är det möjligtvis någon som har kunskap om vad som kostar när man bygger hus.
i min kommun kosstar ett nyckelfärdigt hus på 130 m2 ca 2,5 milj och det inkluderar tomt (400000KR) samt el och va anslutningar, husföretagen är välkända och seriösa,
nu till frågan som är följande
om jag själv skulle bygga ett hus 130 m2 och bygga ett likvärdigt hus och göra istort sett nästan allt själv och bara ta hjälp med det nödvändigaste kostnad ca 100000kr,
jag har räknat grovt på materialkostnaden som blir ca 800000 kr och kommer då upp i ca 1,3 milj plus 500 tusen till för övriga utgifter alltså totalt 1,8 milj med tomt inräknad..
e detta en realistiskt kostnad eller är jag helt ute ock cyklar?
det är ju en stor skillnad mellan 1,8 och 2,5 och i princip så kan jag ta ledigt från mitt arbete i ett år (kostnad för detta ingår i övriga utgifter) och utföra bygget samt få en bra slant över.
jag har räknat ett par gånger på denna kalkyl och kommit till samma slutsats.
någon som provat detta och vill dela med sig av sin erfarenhet?
mkt tacksam för svar, mvh itbyggarn:)
 
Jag får väl reservera mig för din uträkning då det går att påverka kostnaden väldigt mycket beroende på vad man väljer för material och inköpsvägar osv. Men i princip håller jag med dig i din uträkning. Det finns garanterad mycket pengar att spara på att göra på det viset.

Folk har frågat mig hur jag har pallat att hålla på så mycket med huset. Sanningen är den att jag skulle knappast ha pallat att jobba så mycket som skulle krävas av mig (resten av livet typ) för att betala vad det skulle kostat att låta någon annan bygga stugan. Men folk räknar så konstigt tycker jag. Som att det är hugget i sten att man ska jobba heltid och sedan är det bara fråga om vad man ska använda pengarna till.

Hur som helst så har jag under de senaste 10 åren snickrat på en egen stuga, 70 kvadrat + 40 kvadrat fristående garage, till en kostnad som jag beräknar till 700'. Till det kom inköpet av tomten på 500' och då hamnar vi på 1,2 milj i slutsumma.

De grannar som ställde upp likvärdiga stugor samtidigt som jag började bygga betalade vanligtvis mellan 1,0 och 1,2 milj för dessa. Så jag tror nog din uträkning är ganska relevant. Ta ledigt och bygg!
 
Mikael_L
Materialet till grunden, stommen, taket.
Från betongpannorna ner till cellplasten i grunden och från fasadpanel till invändig gips ligger väl runt 300'-400' för ett sådant hus. Endast material.
Om man sätter in allt invändigt, såsom kök, badrum, klinker, ventilation, värmepump, klickgolv och tapeter antingen från blocket eller billigaste valet ifrån K-rauta eller Bauhaus kan det väl bli 100-200' till (alla siffror givetvis mycket runt tilltagna, med förbundna ögon bakom någon annans höft ;), men jag har också kalkylerat lite)
Å andra sidan, klarar man sig inte utan ett splitt nytt kök från Kvänum, italienska specialbeställt kakel, tapeter för 600:-/rullen osv, då blir dessa kostnader snabbt flera gånger dyrare än stommen.
Men Vad du "tjänar" på att göra jobbet själv, det tjänar du ju oavsett vald standard.

Ja, jag tror du sparar 300' - 1 000' om du jobbar själv. Den första siffran baserad på att du känner dig ordentligt osäker och därför lejer folk för grundgjutning, stomresning, VVS, el, vent och diverse annat. Den andra siffran om du har en bror som är behörig elektriker och du i övrigt vägrar att släppa in någon annan hantverkare än grävmaskinskillen innanför tomtgränsen.
 
Mikael_L
En granne hade mycket semester att ta ut, pappadagar (och mor/far-föräldrar i närheten som kunde ta hand om kidsen ;)) och hade snickare på löpande räkning till sitt hus.

Han var mycket på bygget, tog fram, flyttade, staplade material, städade undan skräp, åkte till bygghandeln om något var glömt, höll i en planka lite här och där. Höll dock knappt alls själv i något verktyg.
Han var där i några hundra timmar minst, men snickrade alltså inget direkt. Men ändå har han räknat ut att han sparat några hundratusen på att göra sånt han kunde göra, som annars snickarna skulle gjort med sin timpenning. Allt skräp förde han bort regelbundet på släp, sparade containerhyra på 40' bara där.
 
Mikael_L skrev:
En granne hade mycket semester att ta ut, pappadagar (och mor/far-föräldrar i närheten som kunde ta hand om kidsen ;)) och hade snickare på löpande räkning till sitt hus.

Han var mycket på bygget, tog fram, flyttade, staplade material, städade undan skräp, åkte till bygghandeln om något var glömt, höll i en planka lite här och där. Höll dock knappt alls själv i något verktyg.
Han var där i några hundra timmar minst, men snickrade alltså inget direkt. Men ändå har han räknat ut att han sparat några hundratusen på att göra sånt han kunde göra, som annars snickarna skulle gjort med sin timpenning. Allt skräp förde han bort regelbundet på släp, sparade containerhyra på 40' bara där.
För att inte tala om hur mkt an sparade bara genom att vara där och vara "tillsyningsman" så snickarna inte drog fötterna efter sig ;)

/K
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
För att inte tala om hur mkt an sparade bara genom att vara där och vara "tillsyningsman" så snickarna inte drog fötterna efter sig ;)

/K
Hehe ...
Jag tror iofs han litade på dom rätt bra, det var vänner, ja kanske t.o.m kompisar till han ...


