Vi funderar på att göra om en befitlig bastu till tvättstuga.
En vägg består av en jättelik gammal murstock.
Hur kan man göra i så fall? Jag tänker på ev innervägg, fuktspärr etc..
Kan man tex "limma" fibergips emot murstock och sedan fuktskydda och kakla på vanlig sätt?

Någon som gjort något liknande?

/Undrande
 
Varför göra en fuktspärr, ska du bygga en spolhall?

En tvättstuga idag är inte normalt ett våtutrymme så att fuktspärra väggarna känns rätt överflödigt. Möjligen kan golven, göras med fuktspärr.

Används murstocken och till vad? Ett murverk mår nog bäst om det får andas den fukt som eventuellt kommer uppifrån. Enklast är nog bara att putsa upp murstocken så att du har en jämt yta, och sedan kakla på det. Då har du fortsatt viss fuktgenomsläpplighet.
 
Stort tack för svaret.

En kanal i murstocken (av sju - stor skorsten som sagt) går till en kamin som hittills användts väldigt sparsamt, men kommer att användas mer efter renovering..
De andra går till utrangerad oljepanna samt ventilation. Ev skulle ojlepannan i framtiden kunna bytas ut emot ved/pellets, men det är inget som finns i planen idag.

Vad tror ni om att återanvända en ledig kanal i murstocken till ventilation av tvättstugan. Är det problem att ev trycka in fuktig luft i skorstenen? (även om vi inte planerar att högtryckstvätta kläderna ;-) )

Om man nu inte skall ha tätskikt kan man kaske tom ha en målad putsad murstock.
Någon som har åsikter/erfarenheter av att ha det i en tvättstuga?

Tack på förhand.
 
Om du eldar med viss regelbundenhet under vinterhalvåret så att murstocken värms upp och får torka upp också tror jag inte det är ett problem att använda en ventilationskanal. Jag har så i mitt hus och det har troligen varit på det viset sedan 60-talet, fullt fungerande.

En avfuktare är ju annars ett bra verktyg i en klädtorkande tvättstuga, då får du snabbt ned luftfuktigheten och särskilt stor del går inte ut i skorstenen.

Vet inte om du har en skorstenshuv, men det är rätt mycket vatten som kommer den vägen, annars att rekommendera.
 
C
Golvet och 50mm upp på vägg ska man fuktspärra i en tvättstuga enligt BKR.
 
cheetah1 skrev:
Golvet och 50mm upp på vägg ska man fuktspärra i en tvättstuga enligt BKR.
Och det gäller i alla situationer, även källare i äldre hus som detta låter som ;)

När vi renoverade vår tvättstuga och kompletterade med bastu i källarplan, så bredspacklade jag väggen där murstocken fanns med gipsputs och satte sedan klinker på den väggen så att den fick lite tegelstruktur.
Tätskikt finns sedan endast i duschhörnan, både väggar och golv, samt en halvmeter på golvet runt den golvbrunn som finns i tvättstugedelen.
 
Redigerat:
cheetah1 skrev:
Golvet och 50mm upp på vägg ska man fuktspärra i en tvättstuga enligt BKR.
Du har säkert rätt men när kommer BKR att gälla vid enklare renovering i befintlig byggnad? Det krävs väl bygganmälanspliktig/bygglovspliktig ändring eller ROT-renovering för att reglerna ska gälla, eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.