Vi ska bygga ett Tärnsjö i tegel och garage med Staffanstorpskontoret och är precis i startgroparna. Ni som har byggt med Eksjöhus, hur tycker ni att det har funkat, har de varit proffsiga och tillmötesgående hela vägen? Åtgärdat fel osv?

Vad ska vi tänka på runt val/tillval och annat, några bra tips till en nybörjare? ;)

Alla råd är varmt välkomna!
 
Jag vet inte hur det är nu, men mitt första hus var ett Eksjöhus byggt 75. När jag sålde det sa besiktningsmannen (som f.ö. var väldigt noggrann, vände på takpannorna t.ex.):
"Är det ett Eksjöhus? Det är kvalité det, man hade t.ex. länge råspont i väggarna."
Varpå jag kunde meddela att visst är det råspont i alla väggar.
Jag hoppas att traditionen hos Eksjöhus lever kvar, men som sagt jag vet inte. Du får avvakta tills du får in några med nyare erfarenheter.
Sedan är det ju viktigt att den som sätter upp huset är noggrann också. Hur bra det än är gjort från fabrik går det ju att sabotera med dålig grund, slarvig uppsättning o.s.v.

/DonMartin
 
Vi bygger ett Eksjöhus (Trend Valm)och allt har gått bra. Flyttar in om några veckor. Allt verkar vara av bra standart och kolla bara takfotsskivorna som är Isovers isolerade istället för board som så gott som alla andra leverantörer har.
Håller med DonMartin att det viktigaste är att byggmästaren är seriös och bra. Vi bygger med den byggmästaren som nästan bygger alla Eksjöhus i Jämtland och det känns bra. Otroligt seriös och dukgtig vad jag sett hittills.
En sak som jag tycker du ska överväga är extra isolering i plattan. Eksjöhus är nästan ensam med att köra bara 200mm. Jag valde till 100mm extra. Det kan vara speciellt viktig om du har fjärrvärme med FTX. Har du bergvärme kan det ta lite längre tid att räkna hem.
Förbered med "Fiskben" under huset för radon om det finns i området.
Ordna friskluftintag för kamin i plattan även om du inte ska ha kamin. Ångrar du dig blir det besvärligt att få friskluft till kaminen.

Men Eksjöhus har även brister tycker jag. De kör fortfarande med genomgående reglar i väggarna och bryter inte köldbryggan med en liggande 2"2" som de flesta andra leverantörer gör.

Dessutom drog de drog 30000kr när jag valde bort bergvärmen mot Fjärrvärme. Var in i en liknande Eksjöhus villa och tyckte värmepumpen väsnades.
 
FieroGT skrev:
Vi bygger ett Eksjöhus (Trend Valm)och allt har gått bra. Flyttar in om några veckor. Allt verkar vara av bra standart och kolla bara takfotsskivorna som är Isovers isolerade istället för board som så gott som alla andra leverantörer har.
Håller med DonMartin att det viktigaste är att byggmästaren är seriös och bra. Vi bygger med den byggmästaren som nästan bygger alla Eksjöhus i Jämtland och det känns bra. Otroligt seriös och dukgtig vad jag sett hittills.
En sak som jag tycker du ska överväga är extra isolering i plattan. Eksjöhus är nästan ensam med att köra bara 200mm. Jag valde till 100mm extra. Det kan vara speciellt viktig om du har fjärrvärme med FTX. Har du bergvärme kan det ta lite längre tid att räkna hem.
Förbered med "Fiskben" under huset för radon om det finns i området.
Ordna friskluftintag för kamin i plattan även om du inte ska ha kamin. Ångrar du dig blir det besvärligt att få friskluft till kaminen.

Men Eksjöhus har även brister tycker jag. De kör fortfarande med genomgående reglar i väggarna och bryter inte köldbryggan med en liggande 2"2" som de flesta andra leverantörer gör.

Dessutom drog de drog 30000kr när jag valde bort bergvärmen mot Fjärrvärme. Var in i en liknande Eksjöhus villa och tyckte värmepumpen väsnades.
Fick det att låta som om avdraget var negativt, men det menar jag givetvis inte
 
Ingen som ska eller har byggt Solängen 1 plans nyfunkis från Eksjöhus?
 
Hej, vi byggde villa Lyckan funkis vinkel utanför Gbg. Allt har väl nästan gått som man förväntat sig. Men när det började bli dags för besiktningen så började man märka alla små slarvfel och slarv. Även på utsida panel under elskåp så är det fel från fabrik, men det ursäktar Eksjöhus sig med att det har det varit på flera hus och de har ju gått igenom besiktningen.Jag är rätt nöjd med huset men inte med entreprenaden.Det va ett företag från Onsala.
 
F Fralle skrev:
Hej, vi byggde villa Lyckan funkis vinkel utanför Gbg. Allt har väl nästan gått som man förväntat sig. Men när det började bli dags för besiktningen så började man märka alla små slarvfel och slarv. Även på utsida panel under elskåp så är det fel från fabrik, men det ursäktar Eksjöhus sig med att det har det varit på flera hus och de har ju gått igenom besiktningen.Jag är rätt nöjd med huset men inte med entreprenaden.Det va ett företag från Onsala.
Onsala grävarn??
 
M Martinsäv skrev:
Onsala grävarn??
mmmmmmm har också byggt ett Eksjöhus i norra Halland där denne entreprenör gjort jobbet, verkar vara ett familje entreprenörskap, snickaren är bror med grävaren, den loje elektrikern är svärson till någon av dem osv.
Överhuvudtaget inte alls nöjd med det utförda arbete, de menar att man inte kan räkna med att ett så pass billigt golv som ingår ska passa i skarvar och att man inte ska klaga på om det är nivåskillnader på dem, att det är hack och hål efter verktyg verkar de tycka att man ska godta och de är inte speciellt villiga att åtgärda det. Den målare som de tagit in är under all kritik, det var något av det värsta jag har sett, han skyller dåligt målade väggar, ojämn fog, målade lister med annan färg, olika färg på väggar, dålig spackling på att han blir hemmablind när han jobbar? Till saken hör att han tog med sin thai fru som också målade? de bestämde sig helt sonika för att ta med sig husvagnen och campa på vår uppfart en torsdag -måndag, använda vår byggel till sin husvagn. Undrar om denna hustru gjort sin gesällbrev i målning om nu detta finns?

Om någon funderar över att bygga med Eksjöhus i Göteborg med omnejd, överväg att inte ta med entreprenaden utan om ni kan gör det själv eller ta in annan för det arbetet.
 
Byggde med Eksjöhus 2014 norra Halland, gjorde visserligen en del arbete själva(målning golvläggning +lister) men fick bra kontakt med hantverkarna som kom med en hel del bra tips samt lånade ut specialverktyg till vissa moment. Innan besiktning fick jag till och med hjälp att fixa till några märken i golvet som jag själv orsakat under byggtiden.

Elektrikern lämnade väl en del att önska vad det gällde bemötandet och kaklet monterades av en lärling, vilket märks, men det är inga fel, bara inte helt perfekt.

Så över lag var vi nöjda då, men det gäller nog att ha lite tur med vilket arbetslag som bygger just ditt hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.