T
Vi är husägare sedan 2 år tillbaks och bland det första vi gjorde var att byta uppvärmning från el/olja till pellets. Installerade en viking pelletsbrännare på befintlig panna.
Nu har vi haft pellets i två vintrar och jag tycker det är otroligt mycket jobb med detta.Hade vi vetat det hade vi nog valt en annan uppvärmningsmetod. Skall det verkligen vara så här mycket strul/jobb med pellets? Tänkte skriva ner det som vi tycker är struligt och ni får gärna återkomma ifall det skall vara så här eller ej.

-Brännaren startar oftast inte på första försöket (misslyckad start kommer upp och man får starta om många gånger)
-För hög temp i omgivnigen, vilket innebär att maken måste rensa pannan 2 gånger i veckan nu på vintern, ska man göra detta så ofta?
-Sotar jättemycket så det sticker i näsan och nu har vi fått sot uppe på övervåningen vid alla reglar i väggarna (verkar har blivit någon statisk elektricitet som dragit alla sotpartiklar till sig så de fastnat vid reglarna)
-Sotaren var här och sotade för 4 månader sedan så skorstenen skall vara ok

Någon som kan kommentera
 
Är brännaren injusterad? Oftast måste man göra en omjustering om man byter leverantör av pelletsen då det kan skilja ganska mycket på kvalitet och innehåll. Jag fick lära mig om askan var lite brun till färgen så var det bra förbränning.

Jag hade en Janfire, och installatören justerade in den och den gick klockrent under de tre åren jag använde den. Askade ur den 1 ggr/månad. Nu har jag byt ut allt mot en modern vedanläggning.
 
Jag antar att du inte förväntar dig att vi ska kunna lösa dina problem. Det är mycket som kan strula med en värmeanläggning.

Däremot kan jag säga att en bra installerad anläggning som är rätt injusterad inte bör ha några av de problem som ni har.
 
Redigerat:
T
injonil skrev:
Jag antar att du inte förväntar dig att vi ska kunna lösa dina problem. Det är mycket som kan strula med en värmeanläggning.

Däremot kan jag säga att en bra installerad anläggning som är rätt injusterad inte bör ha några av de problem som ni har.

Jag frågar ifall det skall vara som vi har det eller inte, sen om era svar löser problemen eller ej det vet inte jag. Förstår inte riktigt din fråga!?!Jag måste ju börja bena någonstans och det bästa är ju att fråga andra som oxå ha pellets.

Hur som helst, han som installerade apparaten har varit här en gång efter den blev insatt.Maken tycker dock inte han var så bra för han var inte så behjälplig när tättningsringarna brann upp och skulle ersättas.Justering är inget man kan göra själv eller?
 
C
Anledningen till att det fastnar vid reglarna är för att det är kallare där, så fukten i luften, som bär sotpartiklarna, kondenserar där. Jättebra sätt att se var man har köldbryggor i huset, men kanske inte alldeles önskvärt. ;)

Det ska ju inte ryka/sota in, då är det nåt som är fel.
Eventuellt skulle man kunna överväga att byta ut den gamla pannan mot en som är anpassad för att köras med pellets, som har mycket mycket större askutrymme och är utformad för bättre verkningsgrad med en pelletsbrännare.
 
tinajade skrev:
Vi är husägare sedan 2 år tillbaks och bland det första vi gjorde var att byta uppvärmning från el/olja till pellets. Installerade en viking pelletsbrännare på befintlig panna.
Nu har vi haft pellets i två vintrar och jag tycker det är otroligt mycket jobb med detta.Hade vi vetat det hade vi nog valt en annan uppvärmningsmetod. Skall det verkligen vara så här mycket strul/jobb med pellets? Tänkte skriva ner det som vi tycker är struligt och ni får gärna återkomma ifall det skall vara så här eller ej.

