Jag skall pumpa ur lite vatten som står i grunden. Tänkte ha en slang som sitter där för jämnan och sticker upp utanför grunden. När jag känner för det kan jag bara ansluta pumpen och pumpa torrt. Jag behöver förslag på en bra, billig pump för den uppgiften.
 
Jag resonerade såhär: Eftersom billiga pumpar är billiga kommer dom gå sönder förr eller senare. Men, om den billiga pumpen håller minst 5 år är priset helt ok.

Bauhaus har 5 års garanti på sina billiga pumpar. Anslut tex 32mm pem-slang och använd plastkopplingar där du behöver svänga. Läs på specifikationen så att pumpen klarar den lyfthöjd du behöver.
 
tack för svaret, följdfrågor:

Vad betyder lyfthöjd, resp sughöjd?
Jag har ca 5 meter slang från pumpen och knappt en meter lägre i plushöjd.

Har du någon aning om priset på bauhauspumpen?
 
Handen på hjärtat, hur ofta tror du att du kommer att orka släpa fram pumpen, koppla in den, se till att den får sug och sen pumpa torrt?

Om jag ser till mig själv så vet jag att en sån lösning hade funkat för mig max ett par gånger innan jag tröttnat på det. Och vatten i grunden mår man ju betydligt bättre av om det leds bort utan att man behöver bry sig.

Nu vet jag iofs inte hur mycket vatten det handlar om eller hur stor tillrinning det är. Men mitt förslag är att lägga ner lite mer energi på jobbet en gång och att du sen kan glömma bort det problemet. Om du iaf ska gräva ner en slang, varför inte ta och sätta dit lämpligt grövre cementrör med dränkbar pump utrustad med flottör istället? Pumpandet sköter sig själv när det behövs och din insats begränsas till att byta pump om den pajjar och kanske rensa botten av brunnen någon gång vart 10:e år.
 
Lyfthöjd, hur högt pumpen orkar trycka vätskan.
Sughöjd, hur mycket under pumpen vätskenivån kan vara.
 
Jag hade en liknande lösning. Har bytt tre pumpar på fem år. Det tål helt enkelt inte att stå flera år i vatten. Jag har inget emot att släpa fram pumpen en gång i veckan och köra den i en kvart. Det finns självsugande pumpar antar jag. Uthuset är tre meter från pumpstället och där finns också ström. Jag är ändå ute och pular i trädgården ofta.

Jag såg en borrmaskinspump på jula. Nyhet i nya katalogen. Sughöjd 1 m. Lyfthöjd 2,5 m.
 
Redigerat:
tihimas skrev:
tack för svaret, följdfrågor:

Vad betyder lyfthöjd, resp sughöjd?
Jag har ca 5 meter slang från pumpen och knappt en meter lägre i plushöjd.

Har du någon aning om priset på bauhauspumpen?
Jag gissar att den kostade 3-400spänn ungefär. Jag har den ståendes i min pumpgrop dit jag leder vatten från dräneringen. Har stått i blöt i två säsonger nu och verkar funka fortfarande.

Jag tror förresten jag missförstod dig lite. Pumpen jag tänker på är en dränkbar pump som inte ansluts med slang på sugsidan. Det kanske inte var en sådan man vill ha. Annars är det ju bara att gräva en liten grop och ställa pumpen där....

Slang på båda sidor om en pump kan ju vara lite meckigt eftersom det är svårt att få pumpen att suga om sugslangen blir tom på vatten.
 
De dränkbara jag har haft var sådana som kostade 400kr.

Den från jula såg ju rätt bra ut. Jag kan ju alltid börja med att lägga slangen och prova en borrmaskinspump. Den kostar bara 49:-. Vattnet samlas i en grop som jag har grävt ut i grunden och fyllt med singel. Jag stoppar ner slangen i singlet, på ändan sätter jag en stril från en vattkanna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.