Tar gärna emot både positiva o negativa erfarenheter om dessa lite billigare aggregat.

// Micke
 
Välj ett aggregat som kan svälja åtminstóne 20-30kg sten så att det orkar att förånga om du kastar på en skopa vatten.
Tror inte det är någon större skillnad på de aggregat som förekommer utan väl ett utifrån utseende i den prisklassen du anger.
Själva valde vi ett rostfritt Tylö SO som tar ca 30kg sten, som tillverkas av Kastor (uppköpt finkst bolag) och då heter Kastor Inferno II, finns i både 6 och 8kw utförande. Tror att Bauhaus säljer det under namnet Kastor. Vi köpte det på via Internet hos Sigro och då blev under Tylö-namnet.
 
Lutar nog just nu åt ett Harvia Sound 8 kw o det rymmer ca 25 kg sten har jag för mig. Är det verkligen ingen här som har provat eller rent av själv har satt in nått sådant eller liknande så man kan få ett enkelt omdöme? Verkar ju vara väldigt mycket folk som har ideér runt svindyra aggregat med senaste teknoligin osv men ingen som har ett vanligt enkelt aggregat.
 
Har ett Harvia 6 Kw, tror det är en föregångare/enklare modell än "Sound" och har haft det nu i nästan 5 år utan några som helst problem och jag tillhör kategorin som bastar 4-5 ggr./v.
Tror att det kostade 995:- när jag köpte det.
 
Jag satte precis in ett Harvia Sound 4.5Kw. Mer plats för sten än Tylö och billigare avgjorde för mej. Det är väl lite plåtigare än Tylös mer gjutna aggregat. Timern tickar lite så absolut tyst blir det inte.
 
Tackar för svaren, låter ju som att det borde gå att få en hyffsad bastu med dessa aggregat. Tar gärna emot fler synpunkter av både positiv o negativ sort. Måste nog inhandla aggregatet inom 14 dagar så det börjar dra ihop sig.
 
Även jag är på jakt efter ett bastuaggregat till min kommande lilla bastu. Vill ha så små yttermått som möjligt, men ändå så mycket sten som möjligt. Gillar att kasta vatten...

Har funderat på detta narvi-aggregat. Har dock igen som helst erfarenhet av märket.
Stenmagasin på 30 kg iaf.

http://www.bastubutiken.se/produkter/Bastuaggregat-Narvi-NM-600-Svart_823

Hur mycket sten sväljer harvia sound?
 
enligt Harvia själva så rymmer Sound 25 kg sten.
 
Ok. Det är ju inte så stor skillnad då. Och harvia finns på k-rauta 5 min bort, så det kanske är ett likvärdigt alternativ.

Har nån erfarenhet av Narvi-aggregaten?
 
Jag har ett Narvi NM 600 6 kW, rostfritt, fyllt med 30 kg sten. Det funkar kanonbra tycker jag, framförallt hålller det värmen minst en timme efter att man slagit av det. Väldigt nöjd.
 
Låter ju bra. Tack för ditt svar.
 
Mac_57: Ditt Narviaggregat, låter det något från aggregatet. T.ex. timern? Jag är också på jakt efter ett vettigt elaggregat. Funderade på Tylö SO8 men såg att jag då måste säkra upp frn 16A vilket kostar lite extra.
 
Nej, jag tycker inte att det låter något alls. Jag tycker att 6 kW räcker till vår bastu också. Rumsvolymen är ca. 6 m3+glasdörr+fönster.
Med 6 kW så räcker det ju med 10A och 5x1.5 mm2 matning.
 
  • Bild 010.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter helt klart som ett intressant alternativ. Jag tycker att Tylös har för liten stenmängd. Jag har ca 9,5 m3, men på det har jag en glasdörr 7x19 + 2 fönster 100*30 cm på yttervägg samt fönster 100*30 på innevägg. Det lutar nog åt 9 kw (Narvi 900)...
 
Har fortfarande inte köpt något aggregat, men nu är lavarna på plats, så nu är det dags. Lagom till sommaren typisk, när man gått och huttrat hela denna långa vinter.

Var tidigare inne på narvia enligt länken ovan. Det har 30 kg stenmagasin, men börjar nu överväga Harvia Vega för fantastiska priset 1500 kr på extrapris just nu.
http://www.k-rauta.se/vvs_7522.htm

Detta har ett stenmagasin på 25 kg (precis som harvia sound) så jag vet inte riktigt vad som skiljer mellan vega och sound. Men priset på 1500 kr är ju halva priset mot narvia, som redan det är ett billigt alternativ. Man vill ju inte köpa nått billigt skit som inte håller för ens krav, men man vill ju gärna göra ett bra fynd.

Nån som har erfarenhet eller synpunkter på harvia vega?

Bastun blir på ca 4 m3 plus glasdörr (tillägg på 1,6m3 enligt praxis). Volymen blir alltså ca 5,5 m3. Så jag hoppas att 6kw är lagom storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.