Har en Nibe EVC 13 elpanna. På denna finns det ett sommarläge som enbart ger varmvatten till beredare under årstid då värme ej behövs i element etc. Nu till min fråga; har nånstans för mig att jag hört att det inte skulle vara rekommenderat att ställa på detta läge utan ha normalläget året runt. Någon med erfarenhet/kunskap ang. detta??
 
Jag kan inte se någon anledning till att detta skulle vara dåligt. Även om du inte kör ut något vatten i elementen oavsett, så borde det ju ge minde förluster vilket spar några (få) kronor. Kör på sommarläge är mitt råd!
 
Det är för att om man inte kör cirkpumpen på hela sommaren kan den sitta fast när man ska starta upp på hösten. Inga stora problem (om den sitter fast) om man vet hur man ger den en liten puff så att den startar. Besparingen ligger väl i första hand på den ström som pumpen drar, kanske en par kronor per dygn.
 
Med andra ord ingen större idé att sätta den på sommarläge alltså...
 
pumpen brukar ligga på en 40-80W vilket inte brukar bli ett par kronor per dygn.
 
Du menar att den drar m.a.o 40-80W/h ??
 
ja, en cirkulationspump bör inte behöva dra så mycket mer, ex. wilo pump 47 W i märkeffekt. som kan jämställas med en cirkpump som ´mycket väl kan sitta i din elpanna utan att nu veta vad du har i den.
kom det som en chock??
 
nä nä utan ville bara veta vad du menade med inte ett par kronor, kanske skulle stänga av den på sommar då??
 
starta pumpen nångång då o då.
summerad kostnad för ex. wilopumpen (47 W) konstant drift varje dag året runt blir 411 kr (räknat med optimistiska 1 kr kwh)
 
Jag undrar bara hur mycket en cirkpump då kostar per dygn om dom nu drar ca 40 -80 W vilket ju blir 40 - 80 W/h och under ett år 24x40 =?? eller 24x80=??
För att cirkpumpar drar mellan 40 och 80 Watt är inte ovanligt OAVSETT vilket fabrikat det är.
Men den tid om du kan göra en besparing är dom dagar när det inte behövs nån värme i huset, är det kallt ska ju pumpen gå i alla fall.
Då jag inte vet nått om ditt hus och klimatet där du bor kan jag ju inte annat än tro men jag skulle tro att du behöver lite värme under minst halva året och då ska ju kostnaden bara räknas på den tiden. Kostnaden för att driva en cirkpump i en elvärmepanna är en ytterst liten del av totala energikostnaden, vill du spara så ska du tex snåla på varmvatten, se till att dörrar och fönster är stängda och inte har dåliga tätningslister mm.
 
Vi hade en likadan och jag har för mig att atomatiken i din panna motionerar cirkulationspumpen regelbndet på sommarläget. Kolla i instruktionsboken
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.