Ska ha ett laminat golv och golvvärme under (vattenburen) men jag vet inte om jag ska ha spårade golvskivor eller glespanel. Kan jag lägga laminat golvet direkt på?
Och måste man ha en shunt på?
Har ett klinkers golv utan shunt och det funkar fint

MVH Anders
 
Vill gärna höra andras åsikter. Vet inte hur man kan prenumerera på trådarna utan att skriva i dem. Därför detta här :D
 
Klicka på Ämnesverktyg i huvudet på tråden och sedan "Bevaka detta ämne" så prenumererar du på ämnet.

Om du läser de beskrivningar som finns på förläggning av golvvärme (kolla tex uponor's hemsida) så finns beskrivningar av kraven vid vissa typer av övergolv. Generellt skulle jag nog säga att laminat direkt på glespanel inte rekomenderas utan då bör du lägga en 12mm spån eller så i mellan. Rekomendationerna kan variera mellan olika tillverkare dock.

När det gäller shunt är det som mest kritiskt att du begränsar framledningstemperaturen då du har ett trägolv ovanpå pga uttorkning och materialets rörelser vid olika nivåer av fukt och temperatur. Läs anvisningarna för det laminatet du hade tänkt dig och se vad de rekomenderat men det skulle förvåna mig om inte det är lämpligt att begränsa så att yttemperaturen hamnar lägre än 28-30 grader. Sen innehåller ju många laminatgolv inte så mycket trä och borde vara mindre känsliga för högre temperaturer kan man tycka.

// Mats
 
myrstack skrev:
Klicka på Ämnesverktyg i huvudet på tråden och sedan "Bevaka detta ämne" så prenumererar du på ämnet.

// Mats
Tack!
 
Spårade golvskivor har jag lagt laminat direkt på, både såna gjorda i spån och såna i frigolit, det fungerar utmärkt. På gles däremot tror jag inte det blir bra, stor risk att det sviktar för laminatet är inte speciellt tjockt eller självbärande.
 
Tack för svaren. De blir nog glespanel då jag såg priset på de fräsade skivorna..... Men om jag lägger panelen tätt så borde de väll inte bli ojämt men de kanske är svårt. Kanske blir bättre med en golvgips i mellan. Jag shuntar ut max 60 grader men de kanske är för varmt för laminat? Har tänkt sån fusk klinkers laminat. 7mm.

Mvh anders
 
60 Grader är på tok för varmt! Du bör inte shunta ut varmare än 40 grader iaf.

Mvh Christopher
 
Då kanske man ska köpa en sån puch 12 då men den kortas ju över 3000kr. Finns de ingen billigare lösning?

Mvh anders
 
Det billigaste jag hittat är Valsir microshunt för 2413kr. Billigare men fortfarande inte billigt för en shunt med en pytteliten cirkulationspump.
 
Har själv tänkt lägga laminat direkt på spårade skivor.
Eftersom jag planerat ganska länge, har LK hunnit ändra sina rekommendationer från att det först gått, till att det sedan måste vara en 12mm ROT-skiva ovanpå de spårade.
Anledningen tror jag är att man har låtit Statens Provningsanstallt, SP, typgodkänna kontruktionen/materialet. Och då kom SP fram till att det behövdes extra skivor. Innan körde LK på egna erfarenheter.
LK köper tydligen sina skivor från Byggelit. När möjligheten öppnades för Byggelit att själv sälja spårade skivor direkt till bygghandeln (var tidigare bara genom rörbranschen), så valde man att låta typgodkänna. Ingen annan hade då typgodkännande. Jag fick info från Byggelit.
Och då har nog LK följt efter.
Uponor, däremot verkar inte ha typgodkänt, utan litar på sin erfarenhet. Så dom säger fortfarande att det går utmärkt med laminat direkt på
Uponor köper sina skivor från Swedspan.
Men eftersom skivorna antagligen egentligen är väldigt lika i hållfasthet, är det nog bara alltså en juridisk fråga. LK och Byggelit vill ha ryggen fri. Uponor litar på sin erfarenhet.

Just därför tänkte jag välja Uponor, för då har jag garantier att det ska fungera.
Men antagligen skulle det fungera lika bra med LK.
Jag tänkte för säkerhetsskull ha ett tätare regelavstånd, förmodligen 400c/c.

En liten nackdel med Uponor och Swedspan är att Uponor fått en egen not/spånt, så det går inte att direkt skarva spårade med ospårade från Swedspan, utan då måste man ha kottling.

LK har också under samma tid ändrat från att rörspåren ska ligga vinkelrätt mot övergolvet, till att ligga paralellt.

/L-O
 
hittade Multibox K-RTL, den kostar ca 2100kr och stryper värmen på nått vis, vet inte riktigt hur den funkar. Kanske går lika bra och strypa värmen med en kulventil?
Jag ska köra med 20mm rör och glespanel och lägger nog en golvgips på den.

/Anders
 
Multibox är ju bara en termostat som monteras på returen från golvvärmen, det fungerar ej om man har hög framledningstemperatur i sitt system.
Reglerar på returen. Betänk vilken framlednings
temp som förekommer med tanke på rör och golvmaterial.
Kostade förresten "bara" 1865kr http://www.dinvvsbutik.se/multibox-krtl-p-2418916.html
Då får man visst en vit plastlåda och en luftnippel på köpet...
 
Ja, en termostat kan justera rumstemperaturen, men den kan ju inte begränsa framledningstemperaturen. Alltså kommer du få 50 grader på golvet där slingan börjar (om du har denna framledningstemperatur vid något tillfälle). Det mår dom flesta golv inte så bra av.

Om man kopplar golvvärme på ett system som även har högtempradiatorer måste man ha en shunt för att blanda vattnet och begränsa framledningstemperaturen till golvslingorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.