C
Hej! Ovanpå garaget kommer det bli en närmast obefintlig kallvind, kryphöjd i takstolarna på typ 40 cm. Måste för det första på nåt sätt räkna ut hur jag ska få upp isolering, och för det andra hur jag ska kunna inspektera ventilationen (har tänkt ha en reostatstyrd kanalfläkt för frånluft istället för den vanliga lösningen med hål rakt ut (möjlighet att öka flödet om man svetsar eller löder eller har spillt ut nån kemikalie eller nåt).

Kan det möjligen räcka med att man kan titta in genom dubbla 200mm gavelventiler i båda ändarna? Fläkten kan ju sättas precis innanför dessa på ena sidan.

Eller:
Måste jag montera en sån vindsdörr för att komma upp och titta, fast jag inte ens i praktiken kan komma upp nånting alls?

Eller ska jag kanske isolera mot yttertaket istället och ha hanbjälkarna synliga, eller kanske sätta upp nåt sånt akustiktak eller liknande, som man enkelt kan ta ner för att inspektera ovanför?

Tips på lösningar och produkter tack.
 
montera takfläkt istället? alternativt väggfläkt?
 
C
Ja, men det löser ju fortfarande inte problemet med att få upp sista isoleringen, och dessutom bör man ju kunna inspektera en kallvind. Jag är dock lite inne på nedersta lösningen nu, faktiskt, forskar lite om vilka produkter som finns för ändamålet.
 
Ett så litet utrymme är inte inspekterbart.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.