Hade varit roligt att få lite information om era tekniska inovationer som ni har där hemma, allt ifrån hur nätet ser ut samt om det finns någon intelegens tex hemautomation....

I huset så har jag 4 trådlösa zoner, 1 zon för övervakning (kamera), 1zon för surf, 1 zon för besökare., 1 zon för trädgård. Varje zon betjänas av en egen router.

Alla maskiner som är fast monterade försöker jag köra trådbundet, tex popcornhour, digitaltv etc, htpc

Alla klienter är trådlösa, all service utr tex nas, video server etc är trådbundet.

Varje rum har som standard xx Antal strömuttag 4xTP fördelat på 2 paneler 2x antenn (tex tv,radio etc) samt 2 tomma rör för kommunikation.

Jag har två teknik centrum om man nu kan kalla det det 1 st inomhus som binder ihop elcentral, telecentral,nätverk,modem, Tellstick,FW etc. Alla servers etc har jag placerat i garaget, dessa förbind med GB koppar.

Så har jag det i mitt hem. Jag hade inte klarat mig utan varken koppar eller trådlöst.

Håller med många skribenter i tråden vem vill snubbla på en tp kabel i ett modernt hem...

Dock kan jag medge att om man har sten/tegelhus så är det inte alls lika roligt att dra en massa extra koppar trådar...i vp-rör blir en hel del extra jobb....

Är man inte fanatiker så räcker det kanske med trådlöst dvs om man endast skall surfa etc...

Hade inte haft något emot fiber men det finns som sagt en kostnad förknippad med detta....och denna vill frugan inte betala :(
 
Du skall ha trådbunden övervakning. Det är hur lätt som helst att med en liten billig thai-manick se på en liten skärm vad dina kameror spelar in. Jag har några kamrater som installerar larm och de rådde mig bestämt att ha trådbundet.
 
Jag har en liknande lösning, dock endast en WiFi Zon som vi kör alla de bärbara/portabla enheterna på, så som Laptops och Iphones.
Den täcker hela huset samt trädgården.

Kör alla stationära maskiner, så som XBOXar, Media Centers mm på det fasta nätet.
Även jag har min server stående i garaget. :)
Den kör Windows Server 2008 R2, med Hyper-V. Körs som Fileserver, Domain Controller mm mm

På nedervåningen har vi en Media Center (Win7) som spelar in program mm samt ytterligare en xbox 360.

I gymmet har jag kopplar in min gamla xbox som kör XBMC till TV'n samt en enklare stereo. Riktigt skönt att kunna kika på någon film/tv-serie eller lyssna på musik när man tränar.

Grabben har en Laptop + xbox 360 i sitt rum.

På övervåningen kör jag en ASRock (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=513795) med XBMC. Kopplad till HemmaBio anläggningen.
Spotify rullar på den ibland också.

Och på kontoret så har vi min stationära burk samt 3 Laptops (1 privat och 2 jobb).

Bastun, enklare stereo som man kan koppla in t.ex iPhone (spotify) eller dator till för att lyssna på musik.

Jag känner nog inte att jag saknar nått, kanske Multizone Audio men tror inte vi skulle använda det tillräckligt mycket.
Men ska bli intressant att se om någon har nå kul och intressanta lösningar som man kan låna ideer ifrån :)
 
Skulle ju bli pinsamt om man talar om att man emellanåt endast kikar på "grundutbudet" på en 21" tjock-tv, inte har några tv-spel, mediastationer etc, så det är väl bäst att man mest bevakar denna tråden utan att posta något...

(Sedan att det finns för många arbetsdatorer i huset, paranoida backuplösningar både på datorer och servrar hjälper nog endast upp mitt "teknikfreakindex" marginellt. ;))

Kommer dock läsa tråden med intresse!
 
tihimas skrev:
Du skall ha trådbunden övervakning. Det är hur lätt som helst att med en liten billig thai-manick se på en liten skärm vad dina kameror spelar in. Jag har några kamrater som installerar larm och de rådde mig bestämt att ha trådbundet.
Visst är det lätt att störa ut trådlösa kameror men för det första spelar de inte in när man är hemma, och endast vid rörelse. Dessutom så har jag 0,53 m tjocka tegelväggar och signalen går inte utanför kåken, det är därför jag har flera wifi zoner.
Övervakningszonerna ligger ett ett helt separatnät och är mac budna, och dessutom är trafiken krypterad. mellan kamerona -> routern.

Dockj är utomhuskamerona trådbundna...glömde iof skriva det i första inlägget.
 
anden213 skrev:
(Sedan att det finns för många arbetsdatorer i huset, paranoida backuplösningar både på datorer och servrar hjälper nog endast upp mitt "teknikfreakindex" marginellt. ;))

Kommer dock läsa tråden med intresse!
Detta är ju det absolut viktigaste oavsett vad man har för teknik, att ha backup på det och därmed möjlighet att få tillbaka data när det väl skiter sig. Som en av mina professorer på universitetet sa, "det är aldrig frågan om OM en hårddisk går sönder utan NÄR den gör det". Jag är inne på mitt andra hårddiskbyte bara i år, denna gång i servern.
 
