Om man bygger ett fritidshus måste man följa BBR´s byggregler?
Dem reglerna jag tänker på är speciellt innerhöjden, Vill bygga halva stugan med 2200mm, så rumshöjden ska bli acceptabel på loftet ovanför.

Eller måste man minst bygga 2300mm?
 
Är det detaljplanelagt område?
 
Så är det detaljplanerat är det 2300? annars ingen regel?
 
Minsta takhöjden enligt BBR är 2400. Tror inte fritidshus får undantag på det vid nybygge, enbart vad gäller energiförbrukning. Men det enklaste att göra är ju att ringa till byggnadsnämnden och diskutera det hela och se vad de säger...

Finns ju andra alternativ för takhöjder på loft också, högre gradlutning på taket ger rätt mycket...och något klenare virke på takbalkarna, eller förhöjt väggliv.

Vi har precis fått en ritning på vårt fritidshus där vi kommer ha ca 2.10 till nock (Med 2.40 till tak på bottenplan)..det var på håret, men takstolskonstruktören lyckades "dra ut" takstolen en aning och på så sätt fick vi fram ca 15-20 centimeter extra i invändig höjd.
 
Mitt fritidshus där bygglov ficks 2007 har 2.20 i halva stugan, och ca 3.6m i storstugan...

Var inte ngn som sade ngt om det - har för mig att det var just pga att det var ett fritidshus. Vilket också innebar att direktel var ok (jag har iof m´kamin också), toan inte behöver vara handikappsanpassad, jag kunde vara Ka själv, och jag fick dispans från byggfelsförsäkringen...

/K
 
Nya BBR-regler som trädde i kraft nu vid årsskiftet förvisso. men om man läser på Boverkets hemsida där hela BBR finns så visar det sig att fritidshus är undantagna från reglerna för utformningskrav, så det är grönt... om man inte råkar på någon nitisk byggnadsnämnd. Ska själv på bygglovsmöte på fredag med kommunen och hoppas de kan sin BBR och undantag för fritidshus..huga!
 
Hej
Hade samma problem 2.2m takhöjd i halva stugan men som du säger så är fritidshus undantagna så mitt bygglov gick genom utan problem (snabbt dessutom, 4v)

mvh Fredrik
(60kvm fritidshus snart påväg, CA-boden)
 
FredrikBr skrev:
Hej
Hade samma problem 2.2m takhöjd i halva stugan men som du säger så är fritidshus undantagna så mitt bygglov gick genom utan problem (snabbt dessutom, 4v)

mvh Fredrik
(60kvm fritidshus snart påväg, CA-boden)
CA-boden: Kul !
Vilken modell blev det ?
Jag byggde ett Onsala

/K
 
Hej,
Jag kör på Korsbacka, huset är beställt och jag ska börja gräva plinthål så fort tjälen släpper.

Jag har läst din blog, har fått många bra ideer från den. Tänkte själv börja blogga så fort jag får lite tid, lägger upp en länk när den kommer igång.

mvh Fredrik
 
Stämmer bra det man skrivit tidigare.
Det står i inledningen av BBR att kapitlet om rumshöjd m.m. ej gäller för fritidshus.
citat:
"Föreskrifterna i avsnitt 3 Tillgänglighet, bostadsutformning, rumshöjd och driftutrymmen och i avsnitt 9 Energihushållning gäller inte för fritidshus med högst två bostäder. (BFS 2008:6)."

Min byggnadsnämnd tog dock med i kontrollplanen att toalettdörren skulle ha handikappbredd (Tillgänglighet). Eftersom jag ändå tänkt att ha det så orkade jag inte bråka med dem om den saken. Fick, efter lite tjat, bygglovet bara ett par veckor före vi skulle köra igång så tiden var knapp. (Tog ca 3 månader för mig att få bygglov).
 
tänkte höra om nån vet om dessa regler med takhöjd inte gäller alls eller bara delvis vid fritidshus ?

var en tanke om man kan bygga ett fritidshus som saknar boarea och helt eller delvis saknar biarea ?
(enligt RSV då )

så det inte ha nått med högre takhöjd än 189cm på nån yta som har golvnivå över marknivå

eller om man tom kan tänka sig att ha under 190cm i hela huset så får man ju inte ens nått som kan räknas som bi area så hur ska man då göra skatteklass och taxering på det då

så får man frångå de vanliga kraven så pass mycke så att det inte kan räknas att det har nån area alls ?

skulle nog bli lustigt när pappersarbetet ska igenom att man skaffar ett hus på kanske 50 eller 100kvm och man inte kan räkna nån yta som ens bi yta då taxeringen väll baseras på allt man har i bostaden och sen i förhållande till ytan och då kan man ha allt från rinnande vatten, toa, bra kök och vad mer man kan villa ha där när de poäng inte har nått att räknas på eller tänker jag fel där?
 
