Hej har en relativt ny pelletsanläggning och har problem med att pannans temperaturvakt löser. Vid installation stod den på 92grader men installatören ökade denna till 105 grader och sedan har det gått ok hela vinten men nu när uttaget ur tanken blivit mindre löser även den ut vid denna temperatur.

Tanken är en 750-literstank från effecta, pannan MiniQ från ecotec och brännaren är en PX21 och tanken laddas men en laddomat 10.
Givaren till brännaren sitter i tanken strax över returledningen till pannan och starttemperaturen på brännaren är nu nere på minimum och har ett temperaturprogram som ska vara 20 grader. Laddomaten körs på högsta hastighet.

Jag kan se temperatur på pannan, toppen av tanken och har nu monterat en kontakttermometer på returledningen när den lämnar tanken. När pannan börjar gå över 100 grader är returvattnet 65 grader och toppen på tanken är drygt 85. Man kan säga att det oftast går vägen innan tempvakten löser men det är på gränsen hela tiden.

Jag har hittils inriktat mig på att sänka totaltemperaturen i systemet men det löser inte det egentliga problemet. Effekten på brännaren är betydligt högre än vad laddkretsen kan få bort, speciellt i slutet på cykeln.

Kan man höja effekten på laddkretsten? Tjockare rör, annan laddomat?

Alternativet skulle vara att sänka brännarens effekt, eventuellt i slutet av cykeln men jag tror inte det är möjligt med denna brännaren.

Tacksam för hjälp.
 
kan du inte bara flytta upp den nedre givaren på tanken lite, så utökar du marginalen utan att behöva ändra på brännaren eller andra parametrar som tydligen verkar fungera bra?!?!?
 
Har funderat på det och även föreslagit det till installatören men det känns som (här kan jag ha riktigt fel för detta vet jag inget om) att man borde kunna ladda till en högre temperatur i nederdelen av tanken. Kombinationen hög effektivitet på brännaren, låg pannvolym och låg effekt i laddkretsen gör att pannan blir så varm.

Är det en rent av en långsiktig nakdel att alltid elda pannan över 100 grader?
 
Det finns några frågetecken här:

Tanktoppen bara 85 trots att pannan är 100. Visar nån termometer fel? Vilken termostat sitter i laddomaten? En laddomat 10 används för högre effekter än vad en liten pelletspanna ger? Är det standardfelet: Luft? Hur avluftas röret mellan panna och tank? Är det anslutet i toppen av tanken? Lutar det åt fel hål? Luftfickor?
 
Luft kan verkligen vara problemet. Har haft problem med det sedan starten. Om jag mins rätt sa installatören att automatisk avluftning inte gick att installera p.g.a. för låg takhöjd och för hög tank.
Tanken laddas på toppen och här delas ledningen till att passera högsta punkten som är tryckvakt samt en tryckmätare och går vidare till tryckkärlet. Jag avluftar och avluftar här vid tryckvakten och jag tycker att det börjar bli bättre men jag hör nästan alltid luft i systemet. Hur ska det vara avluftat? Vad händer om det är dåligt luftat?

Minns också att installatören sagt något om att han hört för sent att det kan bildas luftfickor i denna panna och att man kunde vicka på pannan för att få bort det men att det är för sent nu när allt är kopplat. Det enda han föreslagit för att råda bot på luften är diskmedel! Borde jag trycka på hådare att han ska lösa luftproblemet och att detta då löser mitt andra problem?
 
Där har du problemet, tyvärr så förstår inte 99% av alla rörkrökare att luft stiger i vatten. Övre röret ska anslutas i sidan av tanken så att toppen av tanken kan användas för att avskilja och samla luft. Gör om, gör rätt kan du hälsa honom.
 
Min magkänsla säger att du har helt rätt Matss. Tack för svaret.
Jag har fått stänga av och på laddomatpumben för att tvinga upp luft till toppen när jag avluftar. När laddomaten går har luften svårt att ta sig till toppen. Jag har några frågor till.

Förlorar man inte volym i högst upp i tanken när man inte matar helt i toppen? Värms detta vatten till viss del ändå?
Det verkar ju, som du säger, vanligt att man laddar tanken på toppen. Kan det vara så att om man inte har ett grundproblem med luft som jag eventuellt har med min panna så avluftar man lite i början och sedan är det inget problem? Gaserna i vattnet borde ju till slut försvinna. Det kan ju inte komma in ny gas om man inte yller på vatten.
 
Vad har du för expanisonkärl? Har du öppen exp anslutet i tanktopp,funkar det bra att ladda acken i toppen.
 