Backup är A & O.

Jag jobbar driftledare på ett data-driftbolag och ansvarar för ca 350 servers...
Det är som sagt fråga om när disken går sönder och inte om....

Det är som allt annat med mekaniska delar...det slits...gud vad jag älskar SSD diskar...de håller lite bättre iallfall.....

SSD = Solid State Disk

Jag kör ut mina backuper på band samt mot en server på jobb. Jobbar endast med krypterade anslutningar då man är paranoid....
 
100% Apple-lösning hos mig :)

- 10.5 Server på en gammal G4 i källaren med runt 6TB disk. Kör TimeMachine Server för klientbackup och iTunes för mediabehoven. Agerar också fil-, mail- och VPN-server. Spegling av viktiga data och klientbackup görs till farsan över Internet.
- Airport Extreme som router, basstation och trådlös skrivarserver.
- AppleTV på två TV-apparater för film, musik, "diaprojektor", fjärrhögtalare och inspelat material från TV och radio. Den ena ATV:n ansluten till den stora stereoanläggningen.
- Airport Express för ytterligare två fjärrhögtalare till musiken.
- iMac som arbetsstation och ElGato EyeTV DVR. Fungerar som huvud mot mediat i servern. Denna återutsänder även digitalTV över LAN:et för att kunna titta på live-TV på laptop och iphone.
- iPhone som fjärrstyr AppleTV och iTunes på servern. Här har jag möjlighet att routa om ljudet till de olika fjärrhögtalarna
- Diverse bärbara Macar som främst används i arbetet.
- Snart en iPad för slösurfbehoven.

Allt utom bärbara datorer och iPhone via kablat nätverk.
Alla tjänster är naturligtvis Windows-kompatibla ifall jag nu skulle få en besökare med dylik maskin.
 
Backup-noja? Absolut!

WHS servern kör backup på alla klientmaskiner varje natt. (På serven är data diskarna duplicerade, givetvis.)

Sedan kör servern backup på sig själv mot en NAS. Kopia på USB-disk av NAS-backupen (500 GB) hamnar i brandskåp i en annan byggnad med jämna mellanrum.

2 GB Extra känsliga filer (typ bokföringen och pågående projekt) backas dessutom upp varje natt mot en extern backupservice via internet.
 
mycke_nu skrev:
...Sedan kör servern backup på sig själv mot en NAS. Kopia på USB-disk av NAS-backupen (500 GB) hamnar i brandskåp i en annan byggnad med jämna mellanrum.
...
Varför ställer du inte NAS:en i en annan byggnad och drar LAN dit. För långt?

Speglade diskar har börjat spela ut sin roll i och med att man oftast har en klon externt. Risken för att man får ett konfigurations-/logiskt haveri på disken är mångdubbelt större än att en av diskarna går sönder. Då sitter man där med sina speglade diskar som båda är logiskt havererade, men fysiskt fungerande :(
Bättre då att synka diskarna med jämna mellanrum. Klarar även idiothaverier som t.ex. av misstag slängda filer.
 
Har slang dragen, men det fattas fiber. Men visst, så kommer det att bli vad det lider.

WHS diskarna är inte speglade i vanlig mening då det är en mjukvarufunktion, men det kan säkerligen gå fel det oxo..
 
3M körde devisen.

There is two kinds of data:
- Data that has been backed up.
- Data that hasn't been lost - YET

Kan bara instämma i den efter för många trasiga diskar i yrket.
 
Jag nöjer mig så här långt med en Raid5 i Servern på 4TB för det viktigaste och en extern hårddisk som uppdateras då och då, där i mellan ligger den i bankfacket. :)

Men å andra sidan har jag som tur är inte haft någon disk krasch på många år ... och lär väl tänka som er den dagen olyckan väl är framme.

Men vad har ni på era klienter som gör att ni vill köra backup på dem?
Jag försöker se till att mina klienter inte har något liggande på sig som skulle vara tråkigt att förlora. Allt sådant sparas på servern, vilket gör att jag skippar att köra backup på klienterna.
Eller är det helt enkelt för att snabbt kunna göra en restore på OS+Appar mm?

Gillade den Apple baserade lösningen. Är också sugen på en ipad, framförallt som surfplatta.
 
Klientbackupper är underbara när olyckan väl är framme. Genom whs återskapas en klient utan att man behöver installera om något alls. Spelar ingen roll om det är för att rulla tillbaka några dagar efter ett virus eller om man får byta hårddisk, det är mycket smidigare att återskapa det på nån timme över nätverket. Går dessutom oftast mycket snabbare än att installera om manuellt.
Givetvis bör man försöka lagra allt av värde på servern och komplettera den med ytterligare backup på t.ex. foton och annat som man ser som overderligt.
 
Jag har inget av värde på min personliga klient, men dom andra användrarna i familjen har jag ingen koll på så total backup är inte fel.

Väntar på iPad 2.0 eller åtminståne lite real-life recensioner av v1.0 innan jag lägger upp $499, men visst kliar det i AMEX kortet!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.