Är sättet som detta byggföretag bygger på acceptabelt eller oacceptabelt?

  • Totalt oacceptabelt sätt

    61 Röster 85,9%
  • Detta är ett acceptabelt sätt

    10 Röster 14,1%
  • Antal röster
    71
Status
Tråden går ej att kommentera.
barajag,
Jag tror inte det handlar om bara flytspackling, det verkar vara för mycket för det.
 
Hej Imported jo.

Nä tror inte det heller är bara flytspacklingen som är boven. Var bara en "sista" fundering om det skulle visa sig att plattan är bra och inte har rört sig. Att hjärtväggen " inte" har sjunkit efter de flyttat in. Men det nämns ju i tråden att huset sjunker inåt, så något konstruktionsfel är det ju. Sen ska det ju bevisas vems fel det är, tyvärr.

"Mitt" rekord på lutande plattor när vi har satt upp prefab är tretton cm, men då vägrade vi sätta dit huset. Nu var det på de glada åttiotalet och det var högtryck i branschen.

Jag har aldrig fått äran att sätta upp ett hus på en helt rak platta någon gång.:O Ett par centimeter får man räkna med, så en och annan kil blir det.

Men som sagt var, allt beror ju på om huset rört sig och hur. Vissa hus rör sig ju även fram och tillbaka första året.
/ Bara jag.
 
openmind>Ursäkta men var ser jag på den videon att du vänder på passet? Det är ju liksom bortklippt en bit i mitten.
Å andra sidan förvånar det mig inte då alla videos här verkar vara med samma stuk. Dvs fokusera på vad du vill visa och med noll trovärdighet.


/Kent
 
snickarboden skrev:
openmind>Ursäkta men var ser jag på den videon att du vänder på passet? Det är ju liksom bortklippt en bit i mitten.
Å andra sidan förvånar det mig inte då alla videos här verkar vara med samma stuk. Dvs fokusera på vad du vill visa och med noll trovärdighet.


/Kent
4e0201084556P1586.jpg http://www.motionbox.com/videos/7c99dcbb131fe6c3f4

Förmågan att kunna se och analysera detaljer är väldigt individuell och jag försäkrar dig att de flesta människor har en förmåga (att analysera och se) som fungerar bra under normala omständigheter.

Ibland får man fokusera på vad man vill med noll trovärdighet. Etiketten ”Libell RS 2000” finns bara på en sida av vattenpasset och ”inget är bortklippt i videon” utan videon visar verkligheten som den är.
 
Redigerat:
snickarboden skrev:
Tack och nu köper jag med det med att det ser rent ut sagt för jävligt ut.
Sorry men är ibland lite syrak på folk.

Låt mig läsa igenom och kolla vad som skrivits rörande markförhållandena.

/Kent
Tack för din ärlighet! Det finns ingen anledning att skriva här om man inte har riktiga problem.
 
Redigerat:
barajag skrev:
Nä tror inte det heller är bara flytspacklingen som är boven. Var bara en "sista" fundering om det skulle visa sig att plattan är bra och inte har rört sig. Att hjärtväggen " inte" har sjunkit efter de flyttat in. Men det nämns ju i tråden att huset sjunker inåt, så något konstruktionsfel är det ju. Sen ska det ju bevisas vems fel det är, tyvärr.
/ Bara jag.
Hej barajag,

Tack så mycket för dina inlägg och ditt stöd!

I mitten av huset ligger plattan på högre nivå. Där finns även en bärande vägg (stolpe) som sitter cirka 1 cm högre p.g.a. plattans höjd. Detta har skapat stora problem på övervåningens golv.

Vi har även en bärande vägg som sitter cirka 1 cm lägre p.g.a. plattans lutning och där finns största problemet. En tredjedel av plattan lutar. Vid samma område där plattan lutar på bottenvåningen har vi försvagade skarvar på övervåningen och golvet lutar och har sjunkit i några rum. Detta märkte vi några dagar efter inflyttningen. Sådana felaktiga lutningar och belastningar i konstruktionen har reflekterat stora problem med golvet på övervåningen. Det har vi testat med 100% säkerhet.

Vi tror att plattan har varit sådan redan från början. Jag märkte det direkt men vågade inte testa eftersom man inte vill tro att sådant kan hända i ett nytt hus. Man hamnar omedvetet i någon slags inbillning och p.g.a. rädsla vågar man inte erkänna att fel finns. Här gjorde jag stor miss!
Om plattan sjunker efter inflyttning skulle detta reflekteras på vissa känsliga platser genom sprickbildning sa en byggingenjör som undersökte vårt hus. Han tittade mest på hörn, dörrar, fönster, vinklar, skarvar och i mitten av huset.
 
Redigerat:
Raderade det förra eftersom jag föredrar att skriva ett nytt.
Att det ser för jävligt ut står jag för, det skall inte luta så in i...

