Hej
Jag är i planeringsstadiet till ett litet miljövänligt "passivhus" (ca 60m 2). Jag hade tänkt beställa det av enkelrum.se när tiden är mogen. Detta företag bygger och lyfter det färdiga huset på plats. Tills det är dags planerar jag hur jag ska modifiera det. En viktig del är då isoleringen. Originalutförandet använder glasull, vilket jag inte vill ha. Tittade länge på hampa, men priset skulle bli helt orealistiskt för mig, tanken med ett litet boende är delvis att det också ska vara relativt billigt.
När jag söker på alternativ hittar jag ungefär ett sätt att benämna "isoleringskvaliteten" per material, så det blir svårt att jämföra. Vissa hävdar att R- och U- värden är föråldrade och missvisande etc, och att lambdavärden inte tar hänsyn till vind mm.

Så vad jag saknar är en överblick på de naturliga materialen i pris och prestation, beräknat på lämplig(?) isoleringstjocklek, vilket är varför jag nu ber om det här. :)
Lin, fårull, cellulosa, hampa (billig) och andra jag ännu inte upptäckt är bra kandidater.
Hade tänkt ha ett grönt tak som ju också isolerar, hur mycket takisolering bör jag då räkna med?

Jag skulle kunna tänka mig att bredda isoleringen om det krävs, det viktigaste är ju att huset inte "läcker" värme och pengar. Man tycker att det borde finnas en begagnatmarknad eller liknande för dylika produkter- Att köpa allt splitternytt är ju en tornado för plånboken... Jag antar att det finns många saker jag ännu inte tänkt på som kan få ner kostnaden.

Så, jag tar gärna emot mer erfarna tankar under denna posten. Tack på förhand.

EDIT: En annan sak är flamskyddsmedlet. Jag läste att Borsalt är katastrof för jorden, så vad kan man använda istället?
 
Redigerat:
Det är sant att lambdavärdet eller U-värdet inte säger allt, men är det bara fråga om att jämföra olika sorters isolering och deras isolerförmåga så är lambdavärdet det du skall titta på. U-värdet kan räknas fram från lambdavärdet och tjockleken.

Jag tror inte att det finns någon stor marknad för begagnad isolering. Särskilt inte av naturmaterial Jag har hört talas om att man ibland använder gammal isolering eller spill av isolering till lösull, men då är det fråga om mineralull som du inte ville ha. Naturmaterialen är väl relativt ovanliga idag.

Erik
 
Glöm inte fönstren, där den största värmeförlusten finns.
Exempel fönster med u-värde 1 motsvarar cirka 4 cm glasull.
Finns idag fönster ner mot u0.5 och u0.7 med karmen.
Nackdelen när man kommer ner i dessa värden är man lätt får kondens på fönstren.
 
Det är trist att så lite forskning görs på den viktigaste saken efter mat och kläder för människor nämligen bostad!

byggfysik består av tex isolering och man borde helt riktigt sätta upp en tabell med alla tillgängliga isoleringsmatrial där man listar alla för och nackdelar samt egenskaper

olika typer av jämförelser som lamda eller my ger inte mycket eftersom i en makromodell så finns det alltid dörrar och fönster etc som ger dimensionerande påverkan...

saker som värmekapacivitet och fuktupptagning vind och ljudegenskaper..brand blir viktigare än % av värmeledning ..tex bortser den rådande svenska modellen för isolering helt frän strålningsförluster
 
user957 skrev:
Hej
Jag är i planeringsstadiet till ett litet miljövänligt "passivhus" (ca 60m 2). Jag hade tänkt beställa det av enkelrum.se när tiden är mogen. Detta företag bygger och lyfter det färdiga huset på plats. Tills det är dags planerar jag hur jag ska modifiera det. En viktig del är då isoleringen. Originalutförandet använder glasull, vilket jag inte vill ha. Tittade länge på hampa, men priset skulle bli helt orealistiskt för mig, tanken med ett litet boende är delvis att det också ska vara relativt billigt.
När jag söker på alternativ hittar jag ungefär ett sätt att benämna "isoleringskvaliteten" per material, så det blir svårt att jämföra. Vissa hävdar att R- och U- värden är föråldrade och missvisande etc, och att lambdavärden inte tar hänsyn till vind mm.

