Tänkte lacka lite smådelar samt några hemmbyggda möbler framöver, och då naturligtvis utnyttja det faktum att man har en kompressor. Sätt på en reduceringsventil så man har jämnt ställbart tryck, vattenavskiljare och sedan en bra färgspruta så bör man kunna lacka en del hemma med vettigt resultat.
Så har någon testat olika sprutor för "hemmabruk"? Någon som hittat någon hyfsat billig men som ändå är rätt ok och kan ge tips om någon sådan bra spruta? Kostar nog inte på en "proffsspruta" utan vill bara ha en vettig sak icon_smile.gif
Över eller underligande kopp, vilket är bäst?
 
tack för tipset...Men de där går ju inte på kompressorn , som jag redan har :) Har kikat på devilbiss-sprutor. Bra ingångsmodeller, bra inställningsmöjligheter, rätt prisklass etc. Får se om det inte blir något sådant.Behöver bara regulator och avfuktare så är det klart.

Vill jag måla hus/rum eller stora saker så har jag tillgång till proffsigare målarsprutor , Graco smart ultra max, som är gjorda för större måleriarbeten. De är dock lite väl stora för att måla ett bord, en bokhylla eller liknande ;-)
De kommer att användas till att måla gästhuset, garaget och liknande :)
 
Alltså, varför jag länkade till dessa sprutor var att de ger ett bättre resultat än vad en spruta med kompressor åstadkommer (enligt de som provat) :)

Smidigare hantering, och ska du måla småsaker som hyllor och trädgårdsmöbler är de helt perfekta.

Det finns de som målat hela hus, innertak och garage med sprutorna också, och är, vad jag förstår, väldigt nöjda. ;)
 
Redigerat:
Raceman skrev:
Alltså, varför jag länkade till dessa sprutor var att de ger ett bättre resultat än vad en spruta med kompressor åstadkommer (enligt de som provat) :)

Smidigare hantering, och ska du måla småsaker som hyllor och trädgårdsmöbler är de helt perfekta.

Det finns de som målat hela hus, innertak och garage med sprutorna också, och är, vad jag förstår, väldigt nöjda. ;)
Det finns många som säljer denna typ av sprutor som säger de ger bättre resultat än kompressorbaserat. Sanningen är svår att hitta, men det förefaller som det inte bara är sant, sanningen är den motsatta.

Det som gör det svårt att komma igång är att om man skall använda kompressorspruta och dagens vattenbaserade färg måste man spä färgen, såvida man inte hittar en bra nog spruta (en gjord för tjock färg och med stora munstycken). Så det som är svårast idag är de tjocka färgerna.

Vägen är alltså:

1. Överliggande kopp, gör det lite lättare för sprutan klara tjock färg. Det räcker inte, jag har provat, men det är ändå rekommenderat framför underliggande kopp just för att lättare få bra resultat, sprutan får lätare få in färgen.
2. Spruta gjord för stort munstycke, riktigt stort. 2 millimeter och större. Sådana finns, men oftast är de sprutor man köper billigt med stora munstycken inte bra nog för att lösa upp färgen. Jag har provat Biltemas och de är ok, men man måste fortfarande spä färgen.
3. Tryckbehållare. Detta är enda sättet med komressor att komma ner till rimliga mustyckesstorlekar utan att spä dagens tjocka färger. Sådana finns dyra och billiga, men jag har inte provat ännu (tidsbrist).

Allt detta och mer därtill finns att läsa på www.spraygunworld.com som både ger en tabell på vilka munstyckesstorlekar som behövs för vilka färgtyper med och utan tryckbehållare, samt förklarar att lättaste starten är den typ av spruta som raceman nämner, men också att de ger sämsta resultatet jämfört med kompressordrivet om man väl tagit sig till en fungerande uppsättning (antingen spätt färgen eller skaffat rätt grejer).

--- Mats ---
 
Håller med Mats B men all färg har i alla tider haft behov av att spädas för att gå genom sprutan.
Över/underkopp, underkopp finns nästan inte att få tag på idag.
Om nu turbinsprutor är sååå mycket bättre, varför använder proffsen fortfarande kompressormatade luftsprutor? Titta vad Coddingto/Foose använder och där är det kvalitet+++ som gäller.

Ska man använda färgspruta så MÅSTE man ha en mycket god ventilation för att resultatet ska bli bra (sprutdimman får inte lägga sig på det man lackar) och för att öht överleva i lokalen.

Protte
 
Har själv både lackat med sk. turbinspruta och vanlig kompressor spruta (HVLP och LVLP) och de sistnämda är överlägsna, speciellt om man är beredd att betala några kronor extra för dem.
Men det är väldigt lättsamt med turbinspruta, ta liten plats och billigare.
 
Kolla även Iwata Hi tec sprutorna om du kan tänka dig att gå upp ett snäpp i prisklass.Man har även Air gunsa som ett billigare märke.Air gunsa säljs fö av swedol. / Mats
http://www.anest-iwata.se/
 
har kollat runt och fastnat för devilbiss... Har genom div. yrkesmän fått info om dessa och de är fullt ut tillräckligt bra för min del samt finns till överkomliga priser. Att späda färgen är för mig självklart så det ser jag inte som ett problem direkt. Aldrig varit med om något annat så...det man inte vet ....;-)

Gällande lokalen så kommer utsug och inluft att ordnas på bästa sätt även om jag inte bygger mig en hel ny lackbox. Går att göra tillräckligt bra med den lokal jag har om jag bara fixar bättre vent/lyse samt tätar ordentligt. Värmen klarar sig utan större problem så det skall nog gå att få till några godkända lackjobb där :) Är ju som sagt på hobbynivå och inget yrkesmässigt så..kraven är ju lite lägre således....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.