Jag tänkte lite igår kväll på vad jag skrev i tråden, den "maximala" vinsten jag angav, på 1 miljon, var kanske lite i överkant. Jag tror inte det kan bli 1 miljon i hantverkar-timpenningar i ett någorlunda ordinärt lösvirkesbygge. Och man kan väl knappast spara mer än 100% :S
 
Funkar säkert för en del att göra mycket själv. Dock tror jag väldigt många tar risken att stå i programmet arga snickarn efter nåt år och inse att man tar sig vatten över huvet.. :)

Själv ägnade jag lätt 2-3 timmar om dagen åt husbygget utan att hålla i verktygen. Leveranser, städning, kontrollera, planera, telefonkontakt till höger och vänster. Att dessutom snickra själv hade inte ens varit möjligt om jag haft betald semester. Det tog lång tid och var mycket påfrestning för familjen ÄNDÅ.
Är man singel och älskar att snickra så förstår jag att man kan vara sugen på att ge sig in i ett sånt projekt, annars bara dumt..
 
HusByggarTomten skrev:
Funkar säkert för en del att göra mycket själv. Dock tror jag väldigt många tar risken att stå i programmet arga snickarn efter nåt år och inse att man tar sig vatten över huvet.. :)

Själv ägnade jag lätt 2-3 timmar om dagen åt husbygget utan att hålla i verktygen. Leveranser, städning, kontrollera, planera, telefonkontakt till höger och vänster. Att dessutom snickra själv hade inte ens varit möjligt om jag haft betald semester. Det tog lång tid och var mycket påfrestning för familjen ÄNDÅ.
Är man singel och älskar att snickra så förstår jag att man kan vara sugen på att ge sig in i ett sånt projekt, annars bara dumt..
Jag gav mig på att bygga en sommarstuga på 45 kvm helt själv.
Det frestade tillräckligt på familjen , en villa kommer jag aldrig ge mig på.
Möjligen just samordning och sånt - skulle jag böja bygga själv så skulle jag nog få bo där själv utan familj också :(

Därmed inte sagt att det inte går - många lyckas också - men det gäller att ha stöd av familjen och lägg alltid till minst 50% på tiden av den mest pessimistiska planen du har... (och ca 30% på kostnaden)

/K
 
Gör själv eller inte. Titta på arga snickaren! Premiär 31 mars på kanal 5!. Där ser man en del som tagit vatten över huvudet.
 
Man behöver kanske lite grundläggande kunskaper i byggnation.
En tumme mitt i handen, sitter där den sitter...

Glöm inte bort vad du förlorar i pension etc. Huset måste även uppnå en proffsig byggstandard så att det är säljbart en vacker dag...

Utöver detta så är det bara hårt arbete som gäller...

Lycka till!
 
tack för tipsen mkt intressanta
planering är har jag förstått mkt viktigt om man ska ro i land med att bygga ett hus själv.
viss del med hjälp av proffs är nog svårt att komma ifrån tex vissa delar av el och vvs arbeten. väggar och tak är ett tungt arbete men där går att ta hjälp av släkt och vänner.
1 planshus för att hålla konstruktionen så enkel som möjligt samt väggar i lättbetong med putsad fasad för att få ett så underhållsfritt hus som möjligt för att ge den arga självbyggaren mkt vila efter bygget,,
 
I princip bör man ha god kunskap om alla momenten för att ro iland ett hus på egen hand. Saknar man någon kunskap så blir det lätt grova missar som kostar att åtgärda. Ta såna små exempel som just el och vvs. /Kent
 
J
Vårt elementhusbygge (132kvm+50 oinrett), bergsvärme, tomt och allt ser ut att sluta på strax under 150000€. Då har vi gjort allt utom vvs+el+badrum+grävning själva. Detta i österbotten. Vi bygger på fritiden och har i sommar hållit på i ett år och räknar med att flytta in då. Om man tar ett nyckel färdigt här så räknar dom väl ca 1400€/kvm + tomt och markarbete vilket betyder att vårt hus skulle bli ca 210-220000€ så en ganska stor inbesparing där, ett par årslöner netto.

Tycker inte det har frestat på alltför mycket med familjelivet, frun tycker om att ta hand om barnen och är dessutom hemmamamma vilket fungerat kanon. Vill man däremot sitta hemma och dricka öl istället så går det givetvis inte. Sen bygger vi ca 1km från där vi bor nu vilket har varit en stor fördel.

All extra "personal" ska man begära offerter av inte ta på timpeng, aldrig betala per timme då skenar kostnaderna iväg ganska fort och allt tar länge. Att ta per timme är ett säkert sätt att blunda för framtida utgifter bättre att låta dom ta smällen istället.

Bilder finns här: http://snobbhill.blogspot.com/
 
Låt oss utgå från att siffrorna stämmer. Mellan utpris 2,5 Mkr och självkostnad 1,3 Mkr finns alltså förädlingsvärdet 1,2 Mkr. Självbyggarens första vinst blir därmed att undgå mervärdesskatt om 240 Kkr. På samma vis befrias självbyggaren från en rad andra avgifter och skatter.

Över till de tråkiga nyheterna: Förädlingsnettot 9,6 Mkr bör motsvara ett par tusen fakturerbara arbetstimmar. Som "snickarboden" påpekar bör du ha behörighet som exempelvis elektriker. Dessutom bör du kallt räkna med en aning fler arbetstimmar än proffsen. Trots allt har de säkert mer rutin.

Summa summarum: Det finns de som bygger kanoter genom att urholka stockar med slipad tesked. Så varför inte bygga ett eget hus!
 
Spännande projekt! Jag är själv sugen på att bygga ett "mindre" enplanshus av lättbetong. Går det att följa ditt arbete?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.