Jag håller på att renoverar mitt badrum och har då passat på att sänka taket för att kunna sätta dit inbyggnads-spotlights. Har sänkt höjden från 2.70 till 2.55 och undrar då om det är tillräcklig hög luftspalt för att sätta in halogenspots direkt, eller måste man ha någon form av "box" för att skydda sig mot värmeutvecklingen?

Har annars läst att man som alternativ kan välja LED-spots som inte blir lika varma, men måste då istället köpa till en dyr transformator? Hur mycket kan det skilja i pris mot halogen, och vilka siffror pratar vi om?

Kan jag sätta upp takgipset med förborrade hål för spotsen om det finns kabel framdragen, eller måste det installeras samtidigt som jag sätter upp taket?

Tack på förhand!
 
Finns LED modeller, där det ingår en liten transformator (går att lägga in i hålet för lampan) till varje lampa och bara att koppla in 220 V. Kostar lite mer än vanliga lampor, men blir billigare i längden. Finns en modell infällda LED Downlights K1023, som bara är att vika in i hålet, enklare kan det inte bli.
 
  • IMG_1314.jpg
Var hittar man dessa LED-lampor??
Går dessa att dimra och i så fall med vilken typ av dimmer??
 
Sök på "infällda LED Downlights K1023", då får du upp dom på nätet.
 
Har dom i köket utan dimmer, men ska kolla om de går att dimmra!
 
Tusen tack!! Så om jag fattat det hela rätt är det bara att koppla dessa direkt på 220V. Seriekoppling? Vad är ca priset på dessa?

Håller på att renovera ett badrum i fritidshuset och skulle gärna ha denna lösning bla beroende på takhöjd. Hittar dock ingen IP-klass på dem.
 
Myckling skrev:
Så om jag fattat det hela rätt är det bara att koppla dessa direkt på 220V
Nej, dessa kräver trafo.

700mA DC
 
Jo, men jag fick intrycket att det sitter en trafo monterad på varje lampa, men jag kanske förstod fel.
 
Oj sorry... My bad...
K1023 är 220VAC ja, men inte de andra länkarna...
 
Jag har precis installerat sk "möbelspottar" på 12V 20W. 8st dimbara med överraskande fint ljus. Har bara glesat ner taket ca 40mm och spottarna bygger bara lite mer än gipset.
 
Björn, har du nån länk till dem?
 
Låter som vanliga hide a lite, typ 1203.
För 20W dimbara LED lär det väl inte vara...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.