Är sättet som detta byggföretag bygger på acceptabelt eller oacceptabelt?

  • Totalt oacceptabelt sätt

    61 Röster 85,9%
  • Detta är ett acceptabelt sätt

    10 Röster 14,1%
  • Antal röster
    71
Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Har inte så mycket med saken att göra men det är faktiskt inte helt ovanligt med flytande spångolv lagda på ngt som heter stepisol, en slags gummiremsa som limmas på bjälklaget och ska ta bort stegljud mm.
Sedan läggs helt enkelt spånet på samma sätt som parketten helt löstn nackdelen med detta är att om man ställer en tung möbel som en bokhylla vid en vägg så trycks stepisolen ihop och man får en glipa emot golvlisten samt att golvet kan kännas svampigt om man inte är van.

Nu tror jag inte detta är fallet här men ville bara nämna det som en parantes..

barajag skrev:
Hej igen.
Att de "glömt" att skruva fast spånet på övervåningen är nästan teoretiskt omöjligt för det skulle nästan bli omöjligt att lägga det. Men jag drog mig till minnes ett hus jag var i där de hade fuskat med golvspånet på övervåningen, iofs i ett rakt hus. Där hade de inte limmat det, vilket resulterade i att huset rör sig ganska mycket, för spånet fungerar lite som en modern bilkaross.

Är inte byggnadsingenjör men slutsatsen jag drar av vad de sa till er är plus de bilder och videos du lagt upp så:

De som monterade stommen riktade aldrig upp den.q(;^;)p

/ Bara jag.
 
Tossegubbe skrev:
Har inte så mycket med saken att göra men det är faktiskt inte helt ovanligt med flytande spångolv lagda på ngt som heter stepisol, en slags gummiremsa som limmas på bjälklaget och ska ta bort stegljud mm.
Sedan läggs helt enkelt spånet på samma sätt som parketten helt löstn nackdelen med detta är att om man ställer en tung möbel som en bokhylla vid en vägg så trycks stepisolen ihop och man får en glipa emot golvlisten samt att golvet kan kännas svampigt om man inte är van.

Nu tror jag inte detta är fallet här men ville bara nämna det som en parantes..
Jo jag har sett den lösningen, men utgick från att det är "vanligt" spångolv.Har personligen aldrig använt stepisol, heller aldrig sett en färdig produkt, men jag skulle nog kunna rekommendera det i äldre hus där man ska inreda en vind, så huset får fortsätta vara så flexibel som möjligt.
 
barajag skrev:
Ja, så summa kardemumma såvida huset inte rört sig nämnvärt +-5mm så verkar det vara klossningen av hjärtväggen som är boven, plus några snabba grabbar som har fått pris på jobbet. Men återigen en gissning eftersom man inte ser bygget.

Sånt går att åtgärda efteråt med portopower i nästan alla hus, såvida du inte har en murstock i mitten men är tidskrävande eftersom vissa golv, gipsväggar, lister mm mm som monterats efteråt måste bort.

Så frågan är väl om det skulle vara fallet? Vem ska betala kalaset?

Du har min fullaste empati, för det är ju som att gå till läkaren och han gör ett undermåligt jobb, och påstår att det sköterskan som inte gav honom rätt sax. Dålig metafor men, men.

Lycka till.
Bara jag
Som du skrev är det klossningen av hjärtväggarna som är problemet men även en del av en bärande yttervägg som hamnar på lägre nivå p.g.a plattans lutning. P.g.a. alla fel upplever man som om halva huset har sjunkit och lutar, nu även på bottenvåningen. En riktig mardröm…

Vi tycker att byggföretaget ska betala hela kalaset. Vi har redan betalat och fortsätter betala ett högt pris varje dag.

När det gäller husets problem påverkas hela vårt känslomässiga liv eftersom vi älskar huset. Vi har hittat ett hus som avspeglar oss själva men huset är skadat och mår dåligt. Jag vet att du själv förstår detta eftersom du skrev ”en bra metafor”. Det är mänskligt att ha en empatisk förmåga som kan avläsa och förstå andras tankar. Tack
 
openmind skrev:
Som du skrev är det klossningen av hjärtväggarna som är problemet men även en del av en bärande yttervägg som hamnar på lägre nivå p.g.a plattans lutning. P.g.a. alla fel upplever man som om halva huset har sjunkit och lutar, nu även på bottenvåningen. En riktig mardröm…

Vi tycker att byggföretaget ska betala hela kalaset. Vi har redan betalat och fortsätter betala ett högt pris varje dag.

