Är sättet som detta byggföretag bygger på acceptabelt eller oacceptabelt?

  • Totalt oacceptabelt sätt

    61 Röster 85,9%
  • Detta är ett acceptabelt sätt

    10 Röster 14,1%
  • Antal röster
    71
Status
Tråden går ej att kommentera.
Det är ju ingen garanti men en liten lokal firma är beroende av ett bra rykte lokalt för att klara sig.
Dessutom så är man väl lite extra angelägen om man bygger åt sin framtida granne än om man gör det åt ngn man aldrig kommer att se igen ;)

Berne Persson skrev:
Varför är mycket bättre att anlita en liten lokal byggfirma? Tror du att det handlar om en stor byggfirma i TS fall? Jag tror att de som röstar för byggfusk i denna omröstning är ett bevis på att leverantören måste vara nyetablerad och relativt okunnig. Sådana röster har ett mål att verka förlåtande inför en uppenbart slarvig husleverantör. Jag tror att det är så.
 
Tossegubbe skrev:
Det är ju ingen garanti men en liten lokal firma är beroende av ett bra rykte lokalt för att klara sig.
Dessutom så är man väl lite extra angelägen om man bygger åt sin framtida granne än om man gör det åt ngn man aldrig kommer att se igen ;)
Sköter man sig inte så åker man ut! Håller med dig om allt du skrivit.
 
Vad visar denna sista video, dåligt spacklade skarvar på gipsen?

Har du haft dit någon ny besiktningsman som objektiv kan dokumentera felen?

Vad är det för grund till huset? Vilken årstid är grunden gjord? Är marken lämplig att bygga på?

Har golven börjat luta på nedervåningen så följer naturligtvis övervåningen med.

Protte
 
Jag tror att i större städer så är det inte nån större "säkerhet" att ta in en lokal byggfirma.
Men som t.ex i Västerbotten där jag bor har jag aldrig hört talas om fuskbygge. Alla lokala snickare här brukar vara väldigt trevliga o duktiga för dom vet vad ett dåligt bygge sprider sig fort och då är det svårt att få jobb.

Men det är klart, att alla kan göra fel ibland, skillnaden ligger i hur man tar hand om kunden då det uppstår problem.
Om jag som husköpare har upptäckt brister på ett byggjobb jag beställt och snickaren lyssnar och tar till sig det på ett vettigt sätt och ordnar det så alla blir nöjda så skulle jag tycka att det var helt ok. Att han insåg att han hade gjort ett misstag och rättade till det rakryggat o utan krusiduller.
 
prototypen skrev:
- Vad visar denna sista video, dåligt spacklade skarvar på gipsen?
openmind: Om det bara handlade om dåligt spacklade skarvar på gipsen skulle jag vara jätte glad. Ser man vinklarna och perspektivet visar videon tydligt att så ska det inte vara. Man ser att taket sjunker och lutar åt olika håll .
Förmågan att kunna se och analysera detaljer är väldigt individuell och jag försäkrar dig att de flesta människor har en förmåga (att analysera och se) som fungerar bra under normala omständigheter.

- Har du haft dit någon ny besiktningsman som objektiv kan dokumentera felen?
openmind: Vi har haft tre kompetenta personer som har bekräftat att vi har rätt i våra mättningar.

- Vad är det för grund till huset?
openmind: Den vanligaste grundläggningen: betongplatta

- Vilken årstid är grunden gjord?
openmind: Kan inte besvara frågan p.g.a. privata anledningar.

- Är marken lämplig att bygga på?
openmind: Marken är lämplig. Vi hade kontrollerat det innan vi köpte huset för att försäkra oss. Våra grannar har inga problem med deras hus.

- Har golven börjat luta på nedervåningen så följer naturligtvis övervåningen med.
openmind: En byggingenjör säger att det verkar som om plattan har varit sådan redan från början. Jag märkte det direkt men vågade inte testa eftersom man inte vill tro att sådant kan hända i helt nytt hus. Här gjorde jag stor miss. Byggingenjören tittade runt hela huset väldigt noggrant och undersökte hela bottenvåningen och övervåningen. Tittade mest på hörn, vinklar och skarvar och i mitten av huset. Om plattan sjunker skulle detta reflekteras på dessa känsliga platser genom sprickbildning sa han. Men man vet aldrig så vi väntar på en annan som ska kontrollera och jämföra. Nu när jag har mätt själv och vet om dessa ojämnheter ser jag lutningen varje dag.