miry skrev:
tänkte höra om nån vet om dessa regler med takhöjd inte gäller alls eller bara delvis vid fritidshus ?

var en tanke om man kan bygga ett fritidshus som saknar boarea och helt eller delvis saknar biarea ?
(enligt RSV då )

så det inte ha nått med högre takhöjd än 189cm på nån yta som har golvnivå över marknivå

eller om man tom kan tänka sig att ha under 190cm i hela huset så får man ju inte ens nått som kan räknas som bi area så hur ska man då göra skatteklass och taxering på det då

så får man frångå de vanliga kraven så pass mycke så att det inte kan räknas att det har nån area alls ?

skulle nog bli lustigt när pappersarbetet ska igenom att man skaffar ett hus på kanske 50 eller 100kvm och man inte kan räkna nån yta som ens bi yta då taxeringen väll baseras på allt man har i bostaden och sen i förhållande till ytan och då kan man ha allt från rinnande vatten, toa, bra kök och vad mer man kan villa ha där när de poäng inte har nått att räknas på eller tänker jag fel där?
Ja du tänker fel :)
Man får inte bygga en bibyggnad på en tomt innan huvudbyggnaden är där - och har du bara biytor så är det ju inte en bostad ? :):

Visst skulle du iof kunna bygga ett hus med väldigt små boytor - men då blir det ju också väldigt små boytor - och varför bygga en stuga överhuvudtaget om det är mindre än 190cm i alla rum - jag skulle nog inte trivas där iaf (är 180 lång)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Ja du tänker fel :)
Man får inte bygga en bibyggnad på en tomt innan huvudbyggnaden är där - och har du bara biytor så är det ju inte en bostad ? :):

Visst skulle du iof kunna bygga ett hus med väldigt små boytor - men då blir det ju också väldigt små boytor - och varför bygga en stuga överhuvudtaget om det är mindre än 190cm i alla rum - jag skulle nog inte trivas där iaf (är 180 lång)

/K
så kan inte en huvudbyggnad vara annat än en bostad på en tomt ?

för det är ju en helt annan värdering på bi area än på boyta (har för mig det är 1/4 eller nått som man värderar det till)
så säger man att man bygger ett hus med 2/3-1/2 på två våningarna där typ kök, skafferi, sovrum, badrum och vad mer det blir på loft och nere och har man 189cm där (vet att det är ganska så lågt men inte extremt lågt ändå) så har man allrum på 1/3-1/2 ytan med full takhöjd som då blir runt 4m som högst men säger man att golvet där ligger 50cm under marken utanför så det räknas som källare och blir direkt då bi area (så allt på det planet kan man ha vilken takhöjd man vill på men går man under 190 så räknas det ju inte alla så det var mer en tanke om det skulle bli godkänt att bygga ett fritidshus med säg 75kvm platta och ändå är all yta som räknas 25kvm biarea

lite funderingar runt det när det är undantaget och som fritidshus så borde det väll inte hövas räknas som bo yta för att det är ju ingen bostad utan ett fritidshus och taxeringen lär bli låg då
 
190 är väldigt väldigt lågt !
Jag har 2.20 i halva huset och det känns ok, men ganska lågt...
Men då kompenserar jag med 3.60 i storstugan så jag får iaf lite luftighet

Jag är mkt skeptisk till att du skulle få bygglov på en stuga med under 190 överallt- även om det är ett fritidshus...

/K
 
tänkte mer om det skulle gå att få bygglov för nått som saknar boyta helt i deras syn

men i igenklingen så skulle det ge nästan lika att bygga ett hus med plattan under mark så att golvet hamnar typ 50cm under omgivande mark så det inte ska räknas som boyta -> all yta är biyta

men då är ju inte takhöjd att tänka på då "källare" är bi area oavsett takhöjd men då kan man ju ha ett sovloft ovanför kök/toa om man vill ha riktigt högt i resten av huset
(gillar öppet till nock)

men har för mig att det var andra regler förut att det skulle vara om det var 1/3 eller 2/3 som skulle vara under mark för att det skulle gå in som källare

sen så mins jag inte att det framgår på nått sätt hur man ska räkna omgivande mark då det inte framgår om man täcker över ett hus med jord om det är omgivande mark det som är över huset eller den höjd typ 10-20m från huset där det är slätt men då är det svårt att bestämma hur det är i sluttningar! men nått sånt har jag inte sett nånstans så lägger man upp jord mot väggen räknas det då som det är under mark ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.