När det gäller husets problem påverkas hela vårt känslomässiga liv eftersom vi älskar huset. Vi har hittat ett hus som avspeglar oss själva men huset är skadat och mår dåligt. Jag vet att du själv förstår detta eftersom du skrev ”en bra metafor”. Det är mänskligt att ha en empatisk förmåga som kan avläsa och förstå andras tankar. Tack
Ska ni ta in en oberoende för att avgöra vad/var felet ligger?
Vem ordnade den kvalitetsansvarige förresten och vad säger han/hon om det hela?
Är även nyfiken på om det är en underleverantör som tagit in en underleverantör till detta bygge? För det verkar inte som det är den lokala byggkillen precis, förutfattade meningar kanske men att han skulle strunta i en sådan detalj känns främmande om han vill fortsätta sin karriär där.:)

/ Bara jag.
 
barajag skrev:
Ska ni ta in en oberoende för att avgöra vad/var felet ligger?
Vem ordnade den kvalitetsansvarige förresten och vad säger han/hon om det hela?
Är även nyfiken på om det är en underleverantör som tagit in en underleverantör till detta bygge? För det verkar inte som det är den lokala byggkillen precis, förutfattade meningar kanske men att han skulle strunta i en sådan detalj känns främmande om han vill fortsätta sin karriär där.:)

/ Bara jag.
Vi har totalentreprenad (inga underleverantörer). Några kompetenta personer har varit i huset och bekräftat dessa fel och avvikelser som faktiskt syns väldigt tydligt. När det gäller en oberoende väntar vi fortfarande på en som kan byggmättningar. Vi har kontakt med en jurist som jobbar med sådana frågor och juristen har rekommenderat honom.

Byggföretaget har ordnat den kvalitetsansvarige.

När vi reklamerade problemet med golv och väggar (även anmärkningar från slutbesiktningen som inte hade avhjälpts i rätt tid enligt besiktningsprotokollet) hade den kvalitetsansvarige pressat företaget så att de avhjälpte bara fel från besiktningsprotokollet (slutbesiktningen) efter många månaders försening.

Vi hade meddelat den kvalitetsansvarige och krävt att han besvarar alla punkter från vår reklamation men han tog avstånd och har aldrig kommenterat något. Eftersom han hade fått vår reklamation men inte besvarat en enda punkt utanför besiktningsprotokollet har vår kontakt avbrutits. Detta är en väldigt förvånande reaktion men så är det tyvärr. Jag har ingen logisk förklaring angående hans reaktion. Byggföretaget reagerade på liknande sätt. De har informerat oss skriftligt att inte en enda punkt utanför besiktningsprotokollet kommer att avhjälpas. Alla dessa papper har vi skickat till ARN.
 
Redigerat:
Ok.

Man blir lite mållös, borde ju inte heta kvalitetsansvarig om man inte är ansvarig. Mer som kvalitetsbehörig.

Ja, kämpa på! Ska följa den här tråden, så börjar du med en ny tråd så skriv det.

Lycka till.

Mvh Bara jag.
 
Jag har följt denna tråd och jag lider verkligen med er, openmind!
Hoppas att allt löser sig!
Helt otroligt att detta kan ske.
Jag hoppas innerligt att alla som tänker bygga kollar i forum som detta så att man blir lite "luttrad" och får en bild av vad som kan ske om man anlitar fel företag. Jag kommer iallafall rekomendera alla som jag vet tänker bygga att läsa denna tråd samt alla andra trådar av denna karaktär.
Mvh Cust
 
Hur länge har ni bott i huset? Är läget stabilt?
 
cust3000 skrev:
Jag har följt denna tråd och jag lider verkligen med er, openmind!
Hoppas att allt löser sig!
Vi hoppas verkligen! Tack
mycke_nu skrev:
Hur länge har ni bott i huset? Är läget stabilt?
Vi har bott mer än ett halvt år i huset och läget är stabilt d.v.s. konstruktionen håller bra. Det största problemet är golvet som blir snedare med tiden. Man känner i kroppen när man går och lutningarna syns mer och mer. Även matbordet i köket lutar p.g.a. sneda golv.
 
barajag skrev:
Att de "glömt" att skruva fast spånet på övervåningen är nästan teoretiskt omöjligt för det skulle nästan bli omöjligt att lägga det. Men jag drog mig till minnes ett hus jag var i där de hade fuskat med golvspånet på övervåningen, iofs i ett rakt hus. Där hade de inte limmat det, vilket resulterade i att huset rör sig ganska mycket, för spånet fungerar lite som en modern bilkaross.
Vårt hus rör sig ganska mycket och i ett rum är situationen extrem. Minsta möjliga rörelse i golvet gör att allt i rummet vibrerar.Det är samma rum där garderoberna lutar (se bilderna nedan). Det kan vara möjligt att man inte har limmat som det ska. Golvfirman hade en liknande känsla när de testade golvet i samma rum.