Jag förstår tyvärr inte riktigt frågan p.g.a. okunskap.
Så här ser det ut: I toppen på tanken sitter ett T. på den ena sidan kommer laddningen in från pannan och på andra sidan går det ett rör till högsta punkten där tryckvakten och tryckmätare sitter. Därifrån går det vidare till ett expansionskärl (80 liter) på golvet.

Hoppas jag svarade på frågan. Man är ju vetgirig. Vilka alternativ finns det?
 
Koppa om så att du laddar i sidan, i tanktoppen sätter du en liten ventil för avluftning, expansionskärlet kopplas till den svala delen i botten på tanken, det kan sedan behöva kompletteras med en säkerhetsventil på stigaren vid pannan.
Luften samlas i tanktoppen och laddar man där är luften sas i vägen.
 
Tack! Bra konkreta råd.
Det verkar vara mötets mening att man inte bör ladda i toppen på tanken. Det låter rimligt.
Varför ska man koppla expansionskärlet till den kalla delen?
"Säkerhetsventil vid stigaren på pannan" Menar du då tryck-säkerhetsventil på laddkretsen eller? Vet inte vad stigaren på pannan är...ledsen för min okunskap.

Jag kan också säga att nu hör jag ingen luft i systemet men temperaturerna är de samma som innan.
 
Tempgivaren till brännaren ska inte sitta i botten på tanken utan ca 35 cm från toppen, Jag kör med laddomat 10 men då tanken börjar värmas över 50° i botten stiger uttamepne/panntempen oxå rätt snabbt..
När tanken är kall (35-40°) är panntempen 82° medans då tankbotten når 60° börjar panntempen stiga till 85°..
Jag kör med 72° termostat i laddomaten med pumpen på 1:an, Brännaren startar då tanken är 47° 35 cm från toppen o stannar när den är 79° o då är tanken drygt 60° i botten
 
Detta hjälper mig mycket. Jag har nämligen inga referenser på hur temperaturerna ska vara efterssom jag bara har min egen anläggning att jämföra med. Jag har en termometer ca 35 cm från toppen och jag minns inte exakt men jag tror at den minimum visar 75-80 grader! D.v.s. jag laddar inte ur tanken alls så mycket som du 2an innan min brännare drar igång. Jag borde rimligtvis ha för många starter mot vad jag skulle behöva...

Under termometern har jag ett pluggat hål som jag misstänker skulle vara idealisk ny placering för tempgivaren från brännaren. Jag ska ta ett snack med installatören imorgon vad det är som sitter där om det kan fungera som placering för tempgivare eller om det ska in ett dykrör.
 
Asterix skrev:
Varför ska man koppla expansionskärlet till den kalla delen?
Om expansionskärlet står på golvet är det ett slutet kärl. Sådana har ett gummimembran som skiljer vattnet från luften. Membranet åldras fortare av hett vatten.
Dessutom brukar expansionskärlet inte vara isolerat, så det är bättre att trycka ut kallt vatten än varmt i det.
 
Asterix skrev:
Jag har en termometer ca 35 cm från toppen och jag minns inte exakt men jag tror at den minimum visar 75-80 grader! D.v.s. jag laddar inte ur tanken alls så mycket som du 2an innan min brännare drar igång. Jag borde rimligtvis ha för många starter mot vad jag skulle behöva...

Under termometern har jag ett pluggat hål som jag misstänker skulle vara idealisk ny placering för tempgivaren från brännaren. Jag ska ta ett snack med installatören imorgon vad det är som sitter där om det kan fungera som placering för tempgivare eller om det ska in ett dykrör.
Då får du helt klart onödigt många starter, Åtminstone kan du släppa ner tanken till 50° vid termometern 35 cm från toppen för det kommer då vara närmare 70° i toppen.. Funkar skiktningen bra i tanken så är det bara ca 10 cm mellan kallt/varmt vatten..
Jag har bara pillat in tempgivaren till brännaren under isoleringen vid den mätaren du nämner, Ca 35 cm från toppen..

Så antingen bara pilla in den under isoleringen el om du har ett dykrör just under den övre termometern så kan du stoppa in givaren där..
Då kan du köra laddomatpumpen på 1:an o ladda t.ex 50-80° så kommer du inte få så många starter per dygn, Du laddar då ca 17,5 kWh/start.. Men klarar du bara vv komforten så kan du släppa ner den mer än 50°..

När det är runt 0° ute startar min brännare 4 ggr/dygn:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.