Så vad jag saknar är en överblick på de naturliga materialen i pris och prestation, beräknat på lämplig(?) isoleringstjocklek, vilket är varför jag nu ber om det här. :)
Lin, fårull, cellulosa, hampa (billig) och andra jag ännu inte upptäckt är bra kandidater.
Hade tänkt ha ett grönt tak som ju också isolerar, hur mycket takisolering bör jag då räkna med?

Jag skulle kunna tänka mig att bredda isoleringen om det krävs, det viktigaste är ju att huset inte "läcker" värme och pengar. Man tycker att det borde finnas en begagnatmarknad eller liknande för dylika produkter- Att köpa allt splitternytt är ju en tornado för plånboken... Jag antar att det finns många saker jag ännu inte tänkt på som kan få ner kostnaden.

Så, jag tar gärna emot mer erfarna tankar under denna posten. Tack på förhand.

EDIT: En annan sak är flamskyddsmedlet. Jag läste att Borsalt är katastrof för jorden, så vad kan man använda istället?

Det du kan göra är att riva cellulosa från returpapper efter torkning men jag håller inte med om problemen med borsalt för vid nästa rivning så kan det gamla isoleringsmatrialet återanvändas utan att borsaltet går förlorat.


fördelarna med returfiber isolering av cellulosa(borsaltad!) är en hel massa...
1.bra isolervärde men inte bäst
2.bra fuktegenskaper högre absobtionskoeff än trä..bra för då kan du reparera ev skador lätt.
3.bra vindegenskaper kyls inte ut lätt..
4.bra ljudegenskaper
5 bra värmekapacivitetsvärde bättre än dom flesta
6.bra miljövärden för cellulosan
7.billigt
8.fantastiska möjligheter att få en billig applicering och komplettering
9.kompatibel med all annan isolering
10.ger inga problem för människor vid montering
11.inga råttbon,insekter
12 mekaniskt bra liten måttförändring över tid och vid vibration
13 reparationer blir lättare bara att torka och använda på nytt om olyckan inträffar
14 går att använda i genomsläppliga konstruktioner
15
 
Nu blir jag nyfiken. Vad har isoleringens värmekapacitivitet för betydelse? Det talas ibland om nyttan med tunga väggkonstruktioners värmelagrande egenskaper, men själva isoleringen kan väl inte lagra speciellt mycket?

Byggarätt, menar du med punkt 11 att varken gnagare eller insekter trivs i cellulosaisoleringen? På min vind ligger ecofiber och det verkar flugorna trivas i.

Erik
 
Tack för era svar.
Det är sant att man kan återvinna isoleringen efter bruk, och något jag vill sikta på att göra om jag lever vid tillfället för avyttrandet :)
Värre hade ju varit om huset skulle stå kvar inför vädrets makter efter min tid och då återgå till jorden, eller om det inte finns en andrahandsmarknad för isolering vid den tidpunkten. Antar att det är en risk man får ta, eftersom man inte har en kristallkula.

Ekofiber/ tidningspapper verkar för mig ett vettigt alternativ med tanke på mina krav och förutsättningar. Jag lyckas dock inte hitta några prisuppgifter, vad brukar det ligga på per m2 boendeyta eller m3 isolering? Hampan jag tittat på låg på 20kr/Kg (!), och med tanke på att jag vill sikta på passivhusstandard är det inte genomförbart. Jag har dock en lite rosenrosa syn på just hampa, vilket är varför jag hängt upp mig på det.

