Hejsan
Har en Motorola VIP 1910-9 Digitaltv box och en Samsung Lcd LE40R51B tv. När man har på tv är det jättesvårt att få kontakt med boxen och man måste nästan stå 30 cm från boxen. Efter ett tag kan man backa lite grann men den fungerar fortfarande väldigt dåligt. Stänger jag av tvn å trycker på fjärren till boxen ser man att den blinkar och fungerar hur bra som hellst. Vad är fel. Har fått 3 nya boxar av Telia men ingen fungerar.
Snälla Hjälp
//Viktor
 
Motorolas boxar är allmänt dåliga på att ta emot sin fjärrkontroll. Fjärren är väl troligtvis för svag. Så i det här fallet tror jag inte det är fel på boxen utan att det är lysrören i tvn som överröstar de infraröda strålarna från fjärren.

Flytta på boxen relativt till tvn.
 
Redigerat:
underbart med snabba svar. har provat att flytta boxen både över under tv samt åt sidorna men inget hjälper. Är inte dirkekt med på vad du menar med " att det är lysrören i boxen som stör de infraröda strålarna till boxen"

Tack så länge
 
nu förstår jag va du menade. misstänkt felskrivning. Frågan e var man bäst placerar boxen jämfört med tvn??
 
En lcd-tv har lysrör för att producera ljuset till bilden du ser. Fjärrkontrollen sänder också ljus fast i det infraröda spektrumet som vi människor inte kan se. Men det är dock ändå ljus som kan störas av annat ljus.

Som att tända en ficklampa i ett ljust rum. Den syns knappt. Men släcker man ljuset i rummet så syns ficklampan mycket bättre.

Så det är det jag menade med att tvn "stör" fjärrkontrollen. Det kan räcka med att sänka ljusstyrkan på tvn för att det ska fungera tillfredsställande.

EDIT: Ok, vi skrev om varandra. Jag skrev fel i mitt inlägg och rättade det. Därav misstolkningen. F-låt.
 
Redigerat:
Sen vi flyttade och bytte från Com Hem (Samsung Box) till Telia (Motorola box) så har vi också detta problem, det intressanta är att det är värst de första minuterna efter uppstart då är det helt omöjligt att styra boxen från soffan. Sen när den "värmt upp" blir det bättre. Har inte fått tummen loss att programmera fjärren i min multifjärr för att se om det blir bättre. Vi har förresten samma TV och allt står i samma bänk som innan så om det är TVn som "stör" ut boxen då är det en jävla skitbox, för ingen annan produkt störs ut (förstärkare, dvd, xbox, dator). Har ingen LED-TV utan an "vanlig" LCD. Sen är detta ju inte det enda problemet med Telias/Motorolas skräpmottagere, t.ex. att det tar 5 minuter att kallstarta den, men det är väl en annan tråd.
 
Redigerat:
har provat att sänka ljusstyrkan och vid första anblicken känns det som det fungerar. utvärdering sker. Tack så länge
 
Nu är jag inte hemma vid min box så jag kan inte prova, men det borde gå att filtrera bort ljuset genom att sätta en liten bit polyesterplast (klipp från en sopsäck eller vanlig matkasse med svart tryck) framför "ögat" på boxen.

Vanligt ljus går inte igenom, men polyester är praktiskt taget transparent för IR.

Skickar TVn ut IR-ljus så hjälper givetvis inte detta trick, men det kan kanske vara värt ett försök.
 
AnneFi
vi har också jätte problem med vår motorola box och den står i ett skåp snett under vår plasma tv. Glasdörren för skåpet kan vi aldrig stänga för då fungerar det inte alls.
 
C
Prova att se om det funkar bättre med tv:n avstängd, då vet ni ju åtminståne att det är det som är felet.

Den uppenbara följdkommentaren "hur ska man då se om det fungerar?". Well, prova att stänga av den och se om lampan blir röd.
 
AnneFi
vi har inte direkt problem att stänga av och sätta på boxen. konstigt nog går det precis som man vill.
 
Givetvis kunde man önska att boxen var bättre, men nu har man ju inget att välja på så två förslag på lösningar:
*LED-TV
*Universalfjärr som skickar RF och har en omvandlare från RF->IR i skåpet där boxarna står, då behöver man inte ha dörren öppen eller ens vara i samma rum.
 
C
Tror lysdioden blinkar till lite när man trycker på dom andra knapparna också..

LED-TV är också LCD-TV med en annan ljuskälla: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=257270
Finns ingen garanti för att det ljuset skulle störa mindre.

Ett tredje förslag på lösning: annan box. Telias hårddiskbox kanske funkar bättre med fjärren, och det är billigare än att köpa en ny TV iaf, dessutom har den en massa balla finesser...

Ett fjärde förslag: annan digital-TV-leverantör. Inser problemet med bindningstider och grejer dock.
 
Ett lysrör ger ifrån sig ljus över ett brett spektrum http://techon.nikkeibp.co.jp/article/HONSHI/20061128/124557/tf_fig1.jpg

Dom vita leds man använder för belysning fungerar ungefär på samma sätt, man låter ett fosforlager avge ljuset. i LED-tv används numera nästan uteslutande RGB-leds, dvs man har grupper om tre LED's, Dessa avger endast rött, grönt och blått ljus. Kombinationen av detta blir vitt för ögat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Light-emitting_diode#RGB_systems
http://en.wikipedia.org/wiki/LED-backlit_LCD_television
 
mrfrenzy skrev:
Ett lysrör ger ifrån sig ljus över ett brett spektrum [länk]
Då borde sopsäcken fungera. Vore kul om någon kunde prova. Jag har tjockTV..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.