Ska bygga i lösvirke och behöver hjälp med ritningar.
Planlösning och fasader har jag ett bra underlag på, men jag skulle vilja renrita dessa för att smidigt få bygglov.
Dessutom behöver jag installationsritningar. (främst el, men även vent och vvs)
Några tips på var man kan få detta gjort till en billig peng.
(A-ritningarna skulle jag kunna göra själv, men tror det kommer hjälpa mig med lite proffsigare ritningar.)
 
Har du hört med tjänstemännen på bygglovsavdelningen om inte de kan fixa det på kvällstid.. I vår kommun gör de det mot en smärre avgift..:S Inte alldelles rumsrent kan i alla fall jag tycka men det är så det funkar här..q(;^;)p
 
Det var en lösning jag inte tänkt på...
Vet inte om det funkar i min kommun, men vem vet?
 
Om det bara är REN uppritning så finns det kanske en och annan här på forumet med kunskaper... Och jag tror för övrigt att det är helt rätt tänkt av dig; "proffsiga ritningar" kan nog förenkla processen påtagligt!

mvh
 
Är det för Ditt eget samlande, du behöver alla ritningar, eller... För en Herrans massa år sedan då jag vr springgrabb på en elfirma, var ett stående uppdrag att cykla upp till Tekniska Verken och hämta ritningarna till det hus som skulle få något installerat, detta skulle då ritas in, och ritningarna återlämnas till tekniskan. Inget av detta förekommer idag. Idag har Elverket inte inne i fastigheten att göra, dom gör sin inkoppling i fasadmätarskåpet efter anmälan från elkillen. elektrikern ansvarar för installationen. F ö står det i proppaskåpet vart säkringarna går. När det gäller själva installationen, går du en runda med elektriken och pekar var du vill ha dina uttag och strömbrytare.
 
När det gäller att renrita dina ritningar, plan/fasad, kan Du ta kontakt med någon högskola som har bygg på sitt program, och be någon av eleverna att rita upp huset. Ringer du skolan, vet lärarna vilka elever som är intresserade. Jag gjorde så, och byggnadsavdelingen på kommunen var impade, över det fina ritprogram jag använt. Egentligen finns det inga regler hur ritningarna skall vara utförda, men man skall kunna se vad dom föreställer.
 
H
saturnus skrev:
När det gäller att renrita dina ritningar, plan/fasad, kan Du ta kontakt med någon högskola som har bygg på sitt program, och be någon av eleverna att rita upp huset. Ringer du skolan, vet lärarna vilka elever som är intresserade. Jag gjorde så, och byggnadsavdelingen på kommunen var impade, över det fina ritprogram jag använt. Egentligen finns det inga regler hur ritningarna skall vara utförda, men man skall kunna se vad dom föreställer.
Regler finns och vissa kommuner är riktigt noga andra mindre noga.
Smart tips att kontakta en skola. Jag ritade alla mina ritningar själv och har huset uppritat i 3D. Har ju gjort många förändringar och tillbyggnader men 3D ger en helt annan möjlighet att se det man har tänkt redan innan man påbörjat arbetet.
 
Bygglovsritningar gör man helst så enkla och ungefärliga som möjligt. Deras syfte är att utverka ett simpelt tillstånd.

Däremot arbets- och Installationsritningar kan aldrig bli nog exakta. Detsamma gäller andra ritningar på vilka du begär in anbud. Deras syfte är att hämta in jämför offerter och att säkra en byggprocess.

Mitt tips är att använda kvalificerat folk som inte bara serverar "trovärdiga ritningar", utan framförallt löser problem. Det är värt en slant.
 
Elritningar gjorde den elfirma som gjorde jobbet. Det blev jättebra och jag är helnöjd. Mycket pga att de kom med förslag och lade till saker som vi missat. (vi ritade in på planlösningen var vi ville ha olika uttag mm).

Ventilationsritningar gjorde www.ventilationsbutiken.se. Jag tror att vi betalade 9500 kr för ritningar och alla spirorör som hörde till ventilation samt imkanal.

VVS ritningar hade vi inga. Vi hade en bra rörmockare som använde planritningen som underlag för alla rördragning. Bara röris vet var alla innerväggar ska vara så är det inga problem.

Med bra hantverkare behöver du inga extra ritningar. Däremot är det bra om du får in en klåpare som gör en massa fel. Då har du något att luta dig mot när du ska reklammera jobbet.
 
Värt att notera för den som vill rita sitt hus själv, och som jag fick vetskap om i efterhand, var detta med byggmåtten. Mitt förra hus, som jag också ritade själv, men lämnades till LB-HUS,som skulle tillverka stommen. Man körde mina ritningar i deras ritprogram, och Vips, så ändrades alla mina mått till just byggmått. Detta innebar att fönster och dörrar fick flytta på sig lite, inga större förändringar, det var 200mm till höger för ett fönster och 100mm till vänster för en dörr o s v, för att hamna rätt med 600cc mått.
Mitt nuvarande husbygge har inte fått denna geniala uträkning, då ritprogrammet endast lyssnade på mig om var jag ville ha dörrar och fönster. Detta medför en merkostnad och jobb naturligtvis, då man får stoppa in en extra regel lite varstans då måttet överstiger 600mm. På mitt bygge har det gått åt ca 20 stycken fler 45X220 reglar än vad som var nöd-
vändigt, men å andra sidan blir kåken bombsäker.
Hoppas jag uttryckt mig, så Ni förstår vad jag menar..
 
Vi anlitade en firma i Motala som ritar och räknar på konstruktionen. Samarbetet fungerade mycket bra (vi har iof inte satt spaden i marken ännu). Baserat på en planlösning och en skiss på fasaderna, så beräknade de limträbalkar, stålbalkar etc. som behövs för att huset inte ska trilla...Vi fick konstruktionsritningar och bygglovsritningar. Kostnad - 20-25 laxar. El- och vvs-ritningar kommer entreprenörerna själva att göra utifrån en planlösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.