Macce skrev:
Jag kan rekommendera thinner i en burk under boet (Om du hittar det). Det är bra att göra det då man inte tänker vara i närheten en stund. Getingarna lämnar boet och flyr bort från thinneret (undrar hur det stavas i singular, bestämd form).
Jag har använd det med framgång flera gånger.

/m
...hmm bakläxa eller? ;)
 
gluecifer:

Getingar har instingten att flyga mot ljuset, när de skall ifrån någonting som håller dem fången. Den genomskinliga burken släpper igenom ljuset. Röret (ogenomskinligt) uppfattas därför inte som vägen ut.

När de skall in i burgen så går de på doften. De är heller inte rädda för att krypa in genom röret, kanske för att de tror att de kryper in mellan ett par stenar eller något. Det kan ju vara så att doften får dem att missa att de inte skall in där. De är dok väldigt känsliga för störningar precis när de skall krypa in.

Flugor gör likadant. Inte bin eller humlor, de är ointreserade av fällan.
 
Det finns ju även en variant av "fällan" där man tar en 1,5l PET-flaska som man borrar ett hål i korken, lagom stort för getingarna att komma igenom.
Sedan häller man i starkt blandad saft (ej light) till hälften i flaskan och ställer fram den ute.
Nu kommer getingarna att krypa in genom hålet och sedan kan de inte komma ut eftersom vingarna blir för stora för hålet.
 
Rostig_9000i_-88 skrev:
Det finns ju även en variant av "fällan" där man tar en 1,5l PET-flaska som man borrar ett hål i korken, lagom stort för getingarna att komma igenom.
Sedan häller man i starkt blandad saft (ej light) till hälften i flaskan och ställer fram den ute.
Nu kommer getingarna att krypa in genom hålet och sedan kan de inte komma ut eftersom vingarna blir för stora för hålet.
Vad är lämplig håldiameter? 7-8mm ?

Provade lite jakt också ifjol efter tips härifrån forumet.
Dammsugaren funkar bra, jag tyckte det var rätt kul att höra "skramlet" i slangen varje gång någon kom för nära ;D Avslutade varje sugstund med att suga i lite Myrr i påsen.

Det absolut bästa var dock att blåsa Myrr rakt in i boet med ett VP-rör. Packade ena änden av röret fullt med myrr (tryckte ner det i burken) och låste sedan ut ett moln på det ställe där getingarna kröp in. Lyckas man träffa rätt räcker det med "ett blås". Getingarna dör av Myrr 8)

Kom på en egen metod oxå - luftgeväret ;D 20-30 skott i boet räckte för att inte dom skulle störa mer :p

Hörde en historia om en gubbe (och djurvän) i en grannby som brukade flytta bon som satt olämpligt. Han satte helt enklet tummen i hålet, plockade försiktigt ner boet och satte upp det igen på en lämpligare plats innan han plockade bort tummen :surprised: Man undrar om det var brått därifrån när tummen togs bort ::)

Ett annat sätt är att ta hjälp av djurlivet. Både björn och räv gillar honung.
 
jaa du, du får kanske mäta en geting... ???
Jag skulle gissa att en 8'ans borr skulle vara lagom.
 
Ubbe skrev:
Ett annat sätt är att ta hjälp av djurlivet. Både björn och räv gillar honung.
Jag kör på ditt förslag. Jag bor i Stockholm. hur får jag tag på en björn alternativt en räv? ;D ;D ;D
 
brevik skrev:
Jag kör på ditt förslag. Jag bor i Stockholm. hur får jag tag på en björn alternativt en räv?  ;D  ;D  ;D
Du har väl Skansen i närheten ;), annars får du väl skaffa dig en getingslukande Bjärv. ;D
 
Myrr fungerar ypperligt om man ser var de svartgula (ej AIK) tar vägen.
Anticimex använder detta bl a. Strö ut myrr där de går in i huset så drar de med sig "myrret" in till boet 8)
 
Chao-Li skrev:
Stort tack för alla tipsen!