En tanke jag hade var att det mesta finns i Tyskland. Skulle man kunna handla billigare/bättre därifrån, och sedan bara anlita någon att få det på plats? Borde väl vara ett ganska vanligt tillvägagångssätt? Får lära mig tyska först dock.. :)

En annan sak jag började berätta i förra posten är att jag tänkt ha ett levande grönt tak, samt gröna ytterväggar. Dessa väggar består av stålvajrar som bekläs av levande städesgröna klätterväxter. Detta skapar ett regenerativt skal runt byggnaden med en luftspalt mellan växten och väggen som fungerar som en buffert för vind och temperaturdifferenser. Naturligtvis får ytterväggen vara anpassad för angrepp från rötter etc. Läs mer om detta på www.vegtech.se, en mycket bra sida.

Vad gäller läckage via fönster, dörrar samt strålning är detta betydligt lättare för mig att greppa. Fönster skulle jag vilja satsa på de "vacuumfyllda" varianterna som börjat dyka upp (men samma sak där- priser saknas). Annars tror jag det finns vettiga alternativ. Samma gäller dörrar.

Värmeförlust via strålning skulle jag kunna tänka mig motverkas med (jag tror att det kallas) PE- folie. Dvs sådant folie man har under madrassen när man campar för att reflektera tillbaka den förlorade kroppsvärmen. Man har det också i s.k. chockfiltar efter samma princip. Sådant skulle man kunna sätta upp i ett eller två lager. Kanske ett närmast innerväggen, och ett närmast ytterväggen. Skulle ju kunna bli frågetecken angående isoleringens "andningsförmåga" då? Det är inte särskilt dyrt vad jag sett och kanske kan det med fördel användas i både golv och tak också?

Jag tror att jag svarat på samtliga kommentarer nu, fler är mycket välkomna. Behöver ta mig igenom denna djungel...
 
Värmen strålar inte genom väggarna i någon relevant omfattning. Strålar gör det genom fönstren. Värmestrålning uppför sig ungefär som ljus. En spegelblank yta strålar inte ut lika mycket som en mattsvart. Den absorberar inte heller utifrån kommande strålning lika bra. Det är yttersta skiktet som bestämmer.

En riktigt dåligt isolerad vägg skulle möjligen släppa igenom lite mindre värme om den var blank på båda sidor. För att detta skall fungera måste dock ytan vara blank Sätter du panel eller tapet på är hela effekten borta. Lika lite som man kan spegla sig i en tapetserad spegel kan folie inne i väggen hålla värmen inne. Är väggen bra isolerad strålar den i alla fall bara marginellt.

Erik
 
Ok tack för det svaret Erik. Då undrar jag ju förstås hur det fungerar med foliefiltar som man lägger mellan sin sovsäck och sitt liggunderlag i campingtider. Det måste vara samma princip? Och de ska ju enligt erfarna fungera utmärkt... Så jag får nog inte ihop 2 och 2 här. Det är ju IR- strålningen (= värmen) som reflekteras genom tyg, dun mm.
De säger att man förlorar största delen av sin kroppsvärme mot underlaget (även fast värme stiger), vilket får mig att tänka på hur stora paralleller man kan dra till hus när det gäller detta? Hur mkt golvisolering lägger man exempelvis i ett hus?

Sen är ju IR- strålning inte ljus, så att jämföra med ljus kanske är lite "nja..."? I och med att strålning utanför synligt spektrum har olika penetreringsförmåga (jfr radioaktivitet, UVA, UVB, UVC mm) så är jag ju benägen att tro att en folie skulle kunna ha effekt. Men IR är å andra sidan långvågigt så penetreringsförmågan borde vara ganska låg, rent rationellt tänkt. Kanske hade den endast gjort nytta precis bakom innerväggen (om man inte vill ha den PÅ väggen inomhus)?
Du har säkert rätt, men jag vill ändå byta lite tankar med dig :)
Är helt med dig angående strålning genom fönster däremot.