Protte
Tack för dina frågor och ha en trevlig helg!
 
imported_jo skrev:
Men det är klart, att alla kan göra fel ibland, skillnaden ligger i hur man tar hand om kunden då det uppstår problem.
Om jag som husköpare har upptäckt brister på ett byggjobb jag beställt och snickaren lyssnar och tar till sig det på ett vettigt sätt och ordnar det så alla blir nöjda så skulle jag tycka att det var helt ok. Att han insåg att han hade gjort ett misstag och rättade till det rakryggat o utan krusiduller.
Jätte bra skrivet! Skillnaden ligger i hur man tar hand om kunden då det uppstår problem.
 
Redigerat:
Hur kan det vara en privat anledning att inte svara vid vilken årstid grunden är gjuten?

Klart det är privat hur man bygger sitt hus men jag personligen hade inte gärna gjutit grund under vintern men det är jag ju.
Rätt gissat?

En annan kommentar är att det är rätt bra att innan man gör något kolla att passet slår rätt, just det saknas och därför undrar jag också en hel del.

Sen är jag ju säkert i maskopi med prototypen *S*

/Kent
 
Redigerat:
snickarboden skrev:
Hur kan det vara en privat anledning att inte svara vid vilken årstid grunden är gjuten?

Klart det är privat hur man bygger sitt hus men jag personligen hade inte gärna gjutit grund under vintern men det är jag ju.
Rätt gissat?
openmind: Nej

En annan kommentar är att det är rätt bra att innan man gör något kolla att passet slår rätt, just det saknas och därför undrar jag också en hel del.

Sen är jag ju säkert i maskopi med prototypen *S*

/Kent
Jag har redan bifogat en video där vattenpasset slår rätt.
http://www.motionbox.com/videos/7c99dcb01b19e1c1f4
 
openmind skrev:
Jag har redan bifogat en video där vattenpasset slår rätt.
Jag är inte säker, men jag tror att Snickarboden menar att du måste vända på vattenpasset för att visa att libellen inte sitter snett (mäta två gånger med vattenpasset åt olika håll med andra ord). Det visar inte videon.
 
Nyfniken skrev:
Jag är inte säker, men jag tror att Snickarboden menar att du måste vända på vattenpasset för att visa att libellen inte sitter snett (mäta två gånger med vattenpasset åt olika håll med andra ord). Det visar inte videon.
Jag har alltid vänt på vattenpasset när jag gjorde mina tester. Även de andra som hjälpte mig gjorde likadant. Mästarstege Hultafors MST 180 är ett av de kraftigaste och känsligaste vattenpass med mätnoggrannhet 0,5 mm per meter. Nu har jag filmat lite snabbt för att visa att vattenpasset fungerar perfekt. Tyvärr har jag inte rätskivan. Klicka på länken:

http://www.motionbox.com/videos/4c99dcbb121ae2c7c4
 
Den videon visar exakt noll och intet så länge man inte ser att du vänder på passet.
Lite den tendensen jag sett på tidigare videos med.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Den videon visar exakt noll och intet så länge man inte ser att du vänder på passet.
Lite den tendensen jag sett på tidigare videos med.

/Kent
Jag har filmat i min dotters rum där golvet har sjunkit i mitten av rummet minst 1cm för din skull. Har även vänt på vattenpasset och det syns väldigt bra. Hoppas att du är nöjd nu?
Klicka på länken eler bilden:

82020101001292783.jpg http://www.motionbox.com/videos/7c99dcbb131fe6c3f4
 
Redigerat:
Hej Openmind.

Jag har jobbat flera år med att rätta till fuskbyggen. :)
De uppdragsgivare jag har haft, har förklarat för mig att:

Det är värt att ta billig arbetskraft för jobbet och sedan om det går fel, vilket det gör väldigt ofta men procentuellt är det fortfarande ekonomiskt att ta dit någon för att räta till det. Eftersom de flesta kunder inte klagar och det är svårt ibland att veta vem som är ansvarig för just det felet, kan den ansvariga komma undan.

