Hej

Vi håller just nu på att gjuta en mur på 30 cm hög och 20 cm bred till vårt staket. Nu är det så att vi har en massa gamla fina tegelstenar (helstenar) stående sen vi rev skorstenen, går det att nyttja dessa som fyllning.

Det jag ser som risk är att tegelstenarna suger ur fukten ur betongen och att den då torkar för snabbt och spricker.

Vad tror ni, är det ofarligt eller bara en dum tanke.

//Anders
 
Tja, det kanske stämmer att tegelstenarna suger ur fukten, men det går ju att motverka genom att man vattnar dagligen i ett par veckor och plastar in muren så fukten bibehålls. Jag vet ju i och för sig inte om det hjälper, men om det är som du säger så borde man ju kunna blötlägga tegelstenarna ett par dygn före murningen och sedan vattna och lägga plast.

OBS du får inte ta detta som ett tips från någon som är i branchen, men det sunda förnuftet säger ju att om tegelstenarna vill ha vatten så motverka det genom att blöta dem innan. Jag gör samma sak med min lilla slipsten. Den står alltid i en avskuren flaska med vatten när jag snickrar. På så sätt så är den mättad med vatten så jag kan enkelt och lätt slipa kniven utan stenen blir torr hela tiden. Det borde kunna gå att göra samma sak med en tegelsten.

Lycka till...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.