Finns det några som kommit upp i en slutsumma runt 2,5miljoner med tomt och allt.

Vad har ni då byggt för hus, av vilken tillverkare osv.. Vad kostade tomten?
 
Du får ursäkta, men det är stor skillnad om tomten kostar 0 kr eller som på vissa ställen 2.5 milj.

I mitt eget fall hade det med både garage och inredd övervåning hamnat under 2.5 milj om tomten vore gratis.

Vi bygger en LB-Classic 185, NF var priset 2 144 000 kr.
 
Ja det är jag fullt medveten om, därför jag skrev 2,5 med tomt och frågade vad själva tomten då kostade..
 
LB-hus har ju sin classic-serie. Det finns andra lite "billigare" hus med andra företag också. Anebyhus Första Villan, Ekeforshus har några, Eksjöhus Egnahemsserie, Vårgårdahus har Bo-serien och så vidare...

Men - tomtkostnaden spelar oerhört stor roll. Likaså hur stort hus ni vill ha. Vill ni bygga med torpargrund eller på platta? Och så vidare.
 
Har byggt ett flertal hus under 2.5milj ink tomt i de fall tomtpriserna legat runt 300k.
Husen kan jag tyvärr inte skriva om här då det skulle bli reklam.
 
Om du har en billig plan lättbyggd tomt med minmalt schaktdjup så är det nog inga problem att komma under 2,5 miljoner. Vi bygger en classic 121, tomtpris 420 000, NF pris hus 1,9 miljoner, men markarbeten och övriga kostnader kostar ca 600 000.....
 
Tack för era svar, vet är det både är möjligt och omöjligt beroende på hus mm.. Vi vill ha enplans vet vi och tomten kommer ca gå på 600.. Vet inte så mycket mer i nuläget..
 
essetR skrev:
Tack för era svar, vet är det både är möjligt och omöjligt beroende på hus mm.. Vi vill ha enplans vet vi och tomten kommer ca gå på 600.. Vet inte så mycket mer i nuläget..
Om tomten ni kikat på kostar 600kkr så ger det då 1.9 milj för hus och "övriga kostnader". Dessa övriga kostnader har i tidigare trådar liknande denna uppskattats till någonstans 300 - 500 kkr. Här får du stoppa sådant som bygglov, VA, elanslutningar, pantbrev och lagfart.

Tomten vi bygger på kostar 700 kkr, huset beräknas kosta 1.7 milj och produktionskostnadskalkylen visar på en total om 2.782.000 kr.
 
Okej tack för svar! Antar att det kommer hamna på lite mer än 2,5..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.