CarMan skrev:
nä har har vi nog haft lite otur när vi tänkte.
Ja så är det kanske. Jag menade bara att en FLM och en compact 200, kostar ungefär som en Fighter100. En F100 återvinner bättre än vad en FLM gör. Det är väl mest känslan av att dumpa 50-70 liter varm luft i det fria som gör att man överväger FLM. Men visst, se detta mer som en parentes, eller glöm det.

Men nu kommer ju 750 och den har ju dessutom möjlighet att docka till extra varmvattenberedare utan elpatron verkar det som.
 
klister skrev:
Ja så är det kanske. Jag menade bara att en FLM och en compact 200, kostar ungefär som en Fighter100. En F100 återvinner bättre än vad en FLM gör. Det är väl mest känslan av att dumpa 50-70 liter varm luft i det fria som gör att man överväger FLM. Men visst, se detta mer som en parentes, eller glöm det.

Men nu kommer ju 750 och den har ju dessutom möjlighet att docka till extra varmvattenberedare utan elpatron verkar det som.
Och vad kostar 750?
 
750:n i 8kw utförande kostar ca 85.000:- inkl ventilation men exkl installation. Går säkert att få billigare men det är ett riktpris..
 
Jag har en 1245 - 8 och en FLM. I mitt fall hade jag inget val eftersom kommunen inte tillåter något värmesystem och som inte återvinner inneluften på något sätt. Eftersom jag fortfarande bygger har jag inte startat FLM:n (kan sätta igen av damm mm). Har kört med avfuktare och vädring under vintern. 1245: an är jag mycket nöjd med.

Nibe kom ut med en ny modell av FLM i höstas och den ska vara mycket effektivare och energisnålare. Den kostade 12 000 och det är en kostnad som jag var villig att ta utan att tänka på det. Jag slutade snusa förra året och det är vad ett års konsumtion av snus kostar. Därmed har jag redan tjänat in den kostnaden :)
 
DanielMAN skrev:
Så du menar på att jag sparar pengar på att släppa ut min varmluft ur huset med hjälp av en fläkt på taket istället för att återvinna den innan den släpps ut?
Nej, men du förlorar mindre än att köpa på dig en FLM ;)
 
Danielman: du verkar insatt i detta, kan du förklara för mig skillnaden mellan FLM och FTX, sitter FLM som hål i väggarna eller?
FTX vet jag sitter i taket ju.
Vår husbyggare menar att jag ska inte borra hål i väggarna och få in kallluft , det är ingen bra ide. Det är bättre med FTX o ett aggregat där jag återvinner ca80-90% av luften, men gör man det med med FLM?
Tusen tack på förhand.
Nån annan får mer än gärna med svara och komma med förslag och ideer.
 
oj förlåt, glömde läsa sida 2 där fick jag massor av information ju.

Vi kom fram till FTX och jordvärme för vår del.

Ja precis som nån sa , smaken är som baken och man väljer ju själv var man ska lägga sina pengar.
 
Avstod från FTX pga ljud o drag, är antagligen lite överkänslig:)
NIBE 1225-6kW och FLM, 400m slang i trädgården

Kjell G
 
Kjell_G: Det spelar ingen roll om du har FTX, frånluft eller "what ever", du skall ändå byta samma luftmängd i huset...Detta ger ju samma luftrörelse!

*Installera fler frånluftsdon om du tycker att det drar!
*Installera fler ljuddämpare & se över systemets dimensionering om det lever om...

Slutsats:
Dimensionera rätt så behöver du inte bry dig om varken ljud eller drag!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.