Hej,
Vi bor i nybyggt hus sedan ett par veckor. Tomten väster om vår tomt har varit ledig länge men har nu blivit såld. De nya grannarna frågar nu om vi kan ge dem tillåtelse att bygga 3,5 meter från tomtgränsen istället för 4,5 m.
Vårt hus är ett tvåplanshus och är ritat mycket kring en stor balkong i västerläge. Vi har därför lagt vårt hus åt öster på vår tomt. Balkongen kommer sluta c:a 4,5 meter från tomtgränsen och alltså 8 meter från grannens hus om det byggs som de önskar.

Grannen önskar bygga ett enplanshus Ekjsö Trend. Fasaden har endast två fönster mot vårt hus, varav det ena är ett badrumsfönster. Däremot är fasaden 15 meter lång mot vår sida.

Ska vi låta dem bygga som de önskar? Jag ser följande för- och nackdelar.

Plus
De vill bygga ett enplanshus som därmed inte skymmer eftermiddagssolen så mycket. Huset har få fönster mot oss. De kommer välja funkisstil som matchar utseendet på vårt hus.

Minus
Lång fasad mot oss nära tomtgränsen.

Hur ska man göra? Jag vill vara tillmötesgående och värna om grannsämjan men samtidigt inte "förstöra" vårt fina läge.

Tacksam för åsikter.

/Hasse
 
Jag skulle helt klart vara tillmötesgående och låta dem bygga. Känns inte som att det borde ha så stor inverkan för din del om huset står 1 meter närmre.
Gör det som känns rätt för dig!
 
Man får beakta risken att dom gör ett taklyft i ett senare läge. Kanske det går att friskriva sig från sådana överraskningar.
 
mycke_nu skrev:
Man får beakta risken att dom gör ett taklyft i ett senare läge. Kanske det går att friskriva sig från sådana överraskningar.
Hehe den risken ser jag nog som ganska liten. Köper ett hus i 3 milles klassen. 2 år senare sliter man av taket och bygger en våning till.

Jag skulle låta dem bygga närmare. Du kommer inte märka någon skillnad. Verkar vara det perfekta huset att ha brevid sig.
 
Låter väl OK i dagsläget, men jag skulle ändå lyssna på mycke_nu. DESSA ägare kanske inte bygger på en våning till, men de kanske flyttar om 2 år och NÄSTA ägare vill bygga på ett våningsplan. Iofs kanske det går att skriva in något om att eftersom huset placerades närmare så får bara en våning uppföras, eller nåt. Om DET går så är det ju till och med ett plus att tillåta 3.5 m istf 4.5, för med 4.5 m till gränsen kan nästa ägare säkert bygga på en våning. Med 3.5 m kanske han/hon inte får, och då är det ju en perfekt framtidsförsäkring för dig.

Mitt tips är att du tar kontakt med kommunens bygglovsavdelning (gärna direkt med grannens bygglovshandläggare) för att diskutera detta.
 
Tja 1m gör knappast ngn skillnad i praktiken men fy för att ha et hus så nära inpå! :O jag skulle inte vilja ha ngt närmare än iaf 50m...
 
Låter ju som en bra lösning för er, ni får ett befintligt hus som inkräktar minimalt på ert boende och säkrar då för andras tillkommande idéer i framtiden. Hus på granntomten kommer ni ju knappast undan så när ni ser en bra lösning så hugg... att bygga på en våning till är väl knappast troligt, det är ett stort företag som inte många skulle ge sig på...
Alternativet är att grannen inte får igenom sitt bygglov, och väljer en annan, för er sämre lösning...

se bara till att det verkligen blir 3,5 meter från gränsen och inte 2,5 meter in på er tomt:)
 
Tack för åsikterna!
Förslaget är nog rätt okej om man tänker efter. Jag ska träffa en mäklare för att få huset värderat i veckan. Ska höra om han har några åsikter om detta också.
 
Hasse C skrev:
Tack för åsikterna!
Förslaget är nog rätt okej om man tänker efter. Jag ska träffa en mäklare för att få huset värderat i veckan. Ska höra om han har några åsikter om detta också.
Klokt av dej. Skulle försäljningsvärdet falla så skall du inte ge upp något utan ersättning.
 
Vi har grannens garage står i tomtgränsen mot vår uteplats, inget vi har haft med att göra det stod där när vi köpte huset. Men inte skulle det spela nån roll om det stod 1 m längre bort, jag skulle aldrig börja grannsämjan med att bråka om nåt sånt. Spelar ingen roll om nästa ägare bygger på 2 eller 3 våningar heller, vi pratar om 100 cm, ingen kommer att märka skillnaden.
 
Att huset ställs närmare gränsen innebär ju att en ev påbyggnad inte kan göras utan granneyttrande i ett senare skede. Det är iofs. ingen garanti, för ni kan bli överkörda av bygglosmyndigheten, men det är ändå ett problem till för den som ev. vill bygga på senare.
 
3.5m känns ok men blir det närmare så får ni tänka på att er mark i närheten blir obrukbar att bygga på eller använda som parkering med tanke på risken för tex snöras mm
 
Igår hade jag besök av mäklaren för värderning av huset. Han tyckte inte att husets placering nära gränsen var negativt med tanke på värderingen. Snarare att lösningen verkade bra i sin helhet. (Enplanshus osv.)
Han kunde däremot inte svara på frågan om det skulle vara möjligt att bygga extra våningsplan i framtiden eller ej.

/Hasse
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Man får beakta risken att dom gör ett taklyft i ett senare läge. Kanske det går att friskriva sig från sådana överraskningar.
Det kan jag inte tänka mig går.
Detaljplanen bestämmer.
 
Mikael_L
Tossegubbe skrev:
3.5m känns ok men blir det närmare så får ni tänka på att er mark i närheten blir obrukbar att bygga på eller använda som parkering med tanke på risken för tex snöras mm
Aldrig i h... att ett takras från ett enplanshus når tre och en halv meter bort. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.