Hej,
Fick nyligen en braskassett från Eurofire installerad, en såkallad Energikassett som skulle passa fint i vår befintliga öppna spis.
Installationen gick bra och sotaren har provtryckt och gett klartecken.

Men efter ett tags eldande började jag tröttna på den fruktansvärda röken som alltid kom när jag öppnade luckan. Och jag har laborerat med att öppna fönster / smyga upp lyckan etc....
Men inget verkar hjälpa.
Allt brinner fint med luckan stängd och inga problem med att tända upp brasan.

Men som Eurofire skriver så ska man ju till och med kunna grilla en korv, alltså elda med luckan öppen ?? Detta är stört omöjligt för mig..

Är det någon som vet vad jag gör för fel ,eller kan det vara fel på kassetten ? Eller draget ?

Känns ju tungt å investera i en kassett om man inte kan lägga in ved utan att hela huset luktar rök..

//Mikael
 
Kolla först så att det inte beror på undertrycket i huset.( öppna ett fönster) Energikassetten har en länkarm som drar fram rökhyllan i taket när du öppnar luckan just för att röken ska ha lättare att ta sig ut.Sitter länkarmen fast i luckan? Just i öppningen upp emot skorstensröret sitter ett x-tra dämpspjäll . Lyft bort det och elda igen.Ryker det fortfarande in så kolla så att grannen inte saknar sin katt.
 
Ja, jag har testat att ta bort effektspjället helt å hållet för att se om det hjälpte men det gjorde inte saken bättre.
Länkarmen är okej !
Det skulle ju kunna tänkas vara undertryck i huset, men har ju testat öppna ett fönster.... Man kanske ska låta det vara öppet en stund innan man ger sig på att öppna luckan ?
Kan man testa/mäta draget i skorstenen på något sätt om det är för dåligt ??
 
mina erfarenheter med energikassetten är likadana. Röken evakueras dåligt vid för många tillfällen trots bra drag. Min förklaring är dålig konstruktion. Finns det bara litet mer rök än från en cigarett så hinner inte all rök in i skorstenen. Röken stiger ju mot kassettens tak och så länge luckan är stängt så kan man stundvis se hur det bolmar högst uppe . Det finns knappt ett utrymme mellan kassettens tak och luckans överkant för röken att kunna samlas på väg mot skorstenen.
Jämför hur din öppna spis är uppbyggd med stor spiskoppa för att inte röka in trots saknad av luckan med kassettens " spiskoppa" så förstår du varför det rycker in när luckan öppnas och din kassett omvandlas till öppen spis. Kassetten har ingen spiskoppa.
Energikassett = en plåtlåda som är billig att tillverka, enkel och snabbt att stoppa in i en öppen spis men som inte lever upp till sitt namn ens, tycker jag.
Man får mycket bättre resultat bara genom att montera en glaslucka med luftreglage i en öppen spis. Det kanske tar längre tid innan det blir varmt i rummet men glasluckan gör att du inte eldar för kråkorna längre :).
Och du kan öppna luckan utan att huset blir rökskadat :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
Jag håller med om att konstruktion verkar skum.
Men undra vad Eurofire säger om detta problemet ?
Det verkar ju konstigt att man kan hålla på och sälja en kassett som inte håller måttet... Samt gör en massa kunder irriterade !

Skulle man kunna riva ut baffelplåt + effektspjället samt takspjället så man fick fritt blås uppåt och se hur det hade blivit? :)
 
Alla eldstäder kräver drag i pipan. Har själv en energikassett i gäststugan som är ansluten med en skorstensslang på 110 mm och det drar som f..n. Det är möjligt att det är annorlunda om man använder solfjädersanslutningen.Då måste även kupan bli varm innan det blir nån fart men kassetten i sig själv kräver inte mer drag än någon annan, snarare mindre.Att de sedan inte ens tänkt åt designhållet är en annan sak.När luckan öppnas får du "fritt utblås" så att ta bort det är ingen ide
 
  • Gilla
bondrängen
  • Laddar…
Olz skrev:
Jag håller med om att konstruktion verkar skum.
Men undra vad Eurofire säger om detta problemet ?
Det verkar ju konstigt att man kan hålla på och sälja en kassett som inte håller måttet... Samt gör en massa kunder irriterade !

