Har haft relativt städat i garaget över vintern men nu var det dags att såga lite MDF. Helt förskräckt såg jag hela garaget ingjutas i en dimma och halva garaget blev spånigt.

Denna rackare är ju rätt billig:

http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=4833

Funkar en sådan?

Jag vill kunna ansluta två maskiner fast (Bosch GTS 10 och en 10s) samt en lös slang för handmaskiner. Slanglängd är 5-10meter.

Har läst lite äldre trådar i ämnet rörande beggade maskiner, men jag tycker det är svårt att veta exakt vilka modeller som är bra och vilka som är anus.
 
MathiasS skrev:
Har haft relativt städat i garaget över vintern men nu var det dags att såga lite MDF. Helt förskräckt såg jag hela garaget ingjutas i en dimma och halva garaget blev spånigt.

Denna rackare är ju rätt billig:

[länk]

Funkar en sådan?

Jag vill kunna ansluta två maskiner fast (Bosch GTS 10 och en 10s) samt en lös slang för handmaskiner. Slanglängd är 5-10meter.

Har läst lite äldre trådar i ämnet rörande beggade maskiner, men jag tycker det är svårt att veta exakt vilka modeller som är bra och vilka som är anus.
Till sågen använder jag dammsugare istället för spånsug, men det beror ju på vad sågen är tänkt att anslutas till. Spånsugen har jag till hyveln. Du måste börja med att kolla vad som är rekommenderat till din såg.

--- Mats ---
 
Jag har en sug med ung. samma prestanda. Den servar fräsar, såg och hyvel i mitt lilla källarsnickeri. Det fungerar bra, men jag använder den löst. (Jag kopplar in den direkt till maskinen jag använder för stunden) Om man ska ha en massa rör,förgreningar, kopplingar m.m. tror jag du ska sikta på en med större kapacitet. (Det är på läppen att min klarar ex. hyveln)
 
bigsnucke skrev:
Jag har en sug med ung. samma prestanda. Den servar fräsar, såg och hyvel i mitt lilla källarsnickeri. Det fungerar bra, men jag använder den löst. (Jag kopplar in den direkt till maskinen jag använder för stunden) Om man ska ha en massa rör,förgreningar, kopplingar m.m. tror jag du ska sikta på en med större kapacitet. (Det är på läppen att min klarar ex. hyveln)
Ok, det scenariot är möjligt här med. Något mer avancerat rörsystem hade jag inte tänkt bygga men det skulle vara bra att ha åtminstone två slangar som jag kan koppla till valfri maskin och manuellt stänga av det rör man inte använder.

Mats, damsug har jag en som iofs skulle funka - problemet är att den aldrig är där den behöver vara och ibland har jag sugit vatten med den osv. Jag skulle behöva köpa en ny pryl och då verkar det bättre med något stationärt.
 
Köpte FM300 på inrådan av Duab. Bättre drag och lite att växa i. Kör Makita 2704. + kap/ger (kräver dock box bakom för bästa sugförmåga) ej byggd ännu:)) Önskar dock ett klingskydd med ansl. ovan för optimal renhållning. Finns det att köpa pirat?

Lagavulin
 
Jag har haft en motsvarande, men Proofy. Skulle inte rekomendera den för lite "tyngre" saker. Proofy hade en idiotisk konstruktion med ett metallkryss precis i insuget till fläkten. Det var förmodligen för att inte skada den "klena" fläkten om man råkade suga in något större. Problemet var att om jag sög spån från golvet (har ingen utsugsadapter till hyveln) så satte det sig där:(.

Kör numera på EJCA's minsta, primärt till bordssåg och städning. Fungerar bra. Den har även 120 i anslutning så man får väl prova att göra nedväxlingen direkt vid maskinen enligt en tidigare tråd på forumet. Skulle ge mer sug. Dock samma problem med kap/ger som tidigare inlägg. Kräver nog en box.
 
Jag upplever inte att en spånsug är rätt pryl för att fånga upp damm från fräs och kap/gersåg. GTS10:an kör jag med spånsug men spontant tror jag att en dammsugare är bättre. Monterar man utsug i klingskyddet på GTS10:an får du nog bra utsug.
 
Kapgersågen är inte det största problemet men GTS10an sprutar spån 2 meter. Klingskyddet är borttaget pga dålig funktion (det trillar ner från sitter övre läge) men det mesta av spånet kommer ändå ut där det ska.

Generellt, funkar inte en spånsug tillsammans med en överhandsfräs om man går ner i slangdimension så man får högre lufthastighet? Fräsen är ju det andra behovsområdet även om jag använder den mycket mer sällan.
 
Min permanent bordsplacerade fräs fungerar perfekt med spånsugen, utan förminskning.
 
Tack för tipsen och synpunkterna. Som med så mycket annat är erfarenheterna olika så jag tar å provar själv för att lära mig hur det funkar. 2hk/2000m3/h spånsug är köpt och hämtas imorgon!
 
ingen som har en länk till boxbygge till kap/ger?

Lagavulin
 
Finns det några bra sugslangsaffärer i stockholmstrakten? Eller rättare sagt - var köper man sugslang billigt? Över 100kr metern på Jula känns lite halvdant.

Skulle vilja ha en 5m 100mm samt en klenare och väldigt mjuk slang att ha till fräsen och andra handverkyg.
 
Enklast är ju att ha en grovsugare.
Själv så köpte jag en Hercules på Bauhaus på 1500Watt. Den var billig och har 4M slang. Enda nackdelen med den är att den låter som ett reaplan.
Var 99% dammfritt när jag kapade 10 stycken 19mm MDF med sänksågen.
Fungerar bra även till kexfräsen, vanliga fräsen och hyffsat på kapOgirersågen (flyger lite skit från klingan som inte sugs upp).
 
MathiasS skrev:
Finns det några bra sugslangsaffärer i stockholmstrakten? Eller rättare sagt - var köper man sugslang billigt? Över 100kr metern på Jula känns lite halvdant.

Skulle vilja ha en 5m 100mm samt en klenare och väldigt mjuk slang att ha till fräsen och andra handverkyg.

Kolla med Hydroscand. De har alla typer av slang bla sugslag. Har inte så bra koll på hur de ligger prismässigt så återrapportera gärna om du hittar något bra.
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.