Efter ett antal år här på forumet så märker man att samma resonemang återkommer.

Glada amatörer tror sig om att efter lite googlande kunna skriva vattentäta entreprenadkontrakt, göra överlåtelsebesiktningar, rita sina egna arkitektritningar, konstruera egna avbärningar på bärande konstruktioner, mura upp sina egna hus, dra om rördragningar, vara sin egen KA och jag vet inte vad.
Dessa arbeten görs i normalfallet av yrkesmän med långvarig erfarenhet av sina arbetsfält. Även för dessa personar är en del arbeten svåra och man kan missa viktiga saker.

Vad får en amatör att tro att man har oddsen på sin sida när man dumsnålar in på viktiga saker?

Hur många skulle skicka iväg makan till Apoteket och köpa gasbinda och gips så att man kan gipsa sitt brutna ben? Eller ta hovtången i verktygslådan och dra ut frugans värkande tand? Eller försöka köra en långrtadare på allmän väg utan körkort eller co-driver? Eller köpa en bil som lösa delar och pula ihop den på lediga stunder för att sedan köra runt i den utan att den besiktigats Eller ........tja det får väl räcka med exempel.

Vi talar vid husbyggen och husköp om den största investering en privatperson gör under sin livstid. Ändå tror man att man kan läsa sig till något som det tagit fackmän åratal att lära sig.

Man tar sig för huvudet!
 
Oj, vaknat på fel sida...
 
Det är när man läser ditt inlägg som man tar sig för huvudet. :rolleyes:

Några av sakerna du räknar upp går utmärkt att göra själv om man är villig att läsa på och inte har tummen i pannan. Andra saker ska man låta bli.

Varför ska man inte göra det man har förutsättningar att klara av? Och om någon skulle ta sig vatten över huvudet, vad är problemet med det egentligen?

Det är svårt att lära sig något om man inte provar själv.
 
"Att bygga hus är att göra monument över sig själv"

Hur fick du ihop inlägget med din egen signatur? :S
 
Som sagt, många saker kan man göra själv, tycker man det är kul och man är intresserad, varför inte. En stor skillnad jämför mellan hemmafixaren och en "yrkesman med långårig erfarenhet" är ju det faktum att hemmafixaren fixar till sig själv, man kan ta den tid det tar, och man kanske kan acceptera visa avvikelser eller undantag eftersom man gjort det själv. Många hemmafixare gör säkert ett lika bra jobb, men skillnaden är att yrkesmannen kanske inte behöver spendera timtal på forum, besöka byggmarknader varje dag, och han har förhoppningsvis den erfarenhet som krävs att han faktiskt kan ta betalt och livnära sig på detta, något som hemmafixaren inte kan. Detta är väl generellt för de flesta yrkesgrupper.
 
Mikael_L
Tja ... Huset är en alldeles för stor och viktig investering för att jag ska våga anförtro det till alla klåpare "där ute". :D
 
Finns ju exempel på fackmän som jobbat i åratal utan att lära sej nåt också.

Jag gör så mycket som möjligt själv bara för att jag kan, det är en hobby/livsstil helt enkelt. Å spännande att lära sej nåt nytt med jämna mellanrum.
Förstår inte riktigt varför det ska kritiseras?
 
Mikael_L skrev:
Tja ... Huset är en alldeles för stor och viktig investering för att jag ska våga anförtro det till alla klåpare "där ute". :D
Precis! Statistik hos försäkringsbolag (Länsförsäkringar) visar att det oftare blir vattenskada i våtrum gjorda av hantverkare än hemmafixare (jag kan dock inte svära på om siffran är korrigerad utfrån att antagligen fler badrum görs av hantverkare än av hemmafixare). Men inte sjutton slarvar man med sina egna grejer?!

Och många av oss har väl yrken som gör oss kvalificerade för andra saker än exakt det vi gör på jobbet? En jurist kan vara rätt vass på att formulera avtal även privat, en projektledare i en branch kan applicera sina kunskaper även på projektledande inom husbyggande, en ingenjör som ritar VVS-ritningar på dagen kanske mycket väl kan få ihop en vettig arkitektritning på ett hus på sin fritid?
 