Skulle man kunna riva ut baffelplåt + effektspjället samt takspjället så man fick fritt blås uppåt och se hur det hade blivit? :)
Har du möjlighet att lämna kassetten tillbaka så gör det :).

Kassetten är relativt billigt och dom som köper och får problem beskyller sej själva att dom snålat och fått vad dom betalat för och håller tyst ....på det sätt kan man sälja vidare.
Min fanns i huset vi köpt så jag vågar berätta utan att ta på mej skuldken för köpet. Den funkade rätt hyfsat ibland av någon anledning men den irriterade mej tillräckligt ofta för att börja fundera varför den är så dålig tills jag kom på det jag skriver här.

Effektspjälet betraktar jag som ett skämt för jag har haft en 130cm hög gammal kamin som hade effektspjälet med anslutning till ca 2,5meter rökgång ( rundgång) inuti kaminen och det kan man kalla effekthöjande - ingenjörskonst när den är som bäst. Den ca 40 CM förlängning av rökgången som Energikasetten har kan man knappt kalla energihöjande men snarare en RÖKGASBROMS. Jag kan inte räkna men jag kan gissa inbromsningseffekten i en rökkanal som tvingar röken att ta 4 styck 90 grader svängar. Trots bra drag och torrt ved bolmar röken uppe vid den inbromsningen och väller ut när man öppnar luckan. Vi har ingen solfjäderinkoppling så jag vet inte hur mycket det hjälper.

Ja, du kan ta bort all trams men vid monteringen av kassett har man säkert tagit bort en rökspjäll som satt i rökgången och tillhörde den öppna spisen och du kommer att sakna den när kassettens rökspjäll tas bort. Din möjlighet att styra förbränningen utan ett rökspjäll blir mycket begränsad och eldning för kråkorna kan bli ett av nackdelar. Den andra nackdelen att den kanske kommer att vissla i luftintaget i luckan av för stor drag som min gör :)

Undersök möjligheten att lämna den tillbaka är mitt råd :)

Du blir kanske erbjuden att köpa/få en skorstensfläkt som plåster på såret som inte hjälper ett dugg i detta fall.
Jag fick en bit tätningssnöre att täta luckan med när jag klagat :) .... hjälpte inte heller men jag ringde inte mer till dom.
gaia
 
Jag provade att ta bort allt trams och mycket riktigt så kom det visslande ljudet i luckan direkt.... Så de va bara till å montera dit allt igen.
Men med andra ord så borde draget vara ganska bra eftersom det tom visslar om den :)
 
Olz skrev:
Jag provade att ta bort allt trams och mycket riktigt så kom det visslande ljudet i luckan direkt.... Så de va bara till å montera dit allt igen.
Men med andra ord så borde draget vara ganska bra eftersom det tom visslar om den :)
Draget är oftast ingen fel på och blir alltid ännu bättre utan all trams - du fick ett bra bevis hur mycket tramset bromsar röken :).

Saknas det en rökspjäll i skorstenen så är det svårare att reglera draget enbart med inluftsspjäll som är en detalj till som kunde varit bättre.
Jag vet inte om det nu överhuvudtaget går att ta bort visslandet. Hos oss kan det vissla även om vi inte eldar! Inspiration till de 6 små lufthåll kom tydligen från en flöjt .Har en bekant som tejpade till hålen med en maskeringstejp när han fick nog av musiken :).

Ja, som ni ser har jag inte ett enda god ord att säga om plåtlådan :). Jag har den kvar för jag orkar inte skrota den.....

Vill man ha något pålitligt och genomtänkt så är gjutjärn av gammal modell oslagbart.
gaia
 
Har en energikassett som jag fick av firman som fixade mina skortenspipor. Har använt den i stort sett dagligen under 7-år utan problem!

