Är intresserad av ett suterränghus för första gången.
Men det är ju ett speciellt sätt att bygga ett hus och nu undrar jag vilka för- och nackdelar som finns.
Huset är byggt 1980. Vad ska jag vara vaksam på om jag åker och tittar på det?
Är ganska van husspekulant men vill ju inte missa det som kan vara känsligt för just suterränghus.
 
Redigerat:
Skillnad mellan ett suterränghus och ett hus med vanlig källare är för mig tomtens beskaffenhet. D.v.s det lutar ganska mycket och man får schakta eller fylla upp ordentligt om man skall bygga med platta på mark. Med ett suterränghus, ett hus med källare, där minst ena sidan så att säga ligger i dagen slipper man denna kostnad. En fördel är då att man får rum i källarplanet som inte ligger under mark, med allt vad det innebär beträffande ytskikt i rummet och inte minst, man slipper källarkänslan. Beträffande utrymmena bakom eller vid sidan om boytan, de så kallade biytorna, är det som med traditionell källare, kolla dräneringen. Finns det fuktgenomslag eller ser det bra ut. Nu vet jag inte vad det var för normer 1980 beträffande isolering under plattan i suterrängplanet. Tänker närmast på bodelen. Är det bara betong under golvet kan det bli golvkallt. Frågan är också om det finns ett kapillärbrytande skikt under plattan så man inte får fuktvandring uppåt. I sådan fall är det viktigt att golvkonstruktionen är gjord enl konstens alla regler.
 
Tack för svar!

Lite svårt att kolla betongplattan eftersom den ju är "gömd". Hur vet man om det finns kapillärbrytande skikt?
Om jag köper, vill jag lägga vackert trägolv på hela bottenvåningen. Då borde jag väl kunna lägga mitt eget kapillärskyddande skikt mellan "vad jag nu än hittar under golvet" och mitt nya fina trägolv?

En besiktning gjordes för fem år sedan. Har fått läsa den.
Där varnades allmänt för riskerna med betongplattekonstruktionen men inga anmärkningar gjordes vid besiktningstillfället.
 
Den typen av besiktningsprotokoll finns det massor av, i princip värdelösa som jag ser det eftersom de inte säger nåt om det aktuella huset utan mest är skrivna för att den som besiktar ska ha ryggen fri.

Betrakta nedervåningen som en källarvåning, JanneL beskrev det bra.

Enda sättet att veta hur det ser ut under golvet är att bila upp det och titta efter.
Ska Du inte ha golvvärme kan Du iofs strunta i hur det ser ut, lägg inomhusplaton som ventilerar upp ev fukt genom socklarna så kan Du sen lägga trägolvet flytande ovanpå.
 
Det finns redan golvvärme i större delen av nedervåningen.
Och det har funnits där i minst fem år.
Bra eller dåligt?
 
Redigerat:
Frågar Du mej är golvvärme alltid bra :cool: men där håller inte alla med. Du kan få problem i ett hus med golvvärme om plattan inte är ordentligt isolerad. Dels läcker det värme ner i marken istället för uppåt vilket fördyrar/ökar energiåtgång, dels kan den uttorkade plattan suga upp vatten under sommaren om man stänger av golvvärmen då, om inte dränering och övriga förhållanden håller vattnet borta. Men det är inte självkart att man får problem, det skiljer från hus till hus.

Nu blev det svårare, hur Du ska kunna kolla hur det kapillärbrytande skiktet under plattan utan att bila upp den vet jag inte och att bila upp en platta med golvvärme är ju inte nån bra ide heller :O
Värmer golvvärmen källaren lr är det mer komfortvärme? Golvvärmen ska ju ligga ovanför inomhusplaton som jag föreslog att Du kunde använda vilket inte är möjligt i ditt fall.

OM golvvärmen ska värma källaren och inte bara vara komfort så skulle jag göra en ordentlig fuktmätning. Är den ok så skulle jag gräva upp runt grunden, isolera-täta-dränera och sen inreda källaren så som jag ville med trägolv och resten. Skulle hålla koll på energiåtgången före och efter för att se om den indikerar dålig isolering?
 
zingo skrev:
Det finns redan golvvärme i större delen av nedervåningen.
Och det har funnits där i minst fem år.
Bra eller dåligt?
Är det isolerat dåligt så betalar du mest för att daggmaskarna under huset ska få de varmt å gött :rolleyes:

Vad är det för golv nu? Om golvvärmen är dimensionerad efter tex klinker, och man sedan lägger trägolv så kan golvet förstöras (blir för varmt, kan spricka och du kan få fula ränder).

Antar att du har elgolvvärme
 
Redigerat:
De förra ägarna påstår att de bara förbrukar 11.000 kWh per år med en bottenplatta på c:a 60 kvm i "två" plan. Så det verkar inte som om så mycket läcker. De eldar visserligen även med ved i den öppna spisen ibland men det kommer ju även jag göra. Har oerhört mycket ved som jag måste använda till något.
:)

Som det är nu verkar det som om den värmer källaren.
De har klinkers på hela bottenvåningen men har lagt parkett i några rum.

Angående dimensioneringen.
Själva värmen kan ju styra via reglage i varje rum (satt på väggarna).
Så jag borde väl själv kunna avgöra om trägolvet ska spricka eller ej?
Eller hur funkar det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.