Vi bygger också helt själva (eller rättare sagt jag). Tjejen sköter markservice och tar hand om barnen när jag är på bygget.

Vi lejde bort markarbete och sprängning.

Garage på 48 kvm har jag byggt helt själv (plåtis gjorde dock rännor och stuprör, elektrikter gjorde elen).

Hus på 174 kvm lejde vi in snickartimmar för stomresning och få huset tätt (råspont, takpapp och gips). Jag gjorde grunden själv inklusive golvvärme men lejde bort gjutningen.

Därefter har jag gått helt själv under de senaste 2 åren (inflyttning i juni).
Har inte haft hjälp av vänner, svärfar, föräldrar mm. Det hade gått otroligt mycket snabbare om man haft en extra hand emellanåt.
Haft hjälp med plåtarbeten utvändigt, elektriker dragit elen och rörmockare har gjort sitt. Utöver dessa arbeten gör jag allt själv.

Det är otroligt utvecklande att ta sig an ett så här stort projekt och man upptäcker nya sidor hos sig själv. Jag skulle inte rekommendera andra att göra som vi gjort (bygga hus med 2 småbarn och inte ha möjlighet att ta hjälp av andra).

Man behöver:
god ekonomi (ifall bygget blir dyrare än planerat)
en god relation till tjejen (för man blir trött av att bygga)
tålamod och viljestyrka (allt tar längre tid än man tror och i vissa perioder är det tungt att bygga).

Lycka till med bygget!
 
Du har så rätt i det du skriver bergstrollet, och en god ekonomi, en god relation och tålamod och viljestyrka är grundbulten för att det skall lyckas. Själv har jag inte haft någon egentlig översikt för ekonomin, inte så att jag har obegränsat med medel, utan det materiel som går åt, får inhandlas. När spikpaketen är tom, får man cykla ned och köpa ny. Saker jag reagerat på var golvvärmen, 800 meter slang gick åt och med fördelaren och lite till= summa 22.000Kr. Samma peng ca, blev det för våtskiktet i bad, toa och grovkök = ganska dyrt. Väl medveten om att ca halva kostnaden för ett husbygge är arbetskostnaden, så finns det utrymme för de där extra finesserna, har jag jobbat efter. Tidsmässigt tycker jag att det går bra, om man räknar på att en normalvilla (100-120 kvm) tar 2000 timmar.

lite bilder från insidan, braskaminen är centralt placerad, och klarar av att värma upp hela huset, även denna kalla vinter. Golvvärmen har varit avstängd då jag lägger plattor på golven.
IMG_1020.jpg
 
Redigerat:
Jaha, nu funkade det inte med att redigera in fler bilder.
Här bild på badet, som inte är helt färdigt på bilden

BADRUM001.jpg
 
Här bild på köket som är under uppbyggnad nu, IKEA kök
IMG_1118.jpg
 
Ser kanonfint ut ,saturnus. Vill gärna se fler bilder:) Lägg upp en tråd på projekt o visa från början!!
 
saturnus, var har du köpt väggteglet bakom braskaminen? Snyggt.....
 
Hej och Tack, jo jag får kanske göra något åt alla foton, när ledig tid infinner sig. Väggtegel kommer från Hornbach men finns även hos Bauhaus, Colorado heter den. Har faktiskt lagt ned en del jobb på detta med att slipa till dom, för att inte springorna blev för stora, samt kapat till dom, för att få till vinklarna på sidorna.
 
Ok, vad kostade den per kvadratmeter?
 
ca 350:-, så 3500 för 10kvm, men de färdiga hörnen längst ut kostade nästan lika mycket. dom kommer i katong med olika längder, så dom passar in på de flesta ställen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.