Skulle kunna rabbla upp flera historier där kunden och byggaren står och tjafsar under tiden man är där och fixar. Plus alla horribla lösningar man har sett. Avslutade precis ett jobb där några hade byggt ett stall som gravitationen inte ville ha stående, vi kompletterade bygget med fyra hundra procent material, eftersom bäringen bestod av sex snesträvor på plasken modell 2 tum 6.

Men hade en fundering.

Har du en trossbotten på plattan? För då skulle jag gissa att de har använt masonit eller liknande för salningen pga av att plattan har varit skev. Därav börjar det sjunka.
En gissning iof sig när man inte ser vad som är under.

Då kommer man till den frågeställningen. Är de som gjöt ansvariga eller de som försökte rikta det?

Mvh Bara jag
 
Tack för frågorna.
barajag skrev:
Hej Openmind.

Jag har jobbat flera år med att rätta till fuskbyggen. :)
De uppdragsgivare jag har haft, har förklarat för mig att:

Det är värt att ta billig arbetskraft för jobbet och sedan om det går fel, vilket det gör väldigt ofta men procentuellt är det fortfarande ekonomiskt att ta dit någon för att räta till det. Eftersom de flesta kunder inte klagar och det är svårt ibland att veta vem som är ansvarig för just det felet, kan den ansvariga komma undan.

Skulle kunna rabbla upp flera historier där kunden och byggaren står och tjafsar under tiden man är där och fixar. Plus alla horribla lösningar man har sett. Avslutade precis ett jobb där några hade byggt ett stall som gravitationen inte ville ha stående, vi kompletterade bygget med fyra hundra procent material, eftersom bäringen bestod av sex snesträvor på plasken modell 2 tum 6.

Men hade en fundering.

Har du en trossbotten på plattan? För då skulle jag gissa att de har använt masonit eller liknande för salningen pga av att plattan har varit skev. Därav börjar det sjunka.
En gissning iof sig när man inte ser vad som är under.
openmind: Det är en vanlig betongplatta med 30 cm cellplastisolering under plattan och 10 cm betong.

Då kommer man till den frågeställningen. Är de som gjöt ansvariga eller de som försökte rikta det?
openmind: Byggföretaget har gjort hela arbetet från gjutning till montering. Vi har totalentreprenad med ABS 05 som har direkta kopplingar mot konsumenttjänstlagen. Problemet med plattans lutning och ojämnhet har funnits redan från början medan denna extrema vinter bara har visat företagets kvalitet. Det finns massor med snö som smälter runt huset och då märker man ojämnheter i plattan som vi tror uppkommer p.g.a. sättningar i plattan.

Mvh Bara jag
 
[Har du en trossbotten på plattan? För då skulle jag gissa att de har använt masonit eller liknande för salningen pga av att plattan har varit skev. Därav börjar det sjunka.
En gissning iof sig när man inte ser vad som är under.
openmind: Det är en vanlig betongplatta med 30 cm cellplastisolering under plattan och 10 cm betong.]

Med andra ord så ligger tarketten ( för det är väl inte parkett? ) på plattan?

Vet inte om ni "hittat" felet? Framkommer inte riktigt, läste tråden lite noggrannare nu. :)
Men som jag ser det, om det sjunkit på nedervåningen så verkar ju boven i dramat vara under plattan ( Dåligt paddat exempelvis? Eller för lite singel i mitten? Eller tjugo andra anledningar som gör att plattan inte vill stå still.) Men det är ju bara om det sjunkit efter att ni flyttat in.

Annars tycker jag problemet ligger i att de har struntat i flytspacklingen ( Vissa tycker det är en dyr merkostnad som inte är budgeterad)

Men som jag läst tråden så är väldigt mycket detaljarbeten dåligt utförda, så varför skulle konstruktionen hålla så pass mycket högre standard?

Lider med dig, ge inte upp bara.

Mvh Bara jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.