-Brännaren startar oftast inte på första försöket (misslyckad start kommer upp och man får starta om många gånger)
-För hög temp i omgivnigen, vilket innebär att maken måste rensa pannan 2 gånger i veckan nu på vintern, ska man göra detta så ofta?
-Sotar jättemycket så det sticker i näsan och nu har vi fått sot uppe på övervåningen vid alla reglar i väggarna (verkar har blivit någon statisk elektricitet som dragit alla sotpartiklar till sig så de fastnat vid reglarna)
-Sotaren var här och sotade för 4 månader sedan så skorstenen skall vara ok

Någon som kan kommentera
Vad är det för panna och brännare?
 
Hörru Ved läs inlägget du citerar och du får veta att det är en Viking brännare
 
T
cheetah1 skrev:
Anledningen till att det fastnar vid reglarna är för att det är kallare där, så fukten i luften, som bär sotpartiklarna, kondenserar där. Jättebra sätt att se var man har köldbryggor i huset, men kanske inte alldeles önskvärt. ;)

Det ska ju inte ryka/sota in, då är det nåt som är fel.
Eventuellt skulle man kunna överväga att byta ut den gamla pannan mot en som är anpassad för att köras med pellets, som har mycket mycket större askutrymme och är utformad för bättre verkningsgrad med en pelletsbrännare.
När vi skulle gör om uppvärmningen så valde vi pellets just pga att det blev billigast att installera i befintlig panna. Annars hade vi nog valt bergvärme eller luft-vatten värmepump istället. Så skall vi köpa ny panna oxå kan vi ju lika gärna byta till annan uppvärmning som vi tänkte från början för det verkar bli mindre jobb.
 
Jag har en pellex-brännare i en gammal kombipanna, fungerar klockrent sålänge jag kör med bo-forssjöpellets. Jag använde rindi-pellets förut, men kvaliten sjönk, och då fick jag en massa startproblem, svart rök, dålig förbränning, driftstopp etc.............På min brännare så är det ganska lätt att justera in den själv, tex en för liten startdos gör att den inte alltid tänder på första försöket, justeras med en liten skruv och kontrolleras i ett vanligt litermått. Svart rök i driftläge kan bero på för mycket pelletsmatning eller för lite luft, kolla i eran manual vad som står där. Jag sotar brännaren en gång i veckan, det tar ca fem minuter varje gång.
 
prototypen skrev:
Hörru Ved läs inlägget du citerar och du får veta att det är en Viking brännare
Pannan då ??
 
T
Brännare viking bio och panna CTC 1100
 
Det är nog ingen ovanlig kombination:Kolla på pelletsinfo.
 
Börja med att testa hur stor startdosen är.När det är dags för brännaren att starta,så ta bort slangen från brännare och håll en plastpåse eller ett litermått under slangen.Ca 3-3,5dl är lagom startdos.
Lite mer frågor:
Finns det tillräcklig stor ventil för tilluft till pannrummet?
Finns det dragbegränsare?
Är rökgasspjället fullt öppet?
Är pannan sotad ofta?Samtidigt som brännare?
Har ni rökgastermometer för att hålla koll på vilken temp.ni har ut i skorstenen?
Justering av bränsle/luft kan behövas om den sotar mycket.
Förmodligen behöver mängden pellets skruvas ner under driftfasen.

Jag eldar pellets i en gammal trång panna vid namn Aquator och det funkar fint om man justerar brännaren rätt och håller koll på lågans färg och rökgastempen.
 
Jag har samma uppsättning själv, dvs ctc 1100 och en viking bio brännare.
Installerade den december 2008, och har fungerat bra för mig än så länge iaf.

Jag har en behållare där jag fyller på 14 säckar med pellets (vida pellets) per gång och det räcker mellan 7-14 dagar för mig beroende på väderleken.
Har i regel +20 grader inne och den värmer även mitt varmvatten, min boyta är på 81kvm och 50kvm biyta, huset är från 1940.

Jag sotar ur panna och brännare när min behållare har gått tom, dvs var 7:e till var 14:e dag.
Vid uppstarten så brukar jag ta en liten hand med pellets och hälla ner i röret till brännaren innan jag sätter på slangen, då det brukar hjälpa mig att få fyr på den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.