Vi skall börja göra ett badrum av ett befintligt rum som skall byggas ihop med vårt lilla badrum så det blir ett större bad på ca 11 kvm, skall ha både bad och duch i rummet. Jag hade en dröm, klinkel med golvvärme. Men det är ett gammalt hus som var totalrenoverat 1977. Vet någon hur mycket dyrare det kan bli med golvvärmen till klinkel golv. Jag förstår att då måste det vara tätare mellan reglar för att golvet skall ligga still om man har klinkel golv. Idag är det 60 cm mellan reglarna. Är det mycket smidigare med en matta till golvvärmen och skiljer det mycket i pris. Hoppas någon vet, jag vill börja snart.:)
 
Fundera ett par slag över för/nackdelar.

Som jag ser det:
För: Snyggt enl. nuvarande mode

Mot: Elnotan = ekologin, klinker blir kallt att gå på utan elvärme
Kostnad för material
Kostnad för arbete
Risken för vattenskada ökar

Det blir mest mot men sådan är modet nu och kanske inget att göra åt. Försök botanisera bland mattillverkarna. De kanske får råg i ryggen av alla skadelarm så de kan få igång tillverkningen av tjusiga mattor med mönster och färger som tilltalar. Vem vet vad modet föreskriver nästa år?
Själv skulle jag föredra ett system som kunde varieras lättare. Det skulle vara byggt med en stabil våtsäker "golvskål" runt hela våtrummet med helsvetsat system inkl. golvbrunn. Den kan med fördel byggas i glasfiberarmerat material och bli både segt och vattentåligt. Fukten (ångan) utestängs med dubbla metallfolier som samtidigt får bli igivare till våtlarm.

När man tröttnat på det gamla materialet lägger man nytt. Detta system kan beläggas av amatören men kostar givetvis mer att bygga. Systemet följer med huset och håller fler år=värdeökning vid försäljning. Läggs kaklet med mjukfog blir det både tätt och flexibelt, lätt att byta lossad platta. Platta med annan färg kan läggas in för att förändra stilen. Med inte alltför stora plattor kunde kanske vanligt 60cc avstånd kunde behållas.

Vill man då börja med matta skulle den även kunna ligga kvar när man har lust för kakel. Golvbrunnen ska vara förberedd för ev framtida höjning som kaklet medför.
 
Välkommen till forumet, rallyfarmor.. De allra flesta lägger in golvvärme under klinker för att göra den ska upplevas mindre kall att gå på, s.k. komfortvärme. Något annat (ex. radiator eller handdukstork) bör svara för rummets uppvärmning. Ex. 8 m² golvvärmematta inkl digital termostat kostar på Biltema 3 699 kr. (Du lägger ju inte värme under precis hela ytan). Installation av elektriker tillkommer. Det går att bygga upp ett godkänt golv på reglar med CC60. Men den enklaste vägen kanske är att regla ner till CC30.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.