Håller på med avloppet i källaren och skall koppla på ett 110 PVC rör på ett gjutjärnsrör. Jag har egentligen bara två val för tillfället och det är att ansluta stammen på en gren som endast går till en golvbrunn idag som jag skall plocka bort (uppe till höger i bild). Dimensionen är ca 140-150 mm yttermått på röret och då kan jag antingen kapa röret och sätta en koppling där, eller försöka få bort röret i muffen och sätta en övergång där. Det sitter antagligen någon muff längre mot brunnen också, brunnen som skall bort är precis utanför bilden, gissningsvis 50-60 cm från hålet

Enligt ritningen skall detta rör vara ett 100-rör, och då menar man väl innermått på gjutjärn eller hur?

Var är enklast och bäst att göra kopplingen och vad behöver jag? Gummimuff/nippel, jetkoppling, fernco, krympmuff? Övergången här är inte permanent utan jag kommer inte gjuta igen detta innan jag bytt alla grenrören på bilden och ansluter med PVC på huvudstammen ut. Men den koppling jag behöver göra nu är viktigast eftersom den går till nya badrummet och toan. Övriga utrymmen i källaren är en senare fråga.
 
  • IMG_2743-small2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det finns gummimuffar för detta hos VVS-gross, finns för alla ändamål men är det bara provisoriskt så är det inte så noga heller.
Troligtvis kommer du inte att kunna få ur gjutjärnsröret ur muffen så kapa det mitt på istället.
Jag skulle nog gjort det enkelt för mig i ditt fall och sågat ett jack i pvc-röret så att du kunde trycka i det nga cm i gjutjärnet oc sedan bara tejpa en massa runt med tex vulktape om det nu bara ska ligga tills du bytt ut resten?
 
OK, så det borde vara ca 100 innermått i gjutjärnet? Då borde det ju funka att proppa in ett slitsat PVC-rör.
 
Ja är det yttermått på 140-150mm kan det tom vara 120 inv, gjutjärn är inte ngt under av precision prec ;)
Finns inget som säger att ritningen stämmer med verkligheten heller.
 
Jag har begränsad erfarenhet av eländet.

Om du har lust att lägga ner någon dryg timme kan du:
1. Var rädd om muffen, den ska du stoppa i gummimuffen i!
2. Bila ut mer runt den muff som ska behållas.
3. Slå sänder gjutjärnsröret med en liten hammare till ungefär fram till grenröret.
4. Om du har tur sitter det någon typ av kitt mellan muffen och röret som du kan peta bort med en skruvmejsel. Sedan är röret löst. Om du har otur, som jag hade är röret blyförseglat. Då finns det flera olika metoder beskrivet. En är att det går att borra ut blyet. Jag använde ett väldigt krångligt sätt, där jag skaffade ett blad för gjutjärn till tigersågen och slitsade upp röret som var instucket i muffen. Jag fick ut ungefär halva röret i slitsar innan det lossnade. Det var hemskt trångt att komma åt.
 
Tack för tipsen.

Ja röret är blyat, det har jag kollat och det är ett jäkla jobb, jag har redan plockat en annan bit av stammen för att flytta köksavloppet en bit. Tigersågen fungerade aldrig (vi körde metallblad, har inte provat diamantbelagda eller liknande) så det blev vinkelslip och handslägga.

Jag skall bila upp en bit till åt höger så jag får loss hela brunnen, så jag har lite mer utrymme för misstag. Går jag direkt på den muffen som sitter i det högra grenröret och något går åt skogen där, då måste jag byta grenen och skall plötsligt ansluta en pvc-gren till två gjutjärn och det undviker jag gärna. I nästa skede när hela tvättstugan görs om skall båda dessa grenrör bort och golvet skall bilas upp hela vägen till anslutningen ut ur huset. Målet är att inget gjutjärn skall ligga kvar när källaren är klar.

Men i första hand (om innerdimensionen stämmer) så låter Tossegubbes förslag mest lockande, in med ett slitsat PVC-rör i slätänden på gjutjärnet och på med en rulle vulktejp.
 
Låt det inte bli en permanent lösning bara ;)
 
Nej jag undviker nog det :D kommer inte ens gjuta igen hålet igen utan det får bli plywoodgolv de kommande månaderna...
 
Jag hittade tigersågsbladet för gjutjärn hos i en dyr välsorterad butik i Ulvsunda Industriområde.

I din situation hade jag gjort likadant, eventuellt hade jag skarvat med
http://www.rinkabyror.se/?showcat.aspx?catid=810

Annars finns det ju också sanitetskitt, som man petar ner i avloppsskarvarna i brist på bättre typ av tätningsmaterial
 
Det du behöver är en ersättnigsmuff 110!
Finns på dahl art.nr. 283 01 50
Jag använde detta till mitt Höganäs rör, fick svarva lite för att få det och passa. Men för dig kommer det att passa perfekt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.