empire skrev:
Väcker tråden till liv igen,

Bagas minireningverk har jag installerat för 3 år sedan, har bara varit problem med den från första månaden (strumpan sätter igen) inte så kul att var och varannan dag sticka ner skallen i trumman och ta loss strumpan för rengöring. Det hjälper inte heller att öka mängden flockningsmedel som för övrigt kostar 1200sek 25l. Svar som man får från Baga om det här verkligen skall vara så här så skyller dom bara på för hög järnhalt i vattnet eller något annat.

Har du fått ordning på problemen? Har du efterpolering? Biomoduler eller tank? Driftkostnader?
 
empire skrev:
Väcker tråden till liv igen,

Bagas minireningverk har jag installerat för 3 år sedan, har bara varit problem med den från första månaden (strumpan sätter igen) inte så kul att var och varannan dag sticka ner skallen i trumman och ta loss strumpan för rengöring. Det hjälper inte heller att öka mängden flockningsmedel som för övrigt kostar 1200sek 25l. Svar som man får från Baga om det här verkligen skall vara så här så skyller dom bara på för hög järnhalt i vattnet eller något annat.

Tråkigt att höra! Har du fått ordning på problemen? Har du efterpolering? Biomoduler eller biotank? Letar själv efter ett minireningsverk efter att blivit tvingad av kommunen men det verkar vara en djungel. Baga verkar stora och ligga bra till prismässigt.
 
Jag kan vara helt ute och snurra nu....men hade inte BAGA tidigare 2 olika modeller, ett som då kallades Baga Easy och ett som kallades minireningsverk, men att minireningsverket är bortplockat från marknaden och Baga Easy är vidareutvecklat istället?
 
Hej på er.
Mitt första inlägg här.
Jag har själv ett IFÖ minireningsverk som faktiskt krånglat
en hel del under de 5 år den varit i drift.
Så sett så har IFÖ hanterat servicen väldigt bra.....men nu har jag blivit något orolig då jag fått veta att avdelningen för minireningsverk har blivit uppköpta av Baga AB.
Samt att teknikern, Lennart som hjälpt mig en hel del inte är med i den nya organisationen.
Service avtalen med Stockholms o Göteborgs kontoren löper ut nu i december....vad händer sen ?
Kanske blir bättre..eller ?

Ha de
 
Alla minireningsverk kan krångla har jag erfarit, speciellt om de inte trimmats in från början av enreprenören eller användaren. Även så kan det bli galet om man helt glömmer bort grejerna efter en tid. Det gäller att ha serviceavtal på såna, är att starkt rekommendera att fråga vad det innebär för att sköta sakerna.
 
Vet en granne som struntade helt i anläggningen (tror det var Vi puts eller nåt) Han trodde det gick utan att bry sig.. Han hade egentligen ett långt schema med grejer han borde gjort.. istället fick han problem som han fortfarande 1/2år senare håller på med att lösa.
 
ursäkta det sena svaret.
Det blev evergreen solutions BC8 tillslut. Funkat klockrent i 2,5 år. Servicekostnaden ligger på 1900/år, sedan tillkommer slamtömning en gång per år om man inte vill göra det själv. Luftpumpen drar knappt nån ström.
 
Kul med en tråd som pågått så länge! Vi resonerar så här när det gäller Minireningsverk - Den med enklast teknik bör krångla minst och då blir det utan tvekan Ecobox från SEAB. Deras nya S1:a har utvecklats ganska ordentligt sen förra modellen och är så vitt vi har kunnat hitta enda verket med biologisk rening. Nu har vi redan beställt, men är det någon som känner till något annat verk med biologisk rening?
 
verkar extremt lik en BC8 som jag har. liknande uppbyggnad av zoner mm. Försöker hitta vad som menas med "biologisk rening"? Används något speciellt biologiskt fällningsmedel?
Fruktansvärt dålig dokumentation på websidan(eller så är jag dålig på att hitta), förstår inte vad elen går till? Är det en luftpump som sköter cirkulationen eller är det nån sorts "visp"?
/magnus
 
@Magnus: Var hittar man mera information om BC8? Finns det någon hemsida tillverkaren har?
 
Alla minireningsverk på marknaden är biokemiska, dvs använder både biologisk nedbrytning och kemisk fällning. Det kemiska steget består i att fälla fosfor, vanligen med hjälp av aluminiumpolyklorider eller järnsulfat. Det som skiljer EcoBox från övriga är att de inte använder flytande kemi utan istället använder sig av en kassett med Polonite, ett slags alkaliskt bergskross som binder fosfor.

Det biologiska steget består dels av slamfällningen och dels av stimulerandet av kvävenedbrytande bakterier. För att stimulera bakterierna i sista skedet tillför man syre genom att pumpa in stora mängder luft via biomoduler där bakterierna frodas i den så kallade biohuden.
 
@bondsnickeri: www.evergreensolutions.se men deras server verkar ligga nere för tillfället. Googlar man lite så verkar det som om evergreen och biorock har nåt sorts sammarbete på gång. Kanske är det nåt nytt verk i stil med ecoboxen med nån integrerad lösning? i dunno.

@joflopp:låter fiffigt med en kasset istället för flytande kemi antar jag, även om den, som det verkar, ska bytas emellanåt.
Mycket riktigt så använder mitt verk aluminiumpolyklorid som flytande kemi. Jag har ju dessutom en efterföljande stenkista och jag antar då att kassetten är nån sorts komprimerad infiltration? Annars verkar det vara samma grej med luftpumperiet i de två verken. Kul att utvecklingen går framåt. Hoppas bara att kommunerna hänger med :) Min erfarenhet är att de är sega med att lita på "nya" uppfinningar som har med avlopp att göra.
 
@maggilee: Jo, det behövdes en del förklarande för kommunen då de snöat in på infiltration trots att en sådan lösning bryter mot kraven på mätbarhet (hur och framför allt var mäter man att vattnet är renat i en infiltrationsbädd), har en bättre rening av främst bakterier och är en långsiktigt billigare investering. Men jag fick både hjälp av Ecotechs personal som ringde upp kommunen och ett produktblad som hjälpte ansökningsjobbet.

Enkelheten, tillsammans med ett lågt pris och bra effekt gjorde att vi valde Ecobox S1:an. Däribland lösningen med fosforfällan i den upplyftbara säcken som är hur smidig som helst!
 
Vi startar med grävning av avloppssystem på måndag. Vi har arbetat med planering och granskning av offerter i 3 år nu så det ska bli skönt att komma igång.

Vi har valt Biovacs lösning och vi är 10 hushåll som har gemensamt system. Allt som allt blir det 50.000 per hushåll.

Detta ingår:
-Minireningsverk 320.000
-Hus till reningsverket
-Grävning
-Rör

Vi gör mycket av arbetet själva.
 
Jag är i behov av ett reningsverk för permanentboende och har tittat på de flesta på marknaden. Lockades av EcoBox Small S1, men eftersom den ännu inte är oberoende testad ville inte Enköpings kommun godta den som lösning. Nu funderar jag på BC8 eller WehoPuts 5 med tonvikt på den senare då den har möjligheter för egen slamhantering.
Synpunkter på dessa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.