vilket är det bästa märket på led lampor idag?
starkast ljus..vitast..och bra pris..
 
Jag har skrivit i andra trådar om Philips MASTERLED 7W (och 3W). Kan väl kort säga att man "är i mål" med dessa ljuskvalitetsmässigt. Fokus verkar ligga på att återskapa glödljuskänslan och därför 2700°K. Antar att du vill ha ett blåare ljus.
 
Finns ungefär 6 tillverkare av LED Dioder i världen, sen stoppas denna i LED lampor, varav det inte är någon större skillnad på märkerna. Men kolla vilken K lampan har, låg K (ungefär under 3 200 K, Vit Varm, däröver Vit Ren, kallas ibland Vit Kall).
 
Min erfarenhet gör gällande att Cree 2700- 3000k är den mest halogenlika på marknaden. Osram har jag hört kommer med en som skall vara snäppet värre. Sedan finns billighets alternativ från Epistar mm, men dom håller inte lika länge och kräver andra typer av linser (själva dioden är större). Om jag skall vara helt ärlig, så har jag inget bra att säga om Philips. Dom köpte Kreon för att komma in i matchen och verkar inte ha skött det speciellt väl. Vad det gäller färgtemperaturer i allmänhet, så skulle jag säga att det går att få från 2700- 7000k. Alla temperaturer har sina fördelar. Dom kalla färgerna är grymt snygga att använda utomhus, då dom blir väldigt lika månljus, samt lyfter grönt. Effektmässigt så finns det ingen bra tummregel, för det beror på hur man driver LED. Det finns smd dioder i dag, som ger 100lumen/ W. Osäker på hur bra dom håller. Tänk då också på att Lumen och Lux är döda värden. Dom mäter allt ljus. Det som är intressant är hur mycket ögat uppfattar av ljuset..... Långt och rörigt svar, men det är lite så det är:)
 
Energi Nicke skrev:
...Om jag skall vara helt ärlig, så har jag inget bra att säga om Philips. Dom köpte Kreon för att komma in i matchen och verkar inte ha skött det speciellt väl...
Philips gick ihop med HPs Agilent och skapade LumiLed. Nu helägt av Philips. De använder sina egna LED-chip som heter Luxeon.
Kreon är väl en armaturtillverkare. Har de med Philips att göra?
 
  • Gilla
Jta
  • Laddar…
Energi Nicke skrev:
Min erfarenhet gör gällande att Cree 2700- 3000k är den mest halogenlika på marknaden. Osram har jag hört kommer med en som skall vara snäppet värre. Sedan finns billighets alternativ från Epistar mm, men dom håller inte lika länge och kräver andra typer av linser (själva dioden är större). Om jag skall vara helt ärlig, så har jag inget bra att säga om Philips. Dom köpte Kreon för att komma in i matchen och verkar inte ha skött det speciellt väl. Vad det gäller färgtemperaturer i allmänhet, så skulle jag säga att det går att få från 2700- 7000k. Alla temperaturer har sina fördelar. Dom kalla färgerna är grymt snygga att använda utomhus, då dom blir väldigt lika månljus, samt lyfter grönt. Effektmässigt så finns det ingen bra tummregel, för det beror på hur man driver LED. Det finns smd dioder i dag, som ger 100lumen/ W. Osäker på hur bra dom håller. Tänk då också på att Lumen och Lux är döda värden. Dom mäter allt ljus. Det som är intressant är hur mycket ögat uppfattar av ljuset..... Långt och rörigt svar, men det är lite så det är:)
Kan säga så här om VARMVITA chip:

Lumiled (Philips) 2700K klockrent ljus och närmst halogen man kan komma idag.

Nichia helt klart bäst efter Lumiled på 2650K underbart ljus.

Cree litar jag inte på då det tillverkas på licens idag.. och kan vara på 3000-3500K

Epistar är något bättre än Cree 2800-3200K

Britelux bäst i ljusstyrka dock 3000-3200K förr vitt ljus.

Edison som hidealite har i vissa produkter är samma som Cree 3000-3500K.

Citizens börjar bli jäkligt bra på 2800-2900K helt ok.

Sharp börjar oxå bli bra 2800-3000K

Seoul semiconductor 3000-3200K

Osram har två olika chip ett som är kasst ger gröntljus, sedan har dom ett jättebra på 2700K
 
Redigerat:
  • Gilla
Emmet
  • Laddar…
Elinfo skrev:
Kan säga så här.

Philips 2700K klockrent ljus och närmst halogen man kan komma idag.

Cree litar jag inte på då det tillverkas på licens idag.. och kan vara på 3000-3500K

Epistar likaså 2700-2900 så lite bättre iaf.

Britelux bäst i ljusstyrka dock 3000-3200K förr vitt ljus.

Edison som hidealite har i vissa produkter är samma som cree 3000-3500K.

Citizens börjar bli jäkligt bra på 2800-3000K helt ok.

Nichia helt klart bäst efter Philips på 2800K underbart ljus.

Osram suger som bara den om man vill ha grönt ljus så köp.
Vi kan väl nöja oss med att vi har olika uppfattning. Ljus är i alla avseenden subjektivt.
 
Johan Gunverth skrev:
Philips gick ihop med HPs Agilent och skapade LumiLed. Nu helägt av Philips. De använder sina egna LED-chip som heter Luxeon.
Kreon är väl en armaturtillverkare. Har de med Philips att göra?
Blandade i hop namnen. Luxeon är riktigt. Kreon är mycket riktigt en armatur tillverkare.. Dom har köpt flera bolag bl.a Italienska Ilti Luce..
 
Jag jämförde idag.
Philips Econic led 5w 210 lumen ger 42lumen/watt för 365:-
VS
Philips tornado lågenergilampa 5w 300lumen ger 60lumen/watt för 58:-

Hur kan man sälja en lampa som kostar 300:- mer än de andra
och dessutom ger sämre ljusflöde?
Visst livslängden är säkert längre men vem vill ha en lampa som
håller 20 år som är hopplöst ineffektiv redan när man köper den?
 
Energi Nicke skrev:
...Ljus är i alla avseenden subjektivt.
Jag förstår vad du egentligen vill säga: "Uppfattningen av ljus är i alla avseenden subjektivt" :D

Ljus i sig är i alla avseenden objektivt i och med att det är mätbart.
 
Någon som vet vilket chip megaman använder i sina LED lampor ?
 
Bumpar tråden... någon som har koll på dagens marknad? Det har ju gått över ett år sedan tråden startades och mycket kan ha hänt sedan dess?
 
Buer skrev:
Bumpar tråden... någon som har koll på dagens marknad? Det har ju gått över ett år sedan tråden startades och mycket kan ha hänt sedan dess?
Mer än två faktiskt ;)
 
He, he... det är för tidigt på morgonen än... jag skyller på det :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.