511201013114Pcd5f.jpg 281201013246P0edd.jpg
 
openmind skrev:
Vårt hus rör sig ganska mycket och i ett rum är situationen extrem. Minsta möjliga rörelse i golvet gör att allt i rummet vibrerar.
Ja det låter som de bara limmat skarvarna, inte mot bjälklaget, fortfarande gissningar.

Tittade lite på bilderna/videon på golvlist mot golv. Tänkte bara komma med ett tips, det är "bara" slarv när de monterat listerna, när man jobbar med "lite" ojämna golv brukar man (jag) ta en bräda på 50/70 cm som jag lägger uppe på listen i nittiograder mot listen så ena änden når golvet, lägger sedan knät på och trycker ner den så golvet och underlagsmattan trycks ihop och därefter skjuta ett par extra spik så får man inte det problemet som du har angående glipan.

Den breda listen mellan altandörr och fönstret är inte helt ovanligt att de inte hamnar i liv, där brukar man ( jag) ta och ställa byggklingan på tre, fyra cm högt och hyvla av så att den livar med båda, lite extra jobb men det klarar en besiktning.

Angående garderoben, samma där man sätter en skugglist lite fint, så syns inte det.

Dessa knep är ju inte försvarbara men när man kommer på besiktningsjobb så kan man ju inte börja riva hela huset, även om man ibland skulle vilja.:(

Så tipset är att snöa inte in FÖR mycket på finishen utan gå stenhårt på konstruktionen, annars kanske det kommer en som jag och fixar finishen.:)

Än en gång lycka till.
 
barajag skrev:
Så tipset är att snöa inte in FÖR mycket på finishen utan gå stenhårt på konstruktionen, annars kanske det kommer en som jag och fixar finishen.:)
Håller med, konstruktionen är det viktigaste. Vi har även dörrar som sitter snett eftersom ett fel reflekterar andra fel men ”golvet är det viktigaste”.
 
openmind skrev:
Vi hade meddelat den kvalitetsansvarige och krävt att han besvarar alla punkter från vår reklamation men han tog avstånd och har aldrig kommenterat något. Eftersom han hade fått vår reklamation men inte besvarat en enda punkt utanför besiktningsprotokollet har vår kontakt avbrutits. Detta är en väldigt förvånande reaktion men så är det tyvärr. Jag har ingen logisk förklaring angående hans reaktion. Byggföretaget reagerade på liknande sätt. De har informerat oss skriftligt att inte en enda punkt utanför besiktningsprotokollet kommer att avhjälpas. Alla dessa papper har vi skickat till ARN.
Eftersom er kvalitetsansvarig verkar ganska partisk är nog det bästa att ringa till SITAC och fråga om han har kvalificerad behörighet. En seriös kvalitetsansvarig är inte rädd för frågor?
 
Berne Persson skrev:
Eftersom er kvalitetsansvarig verkar ganska partisk är nog det bästa att ringa till SITAC och fråga om han har kvalificerad behörighet. En seriös kvalitetsansvarig är inte rädd för frågor?
Han är behörig. Vi har kollat det.

Detta ser man inte så ofta!

När golvet sjunker i ett rum påverkas och lyfts upp golvet i rummet bredvid. Detta visar även att skarvarna i bjälklagen inte håller! I rummet (se video nedan) har golvet lyfts upp framför dörren. Vi tog bort tröskeln för att visa att detta är helt sjukt.

En bärandevägg sitter mitt under dörren och fortsätter under hela rummet.

482201022057Pad68.jpg http://www.motionbox.com/videos/1c99ddb11a1ae2c894
 
Men finns det ingen monteringsanvisning till huset, som anger toleranserna för de olika bärande delarna?
Det samma med golvspånet, finns det ingen norm som säger att det ska limmas. Jag kan faktiskt tro att det var korrekt monterat, men eftersom allt var så snett så bet inte limmet.

Ta reda på toleranserna - mät och reklamera. Ligger toleranserna fel i förhållande till specifikationerna har du bra argument!

Sedan kan du fortsätta med golvspånskivorna och ta reda på reglerna och utförandet.

Tyvärr kräver allt det här en del ingrepp.

Men leta reda på pappren först!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.