Att kalla det för en bunker är enligt mig fel, men vissa i min omgivning envisas med att kalla det så:@

Istället för att göra en ritning så gjorde jag en modell, fasad o tak är som synes av gräs, medans andra delar av fasaden består av sprängsten bakom ett galvat galler ca 10x10cm
inspirationen kommer delvis från ett inslag i Tv programmet Grand designs, o fasaden är hämtad från min arbetsplats där stora delar har denna typ av sten fasad

dsc02300p.jpg

dsc02301c.jpg

dsc02303i.jpg

dsc02304v.jpg

dsc02308l.jpg
 
Redigerat:
Jaha hur blir det nu då?
Bilderna blev kanske LITE stora!!!!!!
Tyvärr besitter jag inte kunskap om hur jag skall ändra detta!

Jättebra första post på forumet...


SÅÅÅÅ
nu är bilderna bättre
 
Redigerat:
C
Sicket jävla coolt hus! Bygg det!
 
Redigerat av moderator:
W
Grymt hus. Följer oxo grand designs och man får mycket inspiration där. Gabioner är väll den korrekta termen på det du menar med sprängsten bakom stålgaller eller är det någon annan sorts konstruktion du har hittat?
 
Uuuuurhäftigt! Klart originellt med en modell. En sån vill jag också bygga...
 
Inslaget i Grand Designs, som du avser, handlade om ett övergivet vattentorn intill en trafikled i Londons "green zon". Grejen med hela projektet var att man (i praktiken) använde vattentornets "räddning" mest som förevändning för att få tillstånd att bygga. Sprängstensvallen syftade dels till att dämpa trafikbuller (vilket inte funkade särskilt bra) och dels att skapa insynsfri och rumslig innergård (vilket blev mera lyckat), Byggnadsnämnden beviljade dessutom tillstånd endast på villkor att det nya huset blev mer undangömt i sin parkmiljö.

Vad har du för tomt? Och vad tänker du dig för konstruktion, mer i detalj? Vallarna verkar dikterade av andra skäl än insyn och bullerdämpning. Gabionerna är inte tänkta för husväggar. Jag anar ett estetiskt syfte, som dock kräver andra lösningar.
 
C
Jag tänker mig att man skulle kunna bygga det här med någon slags betongstomme/sandwichkonstruktion? Tack vare att det är mer eller mindre nedbyggt i marken behövs ju inte lika mycket isolering heller, då det aldrib blir så fruktansvärt kallt?
 
Läckert. Och kul med en modell.

Gabionerna fungerar säkert som en fasadbeklädnad, men du lär behöva en hel del strukturer bakom.
 
Hej tack för alla synpunkter.
Det program om vattentorn har jag tyvärr inte sett:@ kollar inte allt för ofta på Tv, synd tydligen...

Fasaden skall naturligtvis inte vara bärande, utan bara "kläs" med ett kraftigt galvat galler som sedan fylls på baksidan med sten. Gallret som jag har i tankarna är ca 10mm tjockt o har rutor på ca 10x10 cm, inte helt olikt Gabioner men mycket kraftigare

Själva huset är tänkt att det skall gjutas o sedan isoleras o dräneras, med platonmatta osv...

Jag hade en tomt på gång med en lada på tomten som skulle stå som grund för garaget, det var så det började men nu när man har ett nytt utgångsläge så kan ju saker ändras men grundtanken är som modellen.

Det som är den stora biten är väl att få taket tätt, men med platonmatta o lite fall så ska det nog gå...

modellen är på ca 220 kvadrat plus garaget.

I nu läget håller jag på att ta in priser från fönsterleverantörer o andra...

Vi får se var detta projekt slutar :)
 
Redigerat:
Kolla in erdhaus.ch, termen earth bermed house är bra att googla.
 
Jätte fult ! Huuu
 
Synd att garaget är "vanlig byggnad" skulle bli rolig batman-vibb av att ha samma stuk på det :)
 
J
Mycket tuff och annorlunda idé, klart du skall genomföra den.

Folk är allt för tråkiga när det gäller nya idéer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.