För övrigt har jag snubblat över en tråd om halmbalshus och fick en chock när jag insåg att det gjorts i Sverige. De exempel man ser på nätet är annars ofta från Kalifornien eller Australien, och då tänker man genast "yeah right" att det skulle funka i Sverige. Men det låter mycket intressant, och för er som inte sett det bifogar jag en länk.
De innehåller ju egentligen precis vad jag behöver. Lågt pris och kraftig isolering. Men efter att ha läst denna e-boken verkar det som att halmbalarnas få svagheter kan elimineras genom att använda hampahalmbalar - och cirkeln ang hampa är sluten! :D
Dessa svagheter skulle då vara att halm kan vara svagt för insekter/ gnagare/ mögel under olika förutsättningar, men där är hampa bättre eftersom det innehåller en liten men tillräcklig mängd naturliga insekti- och fungicider. Dessutom tror jag inte att små gnagare skulle må bra av att tugga det... Sådana balar måste man ju bara kunna hitta i Tyskland, för där är de betydligt mer progressiva än Sverige på det området.
För övrigt har bambu liknande egenskaper, men det sparar jag nog till parketten ;)

Feed me your thoughts.
 
Det är väl en definitionsfråga om IR-strålning är ljus eller inte. Det uppför sig likartat som synligt ljus i alla fall. Håller du handen ovanför en varm spisplatta så känner du värmen stråla mot handen. Håller du ett ark papper mellan handen och plattan så absorberar pappret den mesta värmen och du känner att värmen som når handen minskar markant. Håller du ett ark aluminiumfolie mellan handen och plattan så reflekteras det mesta av värmen tillbaka och du känner att värmen som når handen minskar markant. Skillnaden mellan dessa två fall är att pappersarket värms upp mer än folien. har du både folie och papper så blir det reflektion om folien ligger underst och absorption om folien ligger överst.

För att värmetransport skall ske genom strålning krävs en temperaturdifferens. Är väggen så dåligt isolerad att den är mycket kallare än rumsluften kan värmeövergången genom strålning minskas genom att väggarnas yta är spegelblank. Är däremot väggarna bra isolerade håller de i stort sett samma temperatur som luften och möblerna i rummet varvid de strålar ut lika mycket som de absorberar.

Man brukar prata om U-värde för hus. Energin som flödar ut ur huset anses då vara linjärt proportionell mot temperaturdifferensen mellan ute och inne. Om en betydande del av värmen försvinner genom strålning är detta inte sant. Därav drar jag slutsatsen att eftersom U-värde anses vara ett relevant mått på en byggnads isolering så sker inte en betydande värmetransport genom strålning.

Att värme stiger gäller vid en tredje typ av värmetransport, nämligen konvektion. Konvektion kan ske i gaser och vätskor, men inte i fasta material. När du ligger i en sovsäck så trycker du ihop dunet som du ligger på varvid detta förlorar mycket av sin isolerande förmåga. Därför försvinner mycket värme nedåt och därför är det viktigt med ett bra liggunderlag. Jag känner mig skeptisk till nyttan med foliefilt mellan sovsäck och liggunderlag, men det kanske är bra. Sovsäcken är ju i alla händelser mer genomsläpplig än en husvägg.

Konvektionen ser till att luften i ett rum som värms med element är varmare närmast taket än närmast golvet. Därför är isoleringen inte lika viktig i golvet som i taket. Om man har golvvärme så upphäävs detta tillstånd och det blir viktigt med isolering i golvet också.

Erik
 
Oavsett material man väljer är det ju avgörande hur länge man planerar att bo i stugan eller vistas där och hur den kommer att värmas.

Enkelt uttryckt. Ju längre du planerar att bo där och hålla huset uppvärmt, desto lönsammare är det ju att lägga ner mer pengar på de material du vill ha.

Jag räknade själv på olika naturisoleringar och fönstertyper inför mitt bygge och det är klart mycket dyrare att välja exempelvis lin.

