H
Hej
Ska byta alla värmerören till elementen i källaren. Ligger idag i sulan och ska montera de synligt. Vilken typ av rör är mest lämplig. Plaströr, kopparrör eller något annat? Källaren används mest till förvaring samt ett kontor så det behöver inte vara kromade rör eller liknande.
 
mpf , dvs elförzinkat är vad som vanligtvis används idag , eller alu pex, går också
 
H
Alupex hittade jag men det är ju en typ av plastslang. Trodde det dög med gamla vanliga kopparrör. Tror det är 1/2 rör till elementen. Hur grov matarledning behöver man?
 
C
Man har olika grov ledning beroende på hur många radiatorer man ska mata. Kan inte det i huvudet dock, men det kan säkert nån annan här.

Ska du göra jobbet själv? Kopparrör löder man vanligtvis, plaströr (pex) har man speciella kopplingar till, elförzinkat använder man idag oftast presskopplingar till. Verktyget är svindyrt till presskopplingar (runt 10 lax) men det går kanske att hyra.
 
H
Ska inte göra det själv men försker att fe en kostnad för hela kalaset. Ska riva samtliga golv på bostadsplanet för att regla, isolera samt spånskiva med golvvärme i. När jag gör detta så måste jag även dra om rören till alla element i källaren då dessa ligger i bjälklaget ihopkopplade med bostadsplanets element.
 
Kromade koppar rör är snygg och enkelt med "fpl" kopplingar. Den enda man behöver för att föra ihop rörena och böja dem är en rörböj kostar ett par hundra på biltema och 2 skiftnycklar,

Annars finns ju mandelsmann eller så som det nu heter MAPRESS. Då pressar du ihop kopplingarna som ovan sa. Verktygt går att hyra och är väldigt enkelt att använda.

Kromat koppar är klart snyggast. Men eftersomd du ska ha det i källaren som du skrev så vet jag ej.

Hur många radiatorer har du?
 
H
fpl är vad då, jaja klämringskoppling.
Trode inte man använde detta till värme
Det blir klart mycket lättare.
Hittade ingen som hyr ut pressverktyg där jag bor.
Har 7 element som jag vill ha i 2 olika slingor.
Kanske sätter in 1 eller 2 extra från bottenvåningen.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
FPL är ett märke på rörkopplingar men själva kopplingen kallas gärna FPL. Lättast att säga tycker jag själv. Än att säga rörkoppling till kopparrör med stödhylsa eller liknande:p
Archive%5CProduct_images%5C86%5CLarge%5C86-636_l.jpg

Rörbockningsverktyget 169 kronor på biltema
Archive%5CProduct_images%5C86%5CLarge%5C86-054_l.jpg
 
Redigerat:
H
Heter hos mig klämringskopplling eller kona och mutter. Bockverktyget har jag redan. Räcker det att mata med 15 och gå av med 12 till elementen. Max 4 element per slinga.
 
hokanp skrev:
Heter hos mig klämringskopplling eller kona och mutter. Bockverktyget har jag redan. Räcker det att mata med 15 och gå av med 12 till elementen. Max 4 element per slinga.
Ja det var så det hette ja. Klämringskoppling, det får jag lägga på minnet. Har man väl lärt sig använda ett ord så är det svårt att byta;)

15 är lite i underkant för 4. 15 är max för 3 radiatorer om jag inte minns fel så 18 minst skulle jag satt
 
H
Då kan man kanske gå med 18 till det första och sedan förtsätta med 15 till de andra 3. Får kolla mer på detta.
 
Dra stammar med 22mm och gå av med 15mm för 1-2 radiatorer skulle jag föreslå :)
 
H
Kollade lite på rören som finns idag. Från pannan går det 22 mm. Dessa ansluts till 42 mm, kan det vara 1 3/4, vilka matar bostadsplanet. Hur det sedan delas vet jag inte. Rädd att jag får fel flöde med 22mm. Har då 2 stammar med 18 mm samt en 22 mm till golvvärmen. Blir en hel del som ska matas med 22 mm från pannan.
 
H
Hej

Hur ska man lämpligast göra då?
Se bifogad skiss.
Behöver jag ha en speciell shuntmotor/cirkulationspump för golvvärma 114 kvm?

Hur kopplar jag detta smartast?
Behöver man en styrning för att kunna bryta de olika kretsarna, tänker då med temostat och reglerventil.
 
  • Gilla
Nyrostad
  • Laddar…
H
Ingen som kan ge ett tips??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.