Har ett garage byggt med iso-block från Finja. Nu efter 4 år så har det blivit sprickor i fogarna mellan blocken där takstolarna ligger an mot väggarna.
Sprickorna har framförallt resulterat i att putsen på utsidan har spruckit och börjat släppa.

Först och främst; är det vanligt att man får sprickor i denna typ av konstruktion?
Vad gör man åt det? Om man knackar bort den lösa putsen och lägger dit ny, kommer även den spricka nästa vinter när takstolarna rör sig?
 
Takstolarna vilar på reglar, som i sin tur ligger på översta skiftet, antar jag. Hur breda är reglarna?
Bildas det sprickor mellan alla block på översta skiftet?
 
Det är med 100% säkert ett felaktigt utfört arbete, översta varvet förses med antingen sulblock med igjutning betong K30 med dubbla bistål, eller med urkapat sulblock + 8cm sulblocksisolering och HEA balk på yttre halvan, om stora laster ska tas upp vid stora fönsterpartier ell liknande.

Troligtvis vart snölasterna i år "droppen" för vad din "viktupptagande/hammarband´s yta" klarade av, då det måste vara helt fel konstruktion i avslutningsvarvet i ditt garages murning.

Vidare sen kan takstolarna har sjunkit ned lite i det felaktiga avslutningsvarvet, för att det inte klarat av punktlasten, samtidigt vill inte putsen/putsskiktet komprineras eller smulas sönder, utan skapar istället ett tryck nedåt i en form av en cirkel.

Och med sprickorna du ser har du troligtvis fått små luftläckade, som innebär att om du har 15-20 plusgrader i garaget och 50% luftfuktighet, och det är 3-4 + ute på dagarna så strömmar varmare fuktig luft ut från garaget och kondenserar/daggpunkt ( ånga blir vatten ).

Sedan kommer natten och 2-5 minusgrader som det varit nu, då fryser det vatten som på dagen har blött upp sprickorna och området runt detta, med följden att det expanderar och även skapar tryck i sidled i putslagret, och ev även mellan isoblocken och putsen. ( frostsprängning)

Hittade dessutom denna, som på sid 5 visar det jag nämnt.

http://www.finja.se/App_Resource/Page/file/betong/3006-1.pdfhttp://www.byggahus.se/newreply.php?do=postreply&t=140876

Hoppas du kan ta till dig denna ganska tekniska förklaring, men du får fråga mer om det är något du undrar över.

MvH Jawen
 
Låter ju inget vidare om det är felaktigt gjort från början. Hade inga kommentarer på detta vid slutbesitkning.

Hittade lite bilder från när garaget byggdes som kanske kan visa lite på hur det är uppfört. För mig ser det ut som att det inte finns någon regel som takstolarna vilar på utan det är någon annan typ av konstruktion med urtag i väggen för att fästa takstolarna.

Angående snölasten så har det inte varit så mycket snö just här i år. Som mest har det legat 20 cm på garagetaket.

Bifogar även lite bilder på hur sprickorna ser ut i putsen.
 
  • innan tak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • stenkonstruktion.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • takstolar på plats.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spricka vid dörr.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • spricka vid takstol.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, det ser inte ut att vara något hammarband alls där, nej. Inte konstigt att punktbelastningen blir stor då!
 
tomas_h skrev:
För mig ser det ut som att det inte finns någon regel som takstolarna vilar på utan det är någon annan typ av konstruktion med urtag i väggen för att fästa takstolarna.
Som jag misstänkte alltså. Med all sannolikhet hade problemet inte uppenbarat sig om det hade varit vanliga leca-block, men med isoleca får man två tunna skivor som ska ta hand om ganska stora punktlaster.
Lösningen då - Själv skulle jag satsa på ett taklyft mha domkrafter och trycka in reglar lika breda som väggen, för att fördela trycket från takstolar.. Att gjuta ett hammarband med armering blir svårt, om än inte omöjligt.
Beroende hur garantier fungerar i ditt fall, bör putsen rättas till, men det lär bli en ansvarsfråga om de som murade inte kom från samma firma som de som putsade garaget.
 
Hmm, då blir det väl till att börja bra i trådarna om vem som kan vara ansvarig för att fixa detta. Det är ju några som varit involverade; muraren, konstruktören från husleverantören, kvalitetsansvarig, byggnads teknikern som gjorde slutbesiktning, snickaren som monterade takstolarna...

Eller så faller det tillbaka på mig som byggherre att jag inte kunnat allt om byggnadsteknik.

En annan fråga som dyker upp är ju huruvida detta kan ses som ett så pass allvarligt fel att det måste åtgärdas (med tanke på stabilitet i konstruktionen), eller om man anser att det är ett kosmetiskt fel och endast putsen måste fixas till.
 
Hej

Läser mer än jag svarar:), men så vida du inte får någon ersättning från något håll, så om jag vore du skulle jag pumpa upp takstolarna ett par millimeter och bulta fast en längsgående två tum sjua hela vägen under. Då har du ett "hammarband" som inte kostar skjortan.

Lycka till. / Bara jag.
 
Det blir bökigt att fixa det där nu i efterhand, runt 3 dagars jobb för 2 gubbar + att fixa fasaden.

