Någon som har erfarenheter av Anders Aspgren Bygg AB i Rimbo att dela med sig av?
Positiva som negativa?

Främst intresserad av ifall de är bra på betonggjutning?
 
Våldsamt nöjd med resultatet (garageplatta). Löljigt jämt och fint med perfekt fall mot golvbrunnen. De här har inga problem att sysslesätta sig enbart med gjutning, därav är de duktiga på det också.

I mitt fall gjöt de an villagrund på en granntomt samtidigt så jag slapp spillet från betongbilen också.
 
Vad är det de gör? Bara gjutningen eller hela grunder? Ligger de bra i pris?Håller på att ta in offertar på grund och står i valet och kvalet huruvida man ska ha en massa olika entreprenörer och göra en del själv eller om man ska anlita en enda till allt. Ska bygga i Vallentuna och det ligger ju inte så långt från Rimbo.
 
Jag tror de lägger formar/armerar också, men i mitt fall gjorde vi det själva och granntomten så var det en annan byggfirma som gjort formen som anlitade Aspgren &:co för gjutningen. Priset var inte specielt billigt men inte heller speciellt saltat för regionen. De tar jobb i norra stockholmsregionen så det skadar nog inte att slå dem en pling. Deras kontaktinfo hittar du här:
http://www.aspgrenbygg.se/
 
Tack. Du säger att ni gjorde formen och armerade själva. Hur mycket arbete är det egentligen att göra det (i timmar/dagar räknat)? Vi ska ha en platta till huset på 160 kvm och en till garaget på 40. Såg att aspgrenbygg länkade till några som sålde material till grunden. Var det där ni köpte? Har du något tips på någon firma för markarbete?

Mycket frågor... Hoppas du orkar svara på dom. Ska ringa aspgrenbygg och kolla också.
 
Formmaterialet köpte jag på http://www.cellplastdirekt.se. Jag kom fram till att de var något billigare än allt annat jag lyckades hitta, och detta trots att jag hade begränsade mängder och fick betala full lastbilsfrakt (på ca 3000kr har jag för mig). Med den storleken på platta och med den isolering i den som du antagligen vill ha så kommer du upp i mängder så du slipper frakten (som privat person fick jag 20% från prislistan de har också?!? Lite liknande Ahlsell's förfarande på officiell prislista, dock med skillnaden att de säljer till privatpersoner). De var också lätta att prata med på telefon. Jag körde med mineritklädda L-element. Dessa var lätta att kapa med en diamantklinga från biltema (som varm kniv i smör).

Vi hade en garageplatta på ca 6x10meter. Jag och brorsan lade formen och isoleringen på ungefär 2 heldagar tror jag och armeringen tog väl ytterligare 2 dagar varav den ena hade jag hjälp av brorsan. Därutöver var det förståss ganska mycket tid nedlagt på planering, införskaffande av material etc etc.
Detta var efter att vi hade en avsinglad och paddad bädd att jobba på. Sedan var det avdragsbanor lagda med laser och lite finare grus som gällde för att få kantelementen jämnt och fint placerade.

Det ska nämnas att brorsan är rejält händig (även om min hand inte ligger exakt mitt i handen heller, men nästan ;-)). Dessutom hade vi ingen tidspress när vi lade formen/armeringen och delade upp det över flera helger. Villabyglar gjorde vi själva med hjälp av ett bockverktyg av delar från biltema (typ några kullager, ett plintjärn, två spikplåtar och några bultar) inspirerat av en tråd där någon annan hade gjort ett liknande här på byggahus.

Om du väljer att armera själv, gör det inte med najtråd på rulle och najtång, då blir du tokig på kuppen. Köp öglad najtråd och ett drillverktyg, tidsvinsten är enorm (iallafall för mig som nybörjare).

Inget bra tipps på markarbetare. De som gjorde markarbetet för mitt hus har jag inget förtroende för och kan inte rekommendera. För garaget så tog jag hjälp av brorsan och farsan som har en 3-tons minigrävare och en liten lastbil (dock stationerade långt från Uppsala).
 
Tack för den utförliga beskrivningen. Om det är så att vi bestämmer oss för att göra en del själva så kommer vi hur som helst att spara så mycket pengar att det inte känns som att vi behöver ta det billigaste av allt utan försöka ta det som är smidigast och köpa kantelement från ett företag där man får med ordentliga beskrivningar och kan ringa och fråga om saker om man är osäker. Har funderat på Supergrund, men har läst att de inte alltid har så bra passform. Tänkte kolla upp det där företaget som det länkas till på aspgren bygg också. Har funderat lite på Legalett också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.