Hej,

Vi har just lämnat in bygglov för ett tillbygge och spenderat en del pengar på arkitekt. En byggare informerade oss om att vi nog inte får bygglov eftersom tillbyggnationen hade för mycket fönsteryta.

Regel enligt boverket tydligen att det inte för överstiga 20% av boyta?

Har någon information om detta och vilka krav man kan ställa på att arkitekten känner till dessa regler?
 
Varför läser du inte reglerna själv? Finns på Boverkets hemsida.
 
Fan det det låter ej bra, kanske gäller det bara inom "tätbegyggt område"???
annars borde det inte vara problem...



Kanske har jag problem...

Jag har 66% fönsteryta mot golvyta...
 
injonil skrev:
Varför läser du inte reglerna själv? Finns på Boverkets hemsida.
Inte helt lätt att hitta faktiskt. Vad är forum till för? Allt som frågas har nog säkerligen frågats förr någonstans.
 
Skruvdragare skrev:
Hej,

Vi har just lämnat in bygglov för ett tillbygge och spenderat en del pengar på arkitekt. En byggare informerade oss om att vi nog inte får bygglov eftersom tillbyggnationen hade för mycket fönsteryta.

Regel enligt boverket tydligen att det inte för överstiga 20% av boyta?

Har någon information om detta och vilka krav man kan ställa på att arkitekten känner till dessa regler?
Har svårt att tänka mig boverket vill begränsa fönsteryta... Snarare U-värdet!
 
Lite skrev:
Inte helt lätt att hitta faktiskt. Vad är forum till för? Allt som frågas har nog säkerligen frågats förr någonstans.
Visst. Vid byggsamrådet när det visar sig att TS har fått felaktiga uppgifter funkar det säkert att säga "Men jag läste det där på nätet!".
 
TS.

Maila frågan till din bygglovansvarige! Då sliper du överaskningen! Jag ska göra det med!
 
jag skulle gissa på att det inte främst är fönsterytan som är trubblet utan att byggaren anade att husets energiförbrukning skulle bli för stor.
110 kWh/m2 och år vill jag minnas att gränsen är, inte helt säker dock då den ökar när man kommer norrut. det kan komma på tal att stadsbyggnadskontoret kräver en sådan beräkning.
 
De nya reglerna infördes den 1:a januari 2010 och de är 95, 75, 55 kWh/m2 beroende på vart i Sverige du bor. Detta kan vara svårt att klara och höga krav ställs på fönster om du har rikligt med fönsterytor.
 
Med andra ord
BYGG UTAN FöNSTER!
:D
 
Ibland skojar jag. Men hur i hela friden ska man kunna uppfylla de nya normerna om man drömmer om stora fönsterytor. Spec svårt blir det med fönsterpartier i tak. Hur ska ett fönster monteras i pulpettak med 80 cm isolering???
 
K
BBR reglerar inte max andel fönsterarea vad jag vet, mer än att den säger att det helst ska vara MINST 10% av golvarean i rum i bostäder där människor vistas mer än tillfälligt.

Bor man i klimatzon 3 är det max 55 kWh/m2 och år man får använda. Installerad effekt får inte överstiga 4,5 W. Bor man i klimatzon 2 eller tre får man använda lite, lite mer..
Det är om man har elvärme men i och med de nya reglerna så är nästan allt elvärme! Exempelvis berg-, jord-, sjö- eller luftvärmepump, direktverkande elvärme, vattenburen elvärme, luftburen elvärme och elektrisk golvvärme.

Klimatzon 1: Norrbottens, Västerbottens och Jämtlands län.
Klimatzon 2: Västernorrlands, Gävleborgs, Dalarnas och
Värmlands län.
Klimatzon 3: Resten.
 
Det mest intressanta är att man kan kringgå dessa krav! Eller snarare - man kan bli beviliat bygglov fast uträkningen visar att värmen räcker inte till pga för dålig isolering (isolering, dåliga fönster, för mycket fönster...). Lösningen är att installera en icke EL driven värme källa. T.ex. Pelletskamin.

Resten kan ni fundera ut själva.
 
kamilenski skrev:
Med andra ord
BYGG UTAN FöNSTER!
:D
Med andra ord, BYGG INTE I SVERIGE :wow:
 
En klok lösning kan vara isolerade fönsterluckor. Stäng dem nattetid och de stunder solen är för intensiv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.