Dom har ju murat 90mm stenar ytterst ståendes på isolecans yttre kant ( som är 85mm om du valt 290mm block och 95mm om du har 350mm block), så man kan ju inte i nuläget bara lyfta taket lite och skuta in en 2X8".
Den kommer bara ligga/bäras upp på innersta 85-95mm klacken, och på cellplasten, och det räcker inte.

Du kan heller inte göra som barajag skriver, att bulta fast en längsgående två tum sjua hela vägen under.

Du har fortfarande bara 85-95mm lagret ( det innersta)att bulta fast i och det blir sämre än att lägga ovanpå, därför att det kommer bli brytkrafter också.

Det ända raka som jag ser det, är att lasta av ena sidan med ex 3 stämp och sedan lyfta andra sidan ca 10cm och helt enkelt slå bort( försiktigt) dom stående murade 90mm stenarna och bitarna som bildar "fack" för takstolarna.
Och sedan gjuta ett 80mm avlastande betongskikt med armering i som fördelar lasten.
Och det som är smart med att gjuta just 80mm, är att du kan köpa ut ca 20 st 70mm lecablock och mura liggandes på kortsidorna upp till nock för att fylla ut dom 80mm höga luftrummen som skapades. ( 70mm + bruk)
Garaget blir 8cm högre men det kommer att hålla, det är ända skillnaden.

Sen putsar man heller inte ända emot takstolar/trä, det ska vara 3-5mm ifrån.
Och jag tycker det ser ut som dom inte satt armeringsmatta på utsidan leca heller, av sprickan att tyda.

Lasta av väggen med stämp tills du fixat det.

Lider med dig Tomas men lycka till.
Och bilderna visar hur mitt "överseriösa" hammarband ser ut.

MvH Jawen
 
  • P7291747.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P7291748.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
jawen skrev:
Det blir bökigt att fixa det där nu i efterhand, runt 3 dagars jobb för 2 gubbar + att fixa fasaden.

Dom har ju murat 90mm stenar ytterst ståendes på isolecans yttre kant ( som är 85mm om du valt 290mm block och 95mm om du har 350mm block), så man kan ju inte i nuläget bara lyfta taket lite och skuta in en 2X8".
Den kommer bara ligga/bäras upp på innersta 85-95mm klacken, och på cellplasten, och det räcker inte.

Du kan heller inte göra som barajag skriver, att bulta fast en längsgående två tum sjua hela vägen under.
Hej Jawen.

Självklart är det inte en korrekt lösning, kanske var lite diffus där, men min tanke var att om man inte får någon ersättning från något håll, inte har kunskapen att fixa det själv, och /eller inte vill/kan lägga mer pengar på det är det en lösning som gör att punkttrycket avtar och man behöver inte stressa med resten.

Men det är ju klart det du beskrev är ju den korrekta lösningen.:)
 
Har precis varit ute och grävt lite i lösullen uppe på vinden i garaget och kunde då konstatera att det näst översta varvet av sten, d.v.s varvet under stenarna som är ställda på högkant inte verkar vara iso-block utan "hela" stenar.

Vidare har jag "inventerat" lite på var sprickorna verkligen finns. Det är två ställen där sprickorna finns; dels vid första takstolen från var sida in från gaveln, dels vid balken som ligger över dörren.

Sprickan vid dörren kan jag förstå mer eftersom det uppstår en del vibrationer i väggen när man öppnar och stänger dörren, men sprickorna vid gavlarna tycker jag verkar konstigare.

Om det är som ni alla säger att det måste finnas ett hammarband under takstolarna, borde det då inte finnas sprickor under de flesta takstolarna?

Måndagens aktivitet blir att försöka hitta en oberoende byggare/tekniker som kan komma ut och inspektera skadorna.
 
tomas_h skrev:
Om det är som ni alla säger att det måste finnas ett hammarband under takstolarna, borde det då inte finnas sprickor under de flesta takstolarna?
Det är den svagaste punkten som ger sig först. Några till sådana här vintrar som i år, så har du nog sättningar i alla stolar.

/Bara jag
 
Försök ta kort på det du ser, så är det bättre föruttsättningar för oss till korrekta åtgärdsförslag.
Själv skulle jag vilja se kort på "varvet under stenarna som är ställda på högkant inte verkar vara iso-block utan "hela" stenar", som du skrev.

Och du måste förstå att skadorna kan snabbt bli mycket värre, som barajag skrev så ger sig den svagaste punkten först.
Men då hamnar större trycklast någon annan stans, men ev följd att det går sönder där också, och helt plötsligt har du dubbelt så mycket insats som behövs för att åtgärda skadorna.

Ta och avlasta med stämp så fort som möjligt, och utred sen!.

MvH Jawen
 
jawen skrev:
Ta och avlasta med stämp så fort som möjligt, och utred sen!.
MvH Jawen
Därav min kanske lite konstiga och alldeles för korta förklaring till tillfällig lösning. :)

Ps:Ligger sjuk, börjar bli rastlös, detta är ett perfekt forum när man inte kan göra något själv men vill göra något vettigt fast man ligger i feber.:D

/ Bara jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.