Dock undrar jag hur det har gått till med tomt och markförhållandena? Har någon gjort en undersökning på hur marken ser ut och lämpar sig eller har det bara byggts på i gammal vana?

/Kent
 
snickarboden skrev:
Raderade det förra eftersom jag föredrar att skriva ett nytt.
Att det ser för jävligt ut står jag för, det skall inte luta så in i...

Dock undrar jag hur det har gått till med tomt och markförhållandena? Har någon gjort en undersökning på hur marken ser ut och lämpar sig eller har det bara byggts på i gammal vana?

/Kent
Tyvärr saknar jag kunskap om det men har pratat med en kompetent byggare som sa att marken är lämplig och bra. Han bygger själv i samma område. Ingen av våra grannar har upplevt problem med deras plattor. Det verkar lite som stenområde enligt min erfarenhet. Jag har även hört att man har använt dynamit för att jämna ut området men inte vet om det är sant.
 
D
snickarboden skrev:
openmind>Ursäkta men var ser jag på den videon att du vänder på passet? Det är ju liksom bortklippt en bit i mitten.
Å andra sidan förvånar det mig inte då alla videos här verkar vara med samma stuk. Dvs fokusera på vad du vill visa och med noll trovärdighet.
På första videon ser man inte att han vänder på passet, men man ser att den horisontella libellen är till höger först och till vänster sedan. På andra videon ser man väl att han vänder på passet?

Men för övrigt håller jag med dig om att jag tycker video-filmerna ofta är ganska intetsägande och ofta bara fokuserar på en libell utan att man får se någon helhet av själva problemet.
 
ridax skrev:
På första videon ser man inte att han vänder på passet, men man ser att den horisontella libellen är till höger först och till vänster sedan. På andra videon ser man väl att han vänder på passet?

Men för övrigt håller jag med dig om att jag tycker video-filmerna ofta är ganska intetsägande och ofta bara fokuserar på en libell utan att man får se någon helhet av själva problemet.
Anledningen till dessa videos och bilder är att visa företagets arbete som inte är fackmannamässigt utfört. Vi har varit i många hus och kollat men aldrig sett något liknande.

Håller med att det är jätte svårt att visa problemet som helhet (det är ansträngande) i ett forum när man inte har varit inne i huset och undersökt allt själv.

En projektledare från byggföretaget har varit i vårt hus förra året med en golvfirma (deras parter) för att titta i ett rum där vi har stora problem med golvet. Golvfirman hade testat golvet och bekräftade direkt att de inte har något ansvar. Det verkade som om man har glömt skruva golvspånskivan på reglarna sa golvfirmans anställd som var en väldigt objektiv person. Då bekräftade projektledaren framför golvfirmans anställd att byggföretaget kommer att åtgärda problemet med golvet. Samma person sa även att byggföretaget har sina egna golvarbetare som kan fixa problemet.

Veckan efter blir jag uppringd av samma person som säger att företagets VD vill själv titta på golvet. Då visste jag ”direkt” att vi kommer att få stora problem. Båda två var i mitt hus och fastän problemet med golvet var så tydligt sa VD:n att ”detta är helt acceptabelt” och ”vi måste respektera byggnormerna”. I ett ögonblick sa VD:n även att ”man skulle behöva riva hela huset för att fixa detta”. Jag kan inte förklara deras sätt (att hantera alvarliga situationer).

Våra vänner och släktingar är förvånade över företagets beteende. Man säger olika saker utan att tänka på konsekvenserna.
 
openmind skrev:
En projektledare från byggföretaget har varit i vårt hus förra året med en golvfirma (deras parter) för att titta i ett rum där vi har stora problem med golvet. Golvfirman hade testat golvet och bekräftade direkt att de inte har något ansvar. Det verkade som om man har glömt skruva golvspånskivan på reglarna sa golvfirmans anställd som var en väldigt objektiv person. Då bekräftade projektledaren framför golvfirmans anställd att byggföretaget kommer att åtgärda problemet med golvet. Samma person sa även att byggföretaget har sina egna golvarbetare som kan fixa problemet.

Veckan efter blir jag uppringd av samma person som säger att företagets VD vill själv titta på golvet. Då visste jag ”direkt” att vi kommer att få stora problem. Båda två var i mitt hus och fastän problemet med golvet var så tydligt sa VD:n att ”detta är helt acceptabelt” och ”vi måste respektera byggnormerna”. I ett ögonblick sa VD:n även att ”man skulle behöva riva hela huset för att fixa detta”. Jag kan inte förklara deras sätt (att hantera alvarliga situationer).
Hej igen.
Att de "glömt" att skruva fast spånet på övervåningen är nästan teoretiskt omöjligt för det skulle nästan bli omöjligt att lägga det. Men jag drog mig till minnes ett hus jag var i där de hade fuskat med golvspånet på övervåningen, iofs i ett rakt hus. Där hade de inte limmat det, vilket resulterade i att huset rör sig ganska mycket, för spånet fungerar lite som en modern bilkaross.