Visst kan det ryka in ibland, men då har jag nyligen lagt på en ny laddning ved som egentligen är "för stor"
Skall tilläggas att jag tillverkat ett galler som gör att veden ligger ~5cm ovnför bottenytan och får luft underifrån!

/R
 
RogerC skrev:
Har en energikassett som jag fick av firman som fixade mina skortenspipor. Har använt den i stort sett dagligen under 7-år utan problem.

/R
Bra att det finns också nöjda ägare :). Du har nog mer tålamod än jag som blev bortskämt av en gammal gjutjärnskamin - mitt livs första och hittills bästa vedeldat eldstad.
gaia
 
Har nyss installerat en energikasset och fått den godkänd av sotaren. Jag hade redan proveldat den innan sotaren kom, och den erfarenheten var att den rycker in. Så jag tog upp det med han under hans besök.
Och han har mätt upp undertrycket i eldstaden och det var helt i sin ordning. Innan kasseten installerades så eldades det i en öppenspis och den hade inge problem att få åt sig luft. Vi kollade olika temperaturer och allt var i sin ordning. Men var som fel är enligt min mening, primärluft intaget. alldeles för snålt tilltaget. Om man skulle mäta upp O2 och CO inne i eldstaden så skulle man se detta tydlig.
Och nått som styrker detta är att glasen fort blir sotiga. Vilket tyder på ofullständig förbränning.
Är sugen på att borra upp flera hål till primärluften.
 
bygga_mera skrev:
Och nått som styrker detta är att glasen fort blir sotiga. Vilket tyder på ofullständig förbränning.
Är sugen på att borra upp flera hål till primärluften.
En annan tips är att lägga i mindre vedportioner och oftare så att luften räcker. Eldar du mest för myss så blir det helt ok.
Oftast sotar det i starten men om du får bra temp på brasan så eldas sotet upp och man kan se elden i alla fall i mitten av glaset. Man kan också flytta elden så det brinner närmare luckan och lågor håller glaset rent.

När glasluckan är kall kan du rensa glaset med en blött hushållspapper doppad i träaska - billigt och effektivt... med tanke att man får göra detta ganska ofta :).
Rensa inte askan kliniskt ren från botten av kasseten så blir det lättare att tända nästa gång - askan isolerar och man får upp temperaturen snabbare. Lämna ca 1-3cm sikt i botten. Att lyfta veden på en galler är också en bra tips du fick av RogerC
gaia
 
Min kassett var ganska stor (595 x 630 x 520) och min ryker endast in när man avser att öppna lucka för att fylla på ved eller då om man vill elda med luckan öppen.... Hur ryker din in ? När luckan öppnas eller rent allmänt när man eldar ?
I mitt fall gick jag vidare till dom som installerade den och krävde att dom skulle åtgärda det för annars fick dom ta tillbaka kassetten och dom kom då och bytte anslutningsröret mellan kassetten och skorstenen från 120mm till 150mm och detta skulle göra allt bra.
Men icke... ingen skillnad. Jag fick då prata med en expert på Eurofire som sa att de va fel på MIN anläggning och kassetten va helt i sin ordning. Han sa även att kassetten va till för att elda med stängd lucka.... jag undrade då varför det står " Vill ni grilla i kassetten ? Detta är möjligt när kassetten har dörren öppen. Då blir funktionen delvis som en öppen spis" i deras produktkatalog ?
Han tyckte då att jag skulle sätta den på gräsmattan och grilla krov, då funkar det ju ?!!!!!!
Seriöst företag !
Jag lovade han att aldrig rekomendera någon denna kassett !
 
Min ryker in när jag öppnar luckan. Och det spelar ingen roll om den är varm/kall eller om jag smyger upp den. Jag får alltid en viss mängs rök in när den öppnas.
Har nyss plockat bort baffelplåten som sitter just ovan luckan. Men har inte testat att elda utan den.
Men jag har för avskift att kontakta eurofire ang. detta problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.