T
Snikförslag:

Skaffa magnetkontakt (sådana som man sätter på fönster för tjuvlarm).
Sätt givaren invid elanslutningen på bilen (förmodligen nånstans på grillen),
limma eller tejpa magneten på 230V kontakten som sätts i bilens uttag. Dra sen ledningen från motorrummet in i bilen, anslut ena ledaren till tändningen, andra till en 12V summer och andra tåten från summern mot chassie.

Sitter 230V kontakten då i grillen och man vrider på tändningen larmar summern.
Kostnad c:a 80 spänn summer + magnetkontakt. Tar c:a 2-4 tim att koppla beroende på färdighet med el och hur tajt det är inuti motorrummet.
 
varför inte bara sätta en krok på väggen i höjd med mv-uttaget så att om du glömmer så dras kontakten ur i rätt vinkel.

 
Automatisk utdragning à la brandkåren funkar inte alltid felfritt vilket en kompis till mig fick erfara då han gjorde lumpen som flygplatsbrandman.
Kabeln med ström + tryckluft satt fast i bilen när han körde iväg och en stor del av den fasta installationen i väggen slets med.

Bättre att göra som de gjorde på mitt förra jobb: Häng en A4-stor kartongbit i ett snöre över ratten med texten "motorvärmaren!". Du missar den garanterat inte!
 
borde ju kunna gå att koppla in en Summer från uttaget i bilen.. tjuter det = kabeln i.. :-?

den ska ju inte låta högt utan bara så man hör det i bilen..! som du har glömt fronten i stereon ljudet....
 
hasse_f skrev:
Du missar den garanterat inte!
::) Såvida du inte har glömt att hänga upp den. :-/ :)
 
Jag har också köpt nya kablar till motor/kupe värmare. Röstar på idén med post-it /dymo lapp på ratten. Själv backar jag alltid in bilen i carporten sen har jag kontaktuttaget på vänster sida så jag ser kabeln varje morgon, man kan även idiotsäkra detta genom att hänga upp kabeln, då måste du ta bort den för att kunna fortsätta fram till dörren
 
I början av säsongen så brukar vi klämma in sladden under dörrhandtaget på bilen. Det går inte att glömma att dra ur sladden då. Den tekniken förutsätter ju såklart att dörrhandtaget är konstruerat så att det går att klämmafast den. Annars kan man ju hänga den så att man måste kliva över den för att komma till förardörren.

Efter några veckor har man vant sig vid att motorvärmarkabeln alltid är inkopplad och då blir det rutin att alltid dra ur den innan man far iväg och man kan sluta krångla med dörrhandtaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.