Är inte byggnadsingenjör men slutsatsen jag drar av vad de sa till er är plus de bilder och videos du lagt upp så:

De som monterade stommen riktade aldrig upp den.q(;^;)p

/ Bara jag.
 
barajag skrev:
Är inte byggnadsingenjör men slutsatsen jag drar av vad de sa till er är plus de bilder och videos du lagt upp så:

De som monterade stommen riktade aldrig upp den.q(;^;)p

/ Bara jag.
Alla våra tester kommer till samma slutsats.
Vi har mätt hela bottenvåningen från golv till tak med Hilti PD 30 Laser distansmätare som visar cirka 19 mm skillnad i höjd mellan olika platser på bottenvåningen. Även betongplattan har de aldrig spacklat! Slarvar man där, blir resultatet aldrig bra.
 
openmind skrev:
Alla våra tester kommer till samma slutsats.
Vi har mätt hela bottenvåningen från golv till tak med Hilti PD 30 Laser distansmätare som visar cirka 19 mm skillnad i höjd mellan olika platser på bottenvåningen. Även betongplattan har de aldrig spacklat! Slarvar man där, blir resultatet aldrig bra.
Okej.

Som jag nämnde tidigare i tråden, så att få en betongplatta rak är nästan en omöjlighet, om jag kom till ett nybygge och skulle resa ett hus, där plattan diffar "bara" två centimeter skulle jag vara nöjd. Däremot skulle jag aldrig bara resa upp huset utan att ha klossat det rakt, för det drar ju med sig det mesta som ni har märkt.

Men om huset dessutom rör sig mot mitten, är det ju inte bara det problemet. Som sagt svårt att säga utan att se det.

Hade det varit mitt hus, hade jag öppnat golvet och innertaket på nedervåningen längst in mot mot hjärtväggen, för då ser man ju konstruktionen.

/ Bara jag.
 
barajag skrev:
Okej.

Som jag nämnde tidigare i tråden, så att få en betongplatta rak är nästan en omöjlighet, om jag kom till ett nybygge och skulle resa ett hus, där plattan diffar "bara" två centimeter skulle jag vara nöjd. Däremot skulle jag aldrig bara resa upp huset utan att ha klossat det rakt, för det drar ju med sig det mesta som ni har märkt.

Men om huset dessutom rör sig mot mitten, är det ju inte bara det problemet. Som sagt svårt att säga utan att se det.

Hade det varit mitt hus, hade jag öppnat golvet och innertaket på nedervåningen längst in mot mot hjärtväggen, för då ser man ju konstruktionen.

/ Bara jag.
Helt rätt att ingen platta är jämn men i vårt fall påverkar plattans ojämnhet problemet eftersom en bärande vägg som sitter i mitten av huset (som bär 4 olika rum på övervåningen) hamnar på lägre nivå p.g.a. att plattan lutar. Vid samma område där väggen sitter lutar golvet 8 mm på 3 meters längd på bottenvåningen och väggen hamnar lägre. Detta har reflekterat felaktiga lutningar och belastningar i konstruktionen, försvagat skarvarna och skapat kaos på övervåningen. Det tror vi eftersom höjdskillnaden från golv till tak (19 mm) finns vid bärande väggar som sitter väldigt nära inom 3 till 4 meter radie.
 
openmind skrev:
Helt rätt att ingen platta är jämn men i vårt fall påverkar plattans ojämnhet problemet eftersom en bärande vägg som sitter i mitten av huset (som bär 4 olika rum på övervåningen) hamnar på lägre nivå p.g.a. att plattan lutar. Vid samma område där väggen sitter lutar golvet 8 mm på 3 meters längd på bottenvåningen och väggen hamnar lägre. Detta har reflekterat felaktiga lutningar och belastningar i konstruktionen, försvagat skarvarna och skapat kaos på övervåningen. Det tror vi eftersom höjdskillnaden från golv till tak (19 mm) finns vid bärande väggar som sitter väldigt nära inom 3 till 4 meter radie.
Ja, så summa kardemumma såvida huset inte rört sig nämnvärt +-5mm så verkar det vara klossningen av hjärtväggen som är boven, plus några snabba grabbar som har fått pris på jobbet. Men återigen en gissning eftersom man inte ser bygget.

Sånt går att åtgärda efteråt med portopower i nästan alla hus, såvida du inte har en murstock i mitten men är tidskrävande eftersom vissa golv, gipsväggar, lister mm mm som monterats efteråt måste bort.

Så frågan är väl om det skulle vara fallet? Vem ska betala kalaset?

Du har min fullaste empati, för det är ju som att gå till läkaren och han gör ett undermåligt jobb, och påstår att det sköterskan som inte gav honom rätt sax. Dålig metafor men, men.

Lycka till.
Bara jag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.