Jag börjar nog med Benghas tips. :)

Dammsugaren... Njaa, vet inte om jag vågar igen  :surprised:
Tjena! Tog dammsugaren i alla fall... La den precis utanför i ca 45 min. Sen en halv flaska radar i röret. Resten i ingångshålet. Kollade påsen efter 2 dagar. Allt blev som önskat... :)

Tack igen för alla tips!
 
Om man har det besvärligt på vinden under pågående jakt kan jag tipsa om att släcka och tända lyset. Detta funkar iallafall på humlor.

Av någon anledning så faller humlor till marken när man släcker lyset. Riktigt komiskt faktiskt, när 50 humlisar synkront faller i backen.....

Kanske är det dom som orienterat sig mot lyset som dimper i backen, konstigt men effektivt är det iallafall....
 
Det mest irriterande med vårt hus är att det inte finns insektsnät bakom takfoten. Sånt gör tydligen inte Trivselhus med sina kåkar nuförtiden, jag ringde och gnällde som fasen då huset är nytt när jag upptäckte att det inte sitter nät bakom.
 
MathiasS skrev:
Om man har det besvärligt på vinden under pågående jakt kan jag tipsa om att släcka och tända lyset. Detta funkar iallafall på humlor.

Av någon anledning så faller humlor till marken när man släcker lyset. Riktigt komiskt faktiskt, när 50 humlisar synkront faller i backen.....

Kanske är det dom som orienterat sig mot lyset som dimper i backen, konstigt men effektivt är det iallafall....
:surprised: ??? ;D ;D

HAHA, har aldrig hört talas om detta!

Men det påminner lite om getterna från USA (tror jag det var), som kallas för "fainting goats".
När denna speciella ras blir exalterade/skrämda så svimmar de för några sekunder och sedan vaknar de igen.
Bonden som hade dessa gick ut i hagen bland djuren och fälde upp ett paraply lite snabbt och "poff" så ramlade nästan alla djur direkt.
Det finns en film på nätet med detta för den som orkar googla.

Edit: http://www.wimp.com/fainting/
 
I morse när jag ställde dit stegen åt sotaren som skulle komma idag lyfte en svärm av getingar från sitt bo under teglet. Precis där stegen ska luta emot, såklart.
Ååååkey, tänk snabbt. Detta gillar inte en sotare...
Då byggahusforumet är min bästa vän fick jag såklart goda råd, som raskt omsattes i praktik:
http://web.telia.com/~u19511076/bilder/getingar.jpg
Sotaren blev väldigt tacksam :D
Däremot avstod jag från radar in i dammsugaren pga explosionsrisken, på sprayburken står det "mycket brandfarligt". En bekant har sprängt en dammsugare då han under bilstädning "råkat" suga upp lite bensindräll. Han stod där med bara slangen kvar och tjutande öron, och påsen hängde i ett träd...
 
Lurvnos .. hahahah .. det var det skönaste jag sett på länge :)
 
Lurvnos skrev:
I morse när jag ställde dit stegen åt sotaren som skulle komma idag lyfte en svärm av getingar från sitt bo under teglet.  Precis där stegen ska luta emot, såklart.
Ååååkey, tänk snabbt. Detta gillar inte en sotare...
Då byggahusforumet är min bästa vän fick jag såklart goda råd, som raskt omsattes i praktik:
[länk]
Sotaren blev väldigt tacksam  :D
Däremot avstod jag från radar in i dammsugaren pga explosionsrisken, på sprayburken står det "mycket brandfarligt". En bekant har sprängt en dammsugare då han under bilstädning "råkat" suga upp lite bensindräll. Han stod där med bara slangen kvar och tjutande öron, och påsen hängde i ett träd...
Haha, skön bild ;D
Kul att man kan bidra med tips som man får se omsatta i praktik.
...Förresten, du råkar inte hålla på med EL (tyckte att jag såg en isolerad stång som håller i slangen)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.