Jag har precis satt nytt innertak (pärlspont) samt skivat om väggarna (gipsskivor) i min sommarstuga.

Frågan är nu i vilken ordning jag ska måla.... Taklisterna/golvlisterna är ej uppsatta än, ska jag måla tak och väggar innan jag sätter upp listerna eller vad är bäst?

det smidigaste vore ju att måla tak och väggar först. Måla listerna innan jag sätter upp dom. Efter uppsättning lägga nån typ av fog i skarvarna (då det garanterat blir lite glipor här och var) och sedan bara måla över spikarna (alltså inte måla över fogen för det är såååå pilligt att få en rak kant ).


om jag sätter upp listerna först... finns det då någon BRA maskeringstejp att använda? den "vanliga" tycker ja är helt värdelös att ta bort efter man målat....
 
Måla tak och väggar först, medans det torkar så målar du listerna innan du monterar dem. När tak, väggar och listerna är färdigmålade så spikar du dit listerna och efteråt går med en liten pensel på spikhuvudena.
 
Måla över fogen bör du absolut göra eftersom det fastnar mycket damm på den annars som inte går bort :)
 
Arne999 skrev:
om jag sätter upp listerna först... finns det då någon BRA maskeringstejp att använda? den "vanliga" tycker ja är helt värdelös att ta bort efter man målat....
Som fler påpekade måla allt först innan du monterar listerna, sen när du monterat kan du om du vill ha finish tejpa med blå maskeringstejp, dra en tunn fog med ett fuktigt finger måla fogen direkt, dra av tejpen innan färgen torkat. Vips så ser det tätt ut.

Lycka till
/Bara jag.
 
För ett tag sedan bytte min förening fönster i min lägenhet. Då la dom nån vit fog i alla kanter runt skarvarna. Dessa behöver man ju inte måla. Vad används?

Jag menar om man tex köper färdiglackade grejjer så vill man ju inte måla i eferhand över nån fog...
 
Arne999 skrev:
För ett tag sedan bytte min förening fönster i min lägenhet. Då la dom nån vit fog i alla kanter runt skarvarna. Dessa behöver man ju inte måla. Vad används?

Jag menar om man tex köper färdiglackade grejjer så vill man ju inte måla i eferhand över nån fog...
Om jag fogar med exempelvis akryl så målar jag den med samma färg för annars efter ett tag så torkar den och spricker, blir även lite missfärgad och svår att torka av.

Med silikon är det lite skillnad för den rör sig med materialet så den torkar inte och spricker.

Såg nu att det var du som var Ts. Lol,

Men jag förmodar att TS inte använde silikon till taklisterna.

I ditt fall kan inte jag svara vad som är riktigt eftersom jag varken ser eller kan känna på det.:)
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.