Försöker igen, Skrev ett inlägg för nån dag sen men utryckte mig så luddigt att det blev omöjligt att svara på mina frågor. :blushing:

Frågan gäller bara grunden / golvet till en altan. Alltså inte själva inglasningen osv utan bara hur man gör grunden. Vi tänkte bygga ny altan och såsmåningom så ska den glasas in. Kanske Inte vinterträdgård, utan mer en vår-höst. variant.
Men iaf ett tätt och isolerat golv till att börja med.
Men hur gör man. Är en gjuten platta det bästa alternativet? Vad har man uppepå den ? Eller ska man göra någon isolerad träkonstruktion på plintar? Mura en ram av lecasten med uppreglat golv ? Finns det andra alternativ ?
Jag har inte en aning så jag frågar efter tips och råd.
Vilken variant hade ni föredragit ? Vad kan man räkna på för kostnad på dom olika varianterna ? Skulle det vara värt att köpa ett "färdigt grundkit" som dom säljer i tex Willab ? Vi siktar på en storlek runt 20-24 m2 nånstans.
Just nu har vi ett trallgolv på plintar. Är det något annat som spelar in på vlken variant vi ska välja.
 
Stiligt bygge... fast golvet som jag efterfrågade var nog det enda du inte avhandlade..
Men jag följer ditt råd och spiller upp en grogg
 
Totte_S
Det är ju klokt att du funderar ordentligt, se till att komma fram till hur du vill att den skall fungera. Om du endast tänker vår höst så kanske det blir onödigt mycket pengar att gjuta en grund, men är du helt inne på att golvet skall vara isolerat så skall du nog göra det enligt alla konstens regler.
I så fall hade jag valt att gjuta en platta med standard god nog för bostadsändamål eftersom det ändp kostar så mycket så är nog merkostnaden marginell att göra det ordentligt.
Du skriver att ni har trallgolv på plintar i dag, är det stor höjdskillnad från mark till trallgolv?
 
Funderar ju och funderar vad som kan vara bästa resp kostnadseffektivaste lösningen. Men bllir inge klokare så ditt inlägg är mer än välkommet.

Från trall till mark idag är det nog inte mer än ca 20-30 cm.
Resten av huset är byggt på platta.
Hur det är förankrat mot huset idag vet jag inte.

Skulle det fungera om man gjorde blindbotten i golvåsarna och lade tex markisolering / papp och sen lade trägolv på det.. eller isolerar sådant för dåligt ?
 
Totte_S
Nu vet, jag ju inte var i landet du bor, men i de södra delarna så känns det som att isolera golvet känns som absolute overkill, särskilt eftersom du uttryckligen säger att du inte tänker dig vinterträdgård. Men eftersom du inte verkar känna dig nöjd med trallgolv så funderar man på vad du är ute efter.
Hade det varit jag som inte ville ha en vinterträdgård så hade jag nog gjort ett bjälklag för trallgolv och gjort det vindtätt utåt, åtminstone med panel, och sedan lag ett spontat trägolv. Det förutsätter ju visserligen att man har väggar och tak från början så det inte spricker åt skogen alldeles. Isolerar du golvet så måste du ju nästan isolera i väggarna om det skall vara lönt.
Nu verkar du ju vilja lägga upp det som ett projekt i flera steg. Jag har ingen större kunskap i gjutning av plattor, men som jag var inne på i förra inlägget så kanske det är en fullisolerad (200-300mm), kantförstyvad platta dimensionerad för bostadshus, du skall göra. På denna kan du lägga trall, klinker, parkett eller bygga ut huset, beroende på hur mycket du byggt in. Jag har dock ingen aning om hur bra det är att ha en platta utsatt för väder och vind över tid om det dröjer med taket, men det vet man i avdelningen för grunder på forumet.
Att kludda men en halvtaskigt isolerad gjuten platta verkar som slöseri med pengar och tid.
Jag tycker det känns som att du inte riktigt är på det klara med vad det åär u vill ha. Har du inte bott på platsen så länge kanske? Det tar ju några år att få vettig känsla för hur man vill använda sin fastighet.
 
Vi har bott i huset i fyra år, Altanen som den är nu är duglig, men inte mer.
Den duger inte till att glasa in som det är nu.
Den ser helt enkelt inte bra ut.
Största anledningen till att jag inte vill ta allt i ett steg utan göra det stegvis är kostnaden. Vi står i funderingar att både renovera kök, installera bergvärme och renovera altanen. Det känns som en för stor kostnad allting samtidigt.. Även om det förmodligen slutar med att man vill göra allt klart så snabbt som möjligt innan det är färdigt. När bergvärmen ska in så vill dom dra ledningarna under altanen så då måste golvet ändå upp och då är det lika bra att göra det ordentligt direkt tycker jag.
Vi bor i mellansverige och vad vi är ute efter ? tja.. det är väl enkelt att förlänga höstkvällarna småningom så man kan sitta därute utan att frysa om tassarna.
I anslutning till där altanen blir så kommer det oxå att bli ett trädäck på ca 20m2

Lägger in en nyss ritad ickeskalenlig bild på hur det är tänkt
 
  • 1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
För att förlänga höstkvällarna räcker det nästan med in inglasad vanlig (takad) altan, som är vindskyddad, och ett par infravärmare.
 
Du ska vara försiktig med att gjuta platta. I ett hus som värms upp året runt så värms marken under plattan upp - inga problem med tjälen alltså. Men på en altan, speciellt om det är tak på den, så går tjälen rakt ner i backen med risk för tjälskador. För ouppvärmda ytor måste man altså vara särskillt uppmärksam på vad det är för material under, att dräneringen funkar, tjocklek på isolering osv.
Vad är det för grundläggning på huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.