Jag bor i ett sextiotalshus med sk RG-bjälklag (krypgrund med prefabricerade betongplattor ovanpå). De som byggde huset lyckades inte alltid täta skarvarna mellan betongplattorna med resultatet att det på en del ställen blåser friskt upp från grunden till bjälklaget, vilket gör delar av golvet iskallt att gå på.

I samband med att vi gör om köket tänkte jag ta bort den gamla ihopsjunkna isoleringen under golvet och fylla upp med EPS-cement. På det tänkte jag sedan lägga ett tunt lager flytspackel, därefter golvspån med infrästa spår för vattenburen golvvärme och sen parkett.

Nu undrar jag vilka risker som finns med detta?

- Riskerar vi att göra krypgrunden kallare så att mer kondens bildas (= rost i armeringen och kapillärvandring upp mot golvbjälkarna)?

- Kan träbjälklaget som är lagt ovanför betongplattorna påverkas negativt av att bli ingjutna i EPS-cementen?

- Nån annan sak jag inte tänkt på?
 
Hade du tänkt att plasta under din EPS innan du gjuter på eller lägga direkt på betongen? Att gjuta in trä i en konstruktion som har glipor mot en utemiljö känns mindre bra, speciellt om du redan vet om att det finns möjlighet för luft att passera. Att sedan lägga spånskiva ovanpå EPS samt flytspackel som båda släpper igenom fukt känns även det mindre bra och risk för vara en grogrund för otrevligheter. Finns spårade skivor i oorganiska material som kanske borde övervägas.

Hur tjockt har du möjlighet att isolera over ditt bjälklag? Har du möjlighet att lägga normal EPS för grundisolering och ovanpå detta en gjuten kaka med golvvärmeslangar i och skippa den spårade skivan?

// Mats
 
Stod just och betraktade det öppnade golvet i köket. Då slog tanken mig att träreglarna egentligen inte behövs. Om man tar bort dom kan man istället gjuta in värmeslingorna direkt i flytspacklet (om det inte blir för dyrt). Man tappar inte i effekt då jämfört med om slingorna legat i en spånskiva direkt under parketten?

Hade tänkt täta till de glipor som syns (så inte cementen rinner ner i krypgrunden) och sedan gjuta EPS direkt på betongen.
 
Möjligt att du tappar något i effekt då en flytspackelkaka värms upp lika bra åt alla håll medans värmen ( i teorin ) vid spårad spån mest ska följa golvvärmeplåtarna som går upp i överkanten. Personligen skulle jag säga att den förlusten är bättre än risken att ha spånskiva mot en konstruktion som riskerar att leda fukt.

Flytspacken är ju dock tyvärr inte så billigt, speciellt inte om du har större ytor och ska gjuta in vattenburen golvvärme och måste ha upp en skaplig tjocklek. Även att tänka på med EPS är att du måste ha upp mot 30mm tjockt flytspackel för att det ska klara belastning bra. Normal betong, ev med tillsatser för att kunna lägga golv snabbare, är ofta mycket billigare men väntetiden för att klara golvläggning är ju otrevligt lång ibland.

Hur platt är ditt bjälklag du ska gjuta på? Ingen chans att kunna isolera med vanlig EPS-block?

// Mats
 
Redigerat:
Ytan är drygt 17 kvm och det är ganska jämnt 16 cm från betongen upp till underkant på parkettgolvet i vardagsrummet som det nya golvet i köket ska matcha. Betongytan är relativt jämn (den sluttar lite uppåt närmare ytterväggen). Frågan är hur jag fyller dessa 16 cm med något som:
a) tätar springor i betongen under
b) isolerar
c) innehåller golvvärmeslang
d) ger ett slätt underlag för parkettgolv

Man kan nog lägga EPS-block men frågan är om det stoppar draget som letar sig fram? En granne la vindtät duk mot draget och sedan vanlig isolering.
 
Så här hade jag gjort.
1. Täta springorna i betongen med en mjukfog/utefog så att det blir tätt.
2. Jämna av betongytan med fin sand så att det blir slätt.
3. Lägg 50+50 mm cellplastskivor med skarvarna förskjutna i förhållande till varandra.
4. Fäst golvvärmeslingor på cellplasten.
5. Armeringsjärn på distanser
6. ca 5 cm snabbtorkande betong
7. Flytspackel för att jämna av golvet.

Garanterat dragfritt.
 
Jag röstar nog på en lösning som jeppeknaster föreslår, dock utan sanden i underkant. Sand har ju en extremt bra kapilärkraft så om det finns minsta risk mot fukt underifrån som kommer in kommer sanden suga upp den och sprida ut den. I och för sig ligger cellplasten ovanpå som inte är känslig men jag skulle ändå ha skippat sanden och försökt få till det med isolering direkt.

EPSCement är ju smidigt och ger en snabb lösning kombinerat med flytspackel. Om du dock ska fylla ~10 cm EPS på 17 kvadrat ger det ~35 säckar (=6000pix). Säg 4 cm flyt på det och det blir ordentligt dyrt. Hade jag själv samma problem och obegränsat med pengar då hade nog EPSCement och flyt varit smidigt. Har inte räknat något på snabbtorkande betong och cellplast men jag kan inte tänka mig att det blir i närheten så dyrt.

// Mats
 
Tack för alla tips. Ja det blir dyrt med EPS-cement och flytspackel. Underlaget är inte helt jämnt. Dels finns det förhöjningar där skarvarna mellan betongplattorna cementerats ihop och dels går det uppåt mot ytterväggen, så det känns svårt att få till det med cellplastplattor som isolering.

Nu siktar vi istället på att lägga traditionell gullfiberisolering med en vindskyddande plastfilm mot draget. Frågan är då vilken film ska man ha och var den ska placeras? På den kalla eller varma sidan av isoleringen?
 
Plastfilmens funktion är i första hand inte att hindra drag utan att hindra fukt från att vandra från inomhusluften och ut mot yttre och kalla delen av isoleringen där den kondeseras. Plasten ska sitta så långt in i konstruktionen som möjligt.
 
Lite sent för TS kanske, har inte sett tråden förut.
Vi har bilat ur golvet i ett rum i källaren där jag sen gjorde ett badrum. Göt EPS-bruk först så mycket det gick, sen golvvärmeslang som jag flytspacklade in och så klinkers ovanpå.
EPS + flytspackel är om inte dyrt så i alla fall kostsamt jmf med cellplast och betong.
Men f-n så effektivt, husets varmaste rum trots att det inte är isolerade väggar utan bara platonmatta.
Kan man lägga vanlig isolering skulle jag göra det nästa gång men det förutsätter ett plant underlag och det hade inte jag. Har alltid blivit rekommenderad flytspackel när jag ska gjuta in golvvärmeslang, vet inte vad alternativet betong innebär men flytspackel har fungerat väldigt bra alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.