W
Volvo jobbar du med något av allt det du listar och har blivit av med jobbet pga av att alla vi "klåpare" lyckas gör de där sakerna själva utan att anlita "proffsen" eller har du bara deppat ner dig fullständigt.
 
Redigerat:
volvo skrev:
Eller köpa en bil som lösa delar och pula ihop den på lediga stunder för att sedan köra runt i den
Man tar sig för huvudet!
Jag känner en del glada amatörer som bygger sina bilar själv. Deras fordon är både mer tekniskt avancerade och håller högre kvalitet än vilken proffsbyggd massproducerad Volvo som helst. ;)
 
Mikael_L
Förvisso har volvo dock en poäng.

Det finns många som tar sig lite över huvudet (kanske jag själv också ...).

T.ex. snabbt kapa ner hjärtväggen och ersätta med en limträbalk från byggmax.
Kan ju gå, kanske inte. Den noggranne hämtar hem Töreboda's limträberäkningsprogram, men missar kanske fortfarande beräkningar av nödvändiga pelare och framförallt krafterna mot plattan eller bärlinorna i krypgrunden.
Bara för att ta ett exempel.

Men generellt är jag av den uppfattningen att de flesta människor kan mycket mer än dom tror, eller kan lära sig. Det är mest självförtroende och tidsbrist som står i vägen.
 
Vad vill TS säga egentligen?

Vi glada amatörer borde heller inte ha husdjur, för det finns ju proffs som tagit hand om djur under årtionden som vi hellre borde överlåta detta till. Inte heller borde vi skaffa barn. Jag menar, det är ju ett livsprojekt med barn och för de flesta det största som hänt oss. och det finns ju utbildade människor som kan barnpsykologi och andra som jobbat med barn i hur många år som helst. Bättre att låta dem ta hand om barnen så vi inte gör nått fel. Kan gå tokigt annars.
 
Staffans2000
Och själva avlandet överlåter vi naturligtvis till ett proffs, en gigolo med F-skattesedel skall det vara!

Staffan

P.S. jag har naturligtvis inte skrivit detta själv, utan överlåtit det till en legitimerad sekreterare.
D.S.
 
AnneFi
Ganska så roligt.
Mannen i familjen som vi köpte huset av kallar vi här hemma för "kan själv" Det är ganska underhållande att veta att dom själva ska bygga ett hus från grunden när vi har fått göra om allt som är renoverat här hemma.
Jag är övertygad om att det kommer att blås om kull.
Vi är ganska så glada hemmafixare själva. Men vi valde att köpa ett stenhus eftersom min sambo är murare och kan den här saken bäst. Min pappa får stå för hjälpen med att snickra då han bytt syll under ett X antal år.
Vi drar med hjälp av en elektriker all elen själv men kopplar aldrig in något eftersom vi vet om att vi inte förstår oss på det.
När vi flyttade hit och började dra ner väggbeklädnader hade förgående ägare spikat fast all el i väggen och tejpat ihop trådarna eller använt sockerbit lite här och var.

En sak som jag tycker är roligt är att jag som 22 åring fick sitta på min arbetsplats och argumentera mig blå med en 50 åring för att vårt hus faktiskt var byggt i tegel och inte bara hade spiktegel på utsidan. Jag har aldrig förr varit så tokig i hela mitt liv, och 50 åring försökte idiotförklara mig 100 gånger om att jag var så dum att jag trodde att det var tegel rakt igenom.
Han trodde att alla husen var byggda i trä. Han visste inte att det fanns hus byggda i sten. och då bor vi ändå i Skåne.
 
Wester skrev:
Volvo jobbar du med något av allt det du listar och har blivit av med jobbet pga av att alla vi "klåpare" lyckas gör de där sakerna själva utan att anlita "proffsen" eller har du bara deppat ner dig fullständigt.
Nej, men jag jobbar bla. med att försöka reda ut en hel del problem som man orsakat sig själv genom att tro att man behärskar saker man tydligen inte klarade av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.