Hej!

Jag ska renovera golv och innertak i vardagsrummet där vi har kaminen inkopplad, en Contura 560. Jag tänkte nu ta bort kaminen för att komma åt med renoveringen, men att demontera en kamin var lättare sagt än gjort.

Jag tog bort täljstenarna på ovansidan förutom den som sitter samman med rökspjället. Den verkar sitta fast. Sen insåg jag att det var det minsta problemet. Rökröret är givetvis skarvat några dm ovanför kaminen men oavsett får jag väl inte isär det röret för att få bort kaminen? Hela röret ända upp till utloppet på hustaket är ju tight sammanfogat.

Vart kan jag börja koppla loss. Varje del är ju dessutom tätad/limmad med rökrörsfog eller vad det kallas? Måste jag ha en sotare till detta? Att han måste slutbesiktiga när jag är klar och satt ihop eländet är ju en sak men är det verkligen så knepigt att demontera denna värmeleksak in till den grad att jag behöver hjälp?

Jag inbillade mig från början att jag skulle plocka isär kaminen nerifrån och på så sätt få bort den, sen koppla bort ett rör från innertaket och sen vara klar men efetrsom kaminen verkar vara "ett stycke" förstår jag inte vart jag skall få till en glipa för att få isär alla delar av kaminröret.

/Henke
 
skarvarna på röret är tätade med pannkitt men där röret är anslutet mot kaminen består tätningen av ett tätband.så går det att få loss nånstans så är det där.Är det verkligen nödvändigt att ta bort kaminen? Om du ska lägga nytt lamellgolv el likn går det väl att lyfta hela kaminen någon dm och palla upp den under tiden.Lossa de fyra skruvarna som håller huvtaket,dra bort tätbandet runt innertaksplåten och med hjälp av två grannar och två meter 2tum x 4tums plank är det gjort på 10 min.
 
Jag tror jag förstår hur du menar men tätbanden är borta och det som är kvar är rör som går in i varandra. Om pannkittet bara är något man har på utsidan och inte insidan av rören borde jag kunna skrapa bort. Det känns nästan som ett lim, sitter rätt rejält.

När kittet är borta borde jag alltså kunna dra det rör som är anslutet mot kaminen rakt uppåt och på så vis få lite avstånd mellan kamin och rör.

Jag ska bort med gamla laminatgolvet och dit med riktigt furugolv, 3 cm tjockt som skall behandlas i omgångar osv. Blir riktigt tungt att ha kaminen där hela tiden. Jag är både stark och påhittig så att få bort den när den väl är "lös" blir desto enklare.

Jag ska dessutom foga mellan fusktegel som finns 1,5 dm bakom kaminen. Jag kommer inte åt något vidare när den är kvar. Att lägga taket runt kaminröret kan jag ev fixa...


Vet du om pannkittet sitter överallt generellt (på alla ställen där rören är skarvade)?

Vad jag förstått används pannkittet för att kladda runt på de ställena där rör går ihop (precis i skarven), men alltså inte på insidan innan man för ihop rören?

Inget av det här känns som raketforskning men känner mig oavsett lite osäker. Såg dessutom lite svart sot på täljstenarna på toppen. Såg ut som det läckt ut lite vid första tätningen precis ovanför kaminrörets fot.

En fråga: Hur kan man lyfta hela kaminen (oavsett hjälp) om allt sitter tight ihop? Vart skulle rören liksom glida ihop och ge utrymmet åt kaminen?
 
Tätbandet sitter längst ner på röret 2 cm ovanför där det ansluter mot kaminen. Där är det inget pannkitt.(Och det är där som det fanns sot, men det gör ingenting .Du har alltid undertryck i skorstenen när du eldar.) Alla andra skarvar är koniska i skarven och tätade med pannkitt (jo inuti).Det svåra är att få tag i innerröretlängst ner (med ett spännband går det nog bra,)då det yttre plåthöljet bara glider utanpå isoleringen om du försöker lyfta där. Taket på huven måste du iallafall lossa på annars kan du inte lyfta av röret.
 
Hej!

Det jag inte är med på är spännbandet och taket på huven?

Menar du att jag ska pressa hela röret med ett spännband för att få med mig det när jag lyfter?

Är taket på huven det du menar uppe på hustaket, själva "skorstenshuset"?

/Henke
 
D
Tror att han menar att du skall använda ett spännband runt innerröret ungefär som en filteravdragare, för att få fäste. Sedan lyfter du innerröret rakt uppåt genom att hugga tag i spännbandet.

Huven på taket är väl det du kallar skorstenshuset ja... Vet inte riktigt varför det skall bort? Innerröret sitter väl inte fast någonstans i skorstenshuven så bara du får tag i innerröret så borde du kunna dra det uppåt utan att lossa på skorstenshuven tror jag... Det sitter ju en gummiring runt innerröret för att täcka vid huven, som du får ta bort antagligen.

Som alternativ till spännbandet skulle man ju kunna tänka sig att du borrar ett par små hål långt upp på innerröret (där det sticker ut ovanför huven) och dra igenom någon stålpinne eller liknande och sedan dra rakt uppåt.

Det jag undrar är om innerröret verkligen hänger ihop så hårt att alla rördelar följer med vid ett sådant lyft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.