Eftersom jag byggt ett fritidshus som inte värms året runt, landade jag i att helt enkelt välja billigare glasfiber och fönster. Att gå på en dyr isolering (lin) och riktigt bra fönster, skulle inte betala tillbaka sig på lagom tid.
 
user957 skrev:
Dessa svagheter skulle då vara att halm kan vara svagt för insekter/ gnagare/ mögel under olika förutsättningar, men där är hampa bättre eftersom det innehåller en liten men tillräcklig mängd naturliga insekti- och fungicider.
Jag har läst mycket om halmbalshus och har också besökt många. Insekter och gnagare är inget problem, till det är balarna allt för kompakta och näringsfattiga. Mögel kan i teorin vara ett problem om du använder dåliga balar/inte skyddar dem under byggtiden. Doch har jag ännu inte truffit någon som haft problem med mögel heller.
Men som du säge så har hampan vissa naturliga skyddsegenskaper som kan ge extra säkerhet. Hampabalar!? Aldrig tänkt tanken, men det borde ju vara jättebra. Skriv gärna om du hittar nån info om det.

Halmbalars lambdavärde är 0,06 när de ligger ned. Dvs att en normal halmbal motsvarar 30 cm mineralull. Om du inte har ett bygglov som begränsar husets totalyta kan du ju bygga av storbalar. Då blir väggen närmare en meter tjock, men i gengäld får du isolering som 60 cm mineralull.

Någon nämde värmekapacitet. Då de små halmbalarna väger 15-20 kg blir väggens värmekapacitet mycket stor jämförd med mineralullsisoleringen. Väggen måste också putsas med (helst) lerputs vilket också ökar väggens tyngd och därmed värmekapaciteten.
 
Göran.W
Intressant hampabetong.
 
user957 skrev:
Hej
Jag är i planeringsstadiet till ett litet miljövänligt "passivhus" (ca 60m 2). Jag hade tänkt beställa det av enkelrum.se när tiden är mogen. Detta företag bygger och lyfter det färdiga huset på plats. Tills det är dags planerar jag hur jag ska modifiera det. En viktig del är då isoleringen. Originalutförandet använder glasull, vilket jag inte vill ha. Tittade länge på hampa, men priset skulle bli helt orealistiskt för mig, tanken med ett litet boende är delvis att det också ska vara relativt billigt.
När jag söker på alternativ hittar jag ungefär ett sätt att benämna "isoleringskvaliteten" per material, så det blir svårt att jämföra. Vissa hävdar att R- och U- värden är föråldrade och missvisande etc, och att lambdavärden inte tar hänsyn till vind mm.

Så vad jag saknar är en överblick på de naturliga materialen i pris och prestation, beräknat på lämplig(?) isoleringstjocklek, vilket är varför jag nu ber om det här. :)
Lin, fårull, cellulosa, hampa (billig) och andra jag ännu inte upptäckt är bra kandidater.
Hade tänkt ha ett grönt tak som ju också isolerar, hur mycket takisolering bör jag då räkna med?

Jag skulle kunna tänka mig att bredda isoleringen om det krävs, det viktigaste är ju att huset inte "läcker" värme och pengar. Man tycker att det borde finnas en begagnatmarknad eller liknande för dylika produkter- Att köpa allt splitternytt är ju en tornado för plånboken... Jag antar att det finns många saker jag ännu inte tänkt på som kan få ner kostnaden.

Så, jag tar gärna emot mer erfarna tankar under denna posten. Tack på förhand.

EDIT: En annan sak är flamskyddsmedlet. Jag läste att Borsalt är katastrof för jorden, så vad kan man använda istället?

många ekofiber och träfiberisolering har ammoniumpolyfosfat i isoleringen och är av kemikalie inspektionen inte klassad som miljöfarlig. har du tänkt göra egen isolering eller? :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.