Jag funderar på att bygga in skorstensröret på andra våningen, det ser inte sådär jättefint ut.

Självklart måste jag först regla upp ett ramverk som jag sedan 'boxar' in i lämpligt skiv-material, nu till min fråga. Vilket material skall jag använda till reglarna, trä eller metall? Hur nära skorstenen kan jag sätta dem, utanför metallplattan som finns vid bjälklagsgenomföringen eller på?

Goda råd emottages tacksamt.
 
Du kan använda trä eller stålreglar, det är ett schakt du skall bygga. Gör 3 sidor färdiga, och klä dessa med gips på insidan, sedan gör du ett lock, också med gips på insidan, som skruvas fast, för eventuell inspektion. Lämna ett utrymme på ca 100 mm mellan skorsten och schakt= är skorstenen 200 mm i diam. gör du schaktet 400 X 400 mm
 
Ja, det är ett schakt jag ska bygga. Jag ser ett problem med ditt tips, jag tänkte klä in schaktet med tegelimitation. Jag tror att det blir svårt att skruva isär för inspektion då.
 
Jo det blir det, men jag undrar om inte skrostensmästaren önskar det så, slå honom en signal och fråga
 
man kan kanske se igenom schaktet underifrån
 
Robert_Maria skrev:
Ja, det är ett schakt jag ska bygga. Jag ser ett problem med ditt tips, jag tänkte klä in schaktet med tegelimitation. Jag tror att det blir svårt att skruva isär för inspektion då.
Du ska följa tillverkarens anvisning:

http://www.premodul.se/filer/iav_Premodul_se.pdf

På sidan 5 står det hur du ska göra.

Jag pratade med den lokala fejarmästaren om detta med regler härom dagen. Beskedet var att om man till punkt och pricka följer anvisningen (för premodul i detta fall) så blir det rätt. Vid en besiktning tittar man på att man följt anvisningen (